
Împrumutul acordat Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză pentru Fondul de Dezvoltare şi Investiţii se va întinde pe o perioadă de cinci ani, și va avea o dobândă de 1% pe an. Astfel, conform unui proiect de Hotărâre de Guvern publicat de CNSP “Se aprobă acordarea de către Ministerul Finanţelor Publice a unui împrumut în sumă de 300 milioane lei din disponibilităţile contului curent general al trezoreriei statului, pentru Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, în scopul constituirii sumelor necesare funcţionării Fondului de Dezvoltare şi Investiţii. Împrumutul se acordă pe o perioadă de 5 ani, cu o rată a dobânzii de 1% pe an. (…) Pentru neplata la termen a împrumutului se calculează o dobândă de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere, până la data stingerii obligaţiei”.
Fondul de Dezvoltare şi Investiţii a fost înfiinţat prin Ordonanţa 114/2018 pentru finanţarea proiectelor de investiţii ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în domenii prioritare. Conform Ordonanţei, sursa de finanţare a Fondului o reprezintă împrumuturile în lei, acordate din disponibilităţile contului curent general al Trezoreriei Statului. CNSP, care este gestionara Fondului va solicita acordarea de împrumuturi aprobate prin hotărâre de e Guvern emise anual în limita plafoanelor aprobate prin lege.
Pentru anul 2019, plafoanele de contractare şi de tragere acordate din disponibilităţile contului curent general al Trezoreriei Statului la solicitarea Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, pentru finanţarea proiectelor de investiţii în cadrul Fondului de Dezvoltare şi Investiţii, sunt fiecare în sumă de 5.000 milioane lei.
Capitalul social total al FSDI, iniţial, este stabilit la 19,112 miliarde de lei şi este format din aport în numerar în valoare de 9 miliarde lei, provenit din venituri din privatizare, şi din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni nominative în valoare 10,112 miliarde de lei, deţinute de stat la 28 de companii: Engie România, Electrica, Delgaz Grid, E.ON Energie România, Chimcomplex, OMV Petrom, Telekom România Communications, Loteria Română, IAR, Oil Terminal, Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime, Romgaz, Hidroelectrica, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, Nuclearelectrica, Imprimeria Naţională, Conpet, Aeroportul Internaţional Timişoara Traian Vuia, Societatea de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă TBRCM, Administraţia Porturilor Dunării Fluviale, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune, Cuprumin Abrud, Societatea Naţională a Sării, Romaero, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Administraţia Canalelor Navigabile, Antibiotice şi Compania Naţională Unifarm.
Administrarea FSDI se va face de către un Consiliu de supraveghere şi un Directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Consiliul de Supraveghere este format din 9 membri, desemnaţi de Adunarea generală a acţionarilor în urma unui proces de selecţie, cu un mandat de 5 ani care poate fi reînnoit.
DE precizat că, în şedinţa din 6 iunie 2018, Camera Deputaţilor a adoptat în calitate de cameră decizională, Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii – SA, lege declarată însă neconstituţională de către Curtea Constituţională a României în data de 18 iulie 2018. În motivarea neconstituționalității, CCR a avut în vedere caracterul individual al legii şi faptul că, potrivit Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, “unităţile economice de interes republican se organizează ca societăţi comerciale prin hotărâre a Guvernului”.