Eduard-Florin Fîntînariu
Europa nu are nicio companie în topul global al giganților erei digitale, deși nu duce lipsă de creativitate, arată un bilanț al Comisiei Europene. Pentru a conta în piața globală și pentru a rezista provocărilor din era digitală, Uniunea Europeană (UE) trebuie să-și redimensioneze bugetul, recomandă Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Europa nu duce lipsă de idei de afaceri digitale inovative, dar puține dintre companiile europene inovative cresc și se extind în piețele globale.
Companiile europene trebuie să facă față unor competitori care beneficiază de susținerea statelor respective, de standarde mai relaxate sau de taxe mai mici.
Din perspectiva Comisiei Europene riscul prezentat de această competiție aproape neloială este acela că, până la urmă, ele pun la încercare valorile europene, principiile etice și interesele Uniunii în probleme precum ecosistemul digital de date, securitatea și intimitatea. În plus, marile corporații digitale „subminează securitatea lanțului de aprovizionare”, avertizează ultimul raport al Comisiei Europene.
Raportul Comisiei descrie lucid situația actuală în domeniu: creșterea datelor depășește capacitatea de procesare, făcând inteligența artificială din ce în ce mai importantă în interpretarea și exploatarea fluxului de date.
Comisia este conștientă de realitatea că Europa se află într-o competiție globală în controlarea tehnologiei și a informației. „Companii avansate din punct de vedere tehnologic, în special din Statele Unite ale Americii și din China, au devenit rapid cele mai mari afaceri din lume și conturează noi lanțuri ale valorii. Produsele și serviciile lor redefinesc modul în care europenii trăiesc, muncesc și consumă”, arată raportul.
Ce s-a realizat
În ciuda raportului de forțe din piața digitală defavorabil companiilor europene, Comisia a finanțat mai atent nevoile cetățenilor, prin reducerea și uniformizarea tarifelor de roaming, de pildă.
Cu ajutorul Fondului Social European (ESF), care este principalul instrument financiar al Comisiei Europene, dar și cu sprijinul programului Erasmus, Uniunea Europeană investește în îmbunătățirea competențelor, în calitatea educației și a pregătirii, în analiza cererii de competențe și a forței de muncă.
Educația digitală este o prioritate pentru Uniunea Europeană. În timp ce 90% din locurile de muncă necesită cel puțin cunoștințe minime în domeniul digital, numai 45% din populația Uniunii Europene și doar 37% din forța de muncă au suficiente cunoștințe în acest domeniu, arată raportul Comisiei Europene. Dar Agenda Competențelor își propune să aducă împreună membri ai Uniunii Europene, guverne, companii, parteneri sociali, organizații non-profit din domeniul educației și formării profesionale, pentru a lua atitudine în legătură cu îmbunătățirea aptitudinilor digitale. Aceștia au ca obiectiv pregătirea digitală a un milion de tineri neangajați până în 2020.
Țările europene au acces la conexiuni, 96% dintre întreprinderi și 86% dintre gospodării au acces la rețele fixe sau mobile, cu puțin peste media prezentată de OCDE într-o analiză.
Provocări și soluții propuse
Europa se află în spatele unor țări fruntașe în tehnologia informației, iar diferențele digitale persistă printre țările membre UE. Dezvoltarea inteligenței artificiale este slabă, reprezentând doar 8% din investițiile totale de capitaluri proprii în inteligența artificială globală.
Ambiția trebuie acum concentrată pe finalizarea reformelor de politică stabilite în Strategia privind Piața Unică Digitală, care ar trebui să fie o prioritate pentru toate țările membre UE pentru a încuraja condițiile pentru dezvoltarea digitală a companiilor și consolidarea capacității lor de a concura pe piața mondială. Reformele includ armonizarea reglementărilor între țări și lansarea infrastructurilor-cheie, în special rețelele de fibră optică, care oferă bandă largă de mare viteză și latență redusă, necesare pentru internet.
Europenii și digitalizarea
Pentru a asigura un
viitor digital, este necesar nu numai să se acopere decalajele dintre țările
membre UE prin investiția în infrastructură, ci, de asemenea, să fie încurajați
cetățenii, în special femeile, să se implice în economia digitală. În timp ce
95% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani au declarat că sunt
active online în fiecare zi, doar 53% dintre persoanele cu vârste cuprinse între
55 și 74 de ani declară același lucru. În general, țările europene variază
foarte mult în ceea ce privește pregătirea cetățenilor lor pentru lumea
digitală, cu diferențe semnificative în ceea ce privește ponderea persoanelor
cu calificări în domeniul IT&C, al științei
și ingineriei, precum și ponderea lucrătorilor care urmează cursuri de formare
la locul de muncă. Prin setarea standardelor, inclusiv luând în considerare
aspectele de gen, UE poate ajuta membrii săi să monitorizeze nevoile de
competențe digitale.
Unele întreprinderi nu sunt bine echipate în fața schimbărilor tehnologice în curs
Companiile de toate dimensiunile trebuie să fie încurajate să adopte sisteme digitale mai avansate, arată raportul Comisiei Europene. De exemplu, în timp ce aproape 45% dintre companiile din UE cu mai mult de 250 de angajați au cumpărat servicii de cloudcomputing, doar 19% dintre companiile cu 10 până la 49 de angajați au făcut acest lucru. Viteza de conectare poate fi un factor limitator: mai puțin de jumătate dintre firmele care oferă conexiuni de bandă largă din UE oferă viteze de 30 Mbps sau mai mult.
„Digitalizarea și noile tehnologii vor revoluționa modul în care noi trăim și lucrăm. Noi oportunități vor apărea în special în domeniile sănătății, industriei și științei. Ele dețin un potențial major pentru viitorul competitivității și creșterii Europei. În același timp, digitalizarea implică riscuri, în special în lărgirea diferenței de competențe digitale și adâncirea diviziunilor sociale și regionale în Europa“, a precizat Ángel Gurría, secretarul general al OCDE, la un eveniment al Comisiei Europene.