APIA: Aproape o treime din mașinile cumpărate în acest an sunt noi

Crește interesul românilor pentru autoturismele hibrid sau electrice, dar preferința pentru mașini second hand se menține, întrucât mai puțin de o treime din mașinile cumpărate sunt noi, arată un studiu statistic al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Aproape două treimi dintre mașinile noi au fost cumpărate de firme, așa explicându-se, probabil, și preferința pentru culorile alb și gri.

Persoanele fizice au cumpărat, în primele două luni ale anului, 5.983 de autoturisme, cu 49% ai multe decât în perioada similară a anului trecut, arată datele, astfel că ponderea în total vânzări a urcat de la 24% la aproape 31%, arată datele APIA.

„Toate acestea constituie aspecte pozitive în privința apetenței persoanelor fizice de a achiziționa autoturisme noi, în afara programului Rabla, această evoluție fiind datorată atât creșterii veniturilor, cât și ofertei producătorilor de autovehicule și a reprezentanțelor acestora de pe teritoriul României”, arată raportul APIA.

Companiile au cumpărat 69% din de autoturismele noi,  în primele două luni ale anului, poytivit statisticilor APIA.  În primele două luni ale anului au fost vândute 24.065 de autovehicule noi, o creștere de 17,1% față de aceeași perioadă a anului trecut, dintre care 19.531 de autoturisme, o majorare de 18,1%, și 4.534 de vehicule comerciale, un plus de 12,9%.

Benzina rămâne combustibilul preferat

În primele două luni ale anului autoturismele cu motoare pe benzină dețin 64,6% din totalul mașinilor noi cumpărate, semnificativ mai mare, comparativ cu ponderea de 52,4% din aceeași perioadă a anului trecut, pondere câștigată pe seama scăderii interesului consumatorilor pentru mașinile diesel. Autoturismele „verzi“ (electrice și hibride) dețin o cotă de piață de numai 3,3%, fiind susținute de programul Rabla Plus, dar rămânând mai scumpe decât autoturismele convenționale. Dintre primele zece mărci sau modele cele mai vândute, șapte mărci și respectiv șapte modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie, de 64,6%.

„Pe categorii, consemnăm o creștere de 2,8% la autoturismele electrice 100% și o scădere de 71,6% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de 139,6%. Acestă evoluție, constant pozitivă, din ultimii ani – în 2015 se vindeau doar 46 de autotursime electrice și plug-in, în timp ce anul trecut de 21 ori mai multe (!), respectiv 987 de unități, demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele «verzi» beneficiază prin Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă penetrare pe piață a acestora. Ca atare, în măsura în care stimulentele se vor menține în aceiași parametrii, iar bugetul acestui program va continua să crească, este de așteptat ca și interesul pentru România al constructorilor globali de astfel de autovehicule să fie unul pe măsură”, arată APIA.

Albul, o culoare a prudenței

Culorile alb și gri domină, atrăgând, în primele două luni ale acestui an 28% și, respectiv 25,6% din preferințe, urmate de albastru, cu 16,3%, și negru, cu 10,3%.

Studiile arată că mașinile albe pot fi mai sigure decât cele negre. Vehiculele negre au un risc de accidente cu 12% mai mare comparativ cu cele albe în timpul zilei, urmate de gri (11% mai mare), argintiu (10%) și albastru și roșu (7%), potrivit unui studiu din 2007, care a analizat datele a două decenii de trafic și mai mult 850.000 de accidente de mașină, realizat de Centrul de Cercetare a Accidentului al Universității Monash din Victoria, Australia. În zori și în amurg, vehiculele negre au un risc de accident cu 47% mai mare decât cele albe (în timp ce mașinile argintii sunt cu 15% mai riscante și cele gri cu 27%).

Autoturismele cu tracțiune integrală (4×4) reprezintă 21,7% din livrările realizate în primele două luni ale acestui an, cu un volum total de 4.247 unități, în creștere cu 3,5% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Mai mult de un sfert (27,1%) din mașinile noi cumpărate în primele două luni sunt produse în România, 22,3% sunt fabricate în Germania, 11,2% în Cehia, 9,9% în Turcia și 6,7% în Spania.

Vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în primele două luni ale acestui an, cu 20,8%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce vânzările de autoturisme din import au crescut cu 17,1%.

Cumpărările de mașini second hand, de autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), sunt de trei ori mai mari decât achizițiile de mașini noi, dar în primele două luni ale acestui an apare o scădere a numărului acestora.   În această perioadă au fost înmatriculate 72.933 de unități, cu 7,8% mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut, iar „vârsta” s-a îmbunătățit, cele cu vechime de peste 12 ani „înregistrând, pe un volum important, o scădere de 15,3%”, arată studiul APIA.

Vânzările de autovehicule din februarie 2019 au crescut cu 13,5%, comparativ cu aceiași lună a anului trecut, iar pe export, cele 12.581 unități realizate în luna februarie reprezintă o creștere de 51,6% față de volumul exportat în prima lună a acestui an. În plus, Ford România a produs în februarie 12.579 de autoturisme, cu 48,1% mai mult decât în luna anterioară.

Topul pe mărci (autoturisme și autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 5.769 de unități, urmată de Ford, cu 2.393 de unități și Volkswagen 2.243 de unități.

„La autoturisme, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 5.309 unități (27,2% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 16,6% față de 2018), urmată de Volkswagen cu 1.964 de unități (10,1% cotă de piață, volume în creștere cu 10,1% față de 2018); Ford 1.772 de unităţi (9,1% din total piață, volume în creștere cu 39,3%); Skoda 1.670 de unităţi (8,6% din total piață, volume în creștere cu 2,5%) și Renault 1.577 de unități (8,1% cotă de piață, volume mai mari cu 55,1%)”, au detaliat reprezentanții APIA.

Cu cele 1.596 de unități vândute, Dacia Duster este cel mai bine vândut model în primele două luni ale acestui an, urmat de Dacia Logan cu 1.503 unități, Dacia Sandero 1.163 de unități, Renault Clio 981 de unități și Skoda Octavia 718 unități.

Pe clase, evoluția a fost mixtă, astfel: creșteri pe segmentele MPV (+51,4%), B (+37,6%), SUV (+30,4%), Sport (+14,3%) și C (+5,8%) și scăderi pentru F (-64,7%), D (-15,4%), A și E (-15,3%).

Pe plan european, în primele două luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 2,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, februarie fiind a șasea lună consecutivă de scădere a pieței europene, comparativ cu luna similară a anului anterior. Principalele țări din Uniunea Europeană, care, împreună, acoperă circa 75% din piață, au evoluat astfel, în această perioadă: Franța o creștere de 0,5%; Germania, o creștere de 0,6%; Italia, o scădere de 4,9%; Spania, o scădere de 8,4%; Marea Britanie, o scădere de 0,6%.

Comentarii

Lidia Moise
Lidia Moise este jurnalist, comentator și realizator de televiziune cu articole publicate în presa română și internațională. A fost publicist comentator la Televiziunea Română, unde a realizat emisiunile Jurnal economic și Express Economic. A fost director executiv al săptămânalului Revista 22. A fost redactor șef adjunct la România liberă, a condus departamentul economic al agenției de știri Newsin, a colaborat cu postul de știri economice Money Channel. A condus secția economică a cotidianului Evenimentul zilei. Lidia Moise este comentator al agenției Xinhua pentru economia regiunii Central și Est Europene.