G20: Viitorul OMC este în joc

Conflictul comercial dintre SUA și China este puțin probabil să fie rezolvat la summitul G20 de săptămâna asta.

0
31

Aceasta nu este doar o veste proastă pentru comerțul mondial și pentru economia globală, ci este rău și pentru Organizația Mondială a Comerțului, al cărei viitor este acum în pericol.

de Raoul Leering, șef al Departamentului de Analiză a Comerțului Internațional, ING

Trebuie să fi fost o ușurare pentru Roberto Azevedo, directorul general al Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), să audă tonul pacifist transmis de președintele Trump Chinei, după ce a vorbit la telefon cu omologul său chinez, președintele Xi, la începutul acestei luni.

După luni de discuții dure și fără semne de rezolvare a conflictului comercial, Trump l-a fermecat pe Xi, a fermecat și piețele, spunând că discuțiile comerciale „se mișcă bine”.

O relaxare a războiului comercial dintre SUA și China este rezultatul de care Azevedo are mare nevoie de la summitul G20 de la sfârșitul săptămânii, unde acesta se confruntă deja cu sarcina dificilă de a reconcilia numeroase propuneri de reformare a OMC. Încă o intensificare a războiului comercial dintre cele două cele mai mari națiuni ar putea pune în pericol autoritatea organizației sale. De ce?

Trump a criticat OMC în campania sa de negociere a unor condiții mai bune de comerț cu țările care au un surplus comercial cu SUA. Președintele nu dorește să fie împiedicat de o organizație care pledează pentru acorduri multilaterale, și nu bilaterale. OMC acționează, de asemenea, împotriva măsurilor protecționiste care nu se încadrează în normele proprii, cum ar fi majorările tarifelor. 

De câteva ori, Trump a amenințat că va părăsi OMC dacă aceasta nu se va reforma. El dorește ca organizația să-și schimbe regulile în așa fel încât statelor membre să le fie mai ușor să ia măsuri împotriva pretinselor practici comerciale neloiale ale altor membri (a se citi China).

Scos din afaceri 

Dacă războiul comercial dintre SUA și China va continua, Trump va adăuga restricții comerciale asupra importurilor din China. Acest lucru ar spori șansele unei dispute directe între OMC și SUA. Cu cât Statele Unite vor lua mai multe măsuri de restricționare a comerțului, cu atât este mai probabil ca alți membri OMC să depună plângeri.

Având în vedere motivele îndoielnice care susțin aceste măsuri, cum ar fi „securitatea națională”, în cazul tarifelor mai mari la oțel și aluminiu, procesele împotriva SUA probabil, vor spori, iar împreună cu ele va crește și probabilitatea unei hotărâri a OMC împotriva SUA. Acest lucru ar putea însemna ca administrația americană să decidă să continue pe cont propriu, posibil trimițând un proiect de lege către Congres prin care să propună retragerea din OMC sau pur și simplu făcând OMC ineficientă în 2020, prin blocarea numirii unor noi judecători pentru corpul de soluționare a litigiilor.

Este greu de imaginat cum ar putea funcționa corect OMC fără participarea celei de-a doua mari națiuni comerciale din lume. La urma urmei, dacă SUA decid să renunțe la reguli, ar deveni tentant și pentru alții să facă la fel. OMC ar deveni astfel un tigru fără dinți. Să nu uităm că, chiar și în cadrul actual, membrii OMC au aplicat uneori măsuri restrictive semnificative asupra comerțului, având drept consecințe dispute comerciale regulate. Aceasta arată că imboldul de a proteja industriile naționale nu este niciodată departe în comerțul internațional.

Dacă poziția OMC ca arbitru global al comerțului este golită de conținut prin retragerea SUA sau de lipsa judecătorilor suficienți pentru a lua decizii, numărul măsurilor restrictive în comerț, care este deja în creștere, ar putea scăpa de sub control. Astfel, prevenirea unei noi intensificări a conflictului dintre SUA și China și, prin urmare reducerea probabilității unei dispute directe între OMC și SUA sunt importante pentru păstrarea autorității OMC. O escaladare a războiului comercial americano-chinez ar putea declanșa o evoluție care să scoată OMC în afara scenei.

O surpriză pozitivă?

Deși nu poate fi exclusă o surpriză pozitivă, la fel ca înțelegerea încheiată de Trump cu Jean-Claude Juncker în iulie anul trecut, Azevedo nu ar trebui să se bazeze pe asta.

Trump este conștient de faptul că în China are un adversar mult mai puternic decât în ultimele bătălii comerciale bilaterale. Economia chineză depinde mai puțin de cererea produselor sale în SUA decât, de exemplu, țările NAFTA. Și dacă luăm în considerare faptul că China este foarte importantă pentru lanțurile de aprovizionare ale multinaționalelor americane, devine clar că din războiul comercial suferă ambele țări.

Dar decalajul dintre așteptările SUA și ce sunt dispuși chinezii să ofere pare prea mare pentru ca o înțelegere să fie convenită în curând. Trump dorește ca China să își ajusteze planurile structurale de dezvoltare a economiei și îi solicită acesteia, de asemenea, să reducă excedentul comercial bilateral cu SUA la jumătate până în 2020. Aceasta ar însemna o scădere de 190 de miliarde de dolari în termen de doi ani. În primăvara anului trecut, China a oferit  70 de miliarde de dolari în importuri. Chiar dacă cele două s-ar întâlni la mijloc, o reducere de 130 de miliarde de dolari pare prea departe de pozițiile actuale ale ambelor părți.

Mai mult, faptul că China trebuie să renunțe la o parte din planurile sale de dezvoltare economică este o ingerință în politica internă chineză și, prin urmare, nu ar fi acceptat de autoritățile chineze.

Joc riscant

Trump face un joc riscant. Dacă strategia sa, de a forța mâna partenerilor comerciali cu creșteri tarifare nu funcționează cu China, tarifele mai mari și celelalte bariere comerciale vor rămâne în vigoare pentru o perioadă lungă. Impunerea reciprocă a unui tarif de 25% asupra importurilor ar tăia 1% din creșterea comerțului mondial în 2019. Prognozăm că o astfel de situație ar putea determina ca anul 2019 să fie cel mai slab pentru comerț de la colapsul comercial din 2009, cu o creștere de doar 1,3%.

Atât economia chineză, cât și cea americană ar suferi pierderi de PIB din cauza efectului negativ asupra cererii interne provocat de prețuri mai mari, precum și de la scăderea cererii externe pentru exporturi. Deoarece China exportă de patru ori mai mult către SUA decât SUA către China, economia Chinei ar fi lovită mai tare, dar nici SUA nu ar scăpa nevătămată. Companiile americane ar putea deveni mai puțin competitive din cauza prețurilor mai mari pe care trebuie să le plătească pentru bunurile chinezești pe care le utilizează în procesul de producție.

Încetarea focului?

Un armistițiu temporar, precum cel pe care Trump l-a încheiat cu Juncker în iulie în conflictul comercial dintre SUA și UE, ar putea fi o cale de scăpare. Surprizele sunt întotdeauna posibile, dar nu foarte probabile, în acest caz. Retorica aspră asupra Chinei pare a fi mai mult decât o strategie de negociere. Echipa de negociere a lui Trump este plină de oameni care consideră China drept cel mai mare pericol pentru viitor. Consilierul comercial Peter Navarro, autorul cărții Moarte de China, și reprezentantul comercial al SUA, Robert Lighthizer, care acuză China de practici comerciale neloiale de mulți ani, au trecere la președinte, în timp ce forțele mai moderate, precum secretarul Trezoreriei, Steve Mnuchin, au pierdut teren la Casa Albă.

Întrucât Lighthizer și Navarro au cerut acțiuni ferme împotriva Chinei de multă vreme, este puțin probabil ca ei să-l încurajeze pe Trump să facă un pas mare înapoi pentru a face posibil un compromis.

Astăzi și în timpul weekendului, întreaga lume va viziona întâlnirea G20 de la Buenos Aires, dar Azevedo va fi unul dintre cei mai nerăbdători să știe rezultatul întâlnirii dintre Trump și Xi. Viitorul OMC este în joc. 

Acest articol a fost redactat de Divizia de Analiză Economică și Financiară a ING Bank N.V. având ca unic obiectiv cel de informare, fără a face referire la obiective specifice de investiții, situații financiare sau mijloace pe care cititorii le pot folosi. Mai multe informații găsiți pe ING THINK.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele