Europa de Est câștigă bătălia cu standardele duble ale producătorilor de alimente

474
2 minute de lectură

Negociatorii Uniunii Europene au ajuns la un acord mult dezbătut cu privire la așa-numitul dublu standard al alimentelor, ce se referă la produse identice ca brand și ambalaj, dar vândute cu ingrediente și la calități diferite în anumite piețe. Acordul constituie o victorie majoră pentru Guvernele din Europa de Est și unele state din Europa Centrală.

Statele din aceste regiuni au exercitat presiuni pentru instaurarea de reguli care să combată această practică a producătorilor, practică ce duce la standarde alimentare inferioare în aceste țări comparativ cu cele din vest, potrivit site-ului politico.eu.

Produse de zi cu zi, precum Coca-Cola, alimentele sau șamponul vor trebui să fie identice în toate statele Uniunii Europene, cu unele excepții, conform noilor reguli. Practica promovării produselor cu mai multe standarde de calitate va fi considerată de natură să „inducă în eroare“, iar companiile care vor încălca regula pot fi amendate cu până la 4% din profitul anual.

Noile reglementări fac parte dintr-o reformă legislativă mai largă și se datorează unui efort susținut al statelor est-europene, ce s-au confruntat cu opoziția Vestului care a pus la îndoială necesitatea noii legislații.

Susținătorii noilor reglementări au citat studii precum unul realizat în 2015 care a demonstrat, de pildă, că produsul „Iglo Fish Sticks“ conținea cu 7% mai puțin pește în magazinele din Cehia comparativ cu cele din Germania. Un alt exemplu a demonstrat că produsul Sprite vândut în Cehia conținea mai mult aspartam decât cel din Germania, unde Coca-Cola oferea o versiune cu mai mult zahăr.

Potrivit proiectului de lege, un produs cu două calități prezintă „diferențe semnificative de compoziție“ ce vor fi interzise conform noii legislații, „cu excepția situațiilor legitime sau care țin de factori obiectivi“. Acești factori pot depinde de lipsa unor ingrediente de sezon sau de legi naționale menite să reducă de pildă conținutul de zahăr din produse alimentare și băuturi.

Industria alimentară susține că diferențele nu au legătură cu calitatea produsului, ele fiind rezultatul preferințelor consumatorilor din diferite țări ale Uniunii Europene și a circumstanțelor de fabricare sau a reglementărilor naționale. Însă, în virtutea noilor reglementări, preferințele diferite nu vor mai fi considerate justificări pentru vânzarea de produse diferite.

Companiile care vor oferi alimente la calități diferite, în baza excepțiilor acceptate de lege, vor trebui să informeze consumatorii despre ingredientele diferite iar această informație va trebui să fie ușor identificabilă.

Marc Faur
Format ca artist plastic, Marc Faur a debutat în presă în anul 2001 ca jurnalist de externe la Agenția de știri Mediafax. Cariera sa profesională include publicații precum Realitatea Romanească și Libertatea. A mai colaborat la diferite reviste și a condus un periodic destinat iubitorilor și practicanțior de arte marțiale, Ki, Martial Sports & Philosophy.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele