2019 în lume, un an cu riscuri în creștere

Din perspectivă economică, 2018 a fost un an bun, creșterea economică a fost robustă, dar decalajele sociale s-au păstrat.

S-au materializat câteva din riscurile preconizate pentru 2018– continuarea politicilor protecționiste ale SUA, continuarea politicii fiscale prociclice a SUA, crize financiare în țări mari emergente, cum ar fi Turcia și Argentina. Impactul acestor riscuri materializate s-a dovedit a fi negativ, desigur, dar gestionabil, cel puțin pe termen scurt.
Pentru 2019, estimările indică o încetinire a ritmului de creștere economică în țările dezvoltate, pe fondul disputelor comerciale, al majorării ratelor dobânzilor de politică monetară și al unor incertitudini privind evoluția Brexitului. Dinamica produsului intern brut (PIB) al economiilor dezvoltate încetinește de la 2,4% în 2017 la 2,1% în 2018 până la 1,7%. În paralel economiile emergente și în dezvoltare vor afișa o ușoară creștere a dinamicii PIB, de la 4,7% în prezent la 4,9% în 2020-2021.
Deși economiile mari încetinesc, ponderea lor economia globală este mai mică decât cea a economiilor emergente și în dezvoltare, ca atare creșterea economică la nivel global rămâne relativ constantă. Există o tendința de încetinire ușoară a ritmului de creștere după 2020, de la 3,7% la 3,6%.
Decalajele ritmurilor de creștere pe cele trei categorii de state se accentuează, expresie a dinamismului economiilor emergente, dar și a volatilităților crescute, inclusiv fluctuații mari privind încrederea investitorilor și costul finanțărilor.
O serie de riscuri la nivel global pot influența lumea în 2019 și pot grăbi apariția recesiunii economice, în principal prin diminuarea încrederii investitorilor și anihilarea cererii interne și a comerțului internațional.

Poziția fragilă a liderilor europeni

Consolidarea poziției unui lider politic european va face diferența între o Europă solidă, care va atrage investiții, și una slabă. Președintele francez se profilase ca viitor lider european, dar erodarea rapidă a imaginii sale și măsurile economice cu iz populist anunțate in extremis sub presiunea străzii i-au șubrezit imaginea. Mai mult, marile puteri europene se confruntă cu probleme de leadership: în Germania, apune era Merkel, în Italia curentul extremist cu discurs bufonic prinde teren, iar Marea Britanie a decis să se desprindă de Uniune.

Populismul

În contextul pierderii oricărui control asupra calității informațiilor propagate în spațiul public populismul poate inflama spiritele. Lipsa unui filtru administrativ și a unei autocenzuri, în condițiile accesului liber și nelimitat la publicul larg, face că orice nebun charismatic să devină eroul mesianic într-o lume polarizată și captivă în discursul urii. Populismul capătă diferite forme, în funcție de sensibilitățile și provocările fiecărei țări: populismul economic, naționalismul și mesajele antimigrație.

Iliberal sau extremist ?

Accentuarea și extinderea iliberalismului european și a discursurilor extremiste devine un factor de risc în creștere. Mai mult, faptul că regimurile iliberale actuale nu au fost penalizate la nivel politic și nici economic ar putea da idei și altor politicieni. Din păcate, în cazul unor tulburări economice, încrederea piețelor în economii cu regimuri iliberale va fi zdruncinată rapid, iar aceste economii vor fi primele penalizate.

Războiul tarifelor vamale

Intensificarea războiului comercial declanșat de SUA în relația cu UE, dar mai ales cu China. Maniera impredictibilă de reacție a președintelui american în negocierile externe face că acest risc să fie greu de estimat și să rămână pe radar pe întreaga perioadă a mandatului președintelui SUA. Arestarea directoarei financiare a colosului Huawei, nimeni alta decât fiica fondatorului companiei, la Vancouver, sub acuzația de încălcare a sancțiunilor impuse de SUA Iranului, nu ajută deloc la temperarea tensiunilor dintre China și SUA.

Saga Brexit

Anularea Brexit-ului constituie un factor de risc în sensul că ar bulversa toate regulile și așteptările. Curtea Europeană de Justiție a decis că Marea Britanie ar putea anula unilateral procesul de ieșire din Uniunea Europeană. În acest moment, a devenit evident pentru britanici că Brexit-ul vine cu un cost financiar direct și că este mai mult decât un moft politicianist. O reluare a procesului de consultare a poporului ar putea crește incertitudinile pe termen scurt și pe termen mediu, dar ar putea avea efecte favorabile pe termen lung. Un risc probabil mai mare va fi un divorț fără acord, caz în care economiile europene ar putea avea plrobleme, prin ricoșeu.

Dobânzile americane

Continuarea politicii americane prociclice și perpeturea de deficite interne și externe, alături de întărirea politicii monetare americane, creează riscul de scumpire a resurselor financiare pentru restul lumii. Capitalurile disponibile vor găsi o destinație mai sigură și mai primitoare în SUA, în defavoarea economiilor emergente, cu randamente mari, dar riscante, sau a celor avansate, care oferă și randamente, și riscuri reduse.

Încetinirea Chinei

Diminuarea ritmului de creștere economică a Chinei reprezintă un risc pentru toate economiile lumii. China a reușit să se impună atât ca investitor global, cât și ca participant în lanțul de producție internațional și furnizor de bunuri și servicii ieftine, stabilind astfel tendințe pe toate piețele.

Noua Comisie Europeană

Alegerile europarlamentare incumbă riscul de a tempera elanul investitorilor, cel puțin până după alegeri. Noua Comisie Europeană va fi funcțională abia spre sfârșitul anului 2019 și este posibil ca unele decizii de investiție să aștepte finalizarea procesului. Consiliul va avea un nou președinte abia în noiembrie 2019, iar în acest moment «lista scurtă» a favoriților este foarte fluidă.

Succesorul lui Draghi

Pe 31 octombrie expiră al doilea, și ultimul, mandat al șefului Băncii Centrale Europene. O nouă conducere a BCE ar putea aduce modificarea costului banilor în Europa. După un început timid de jucător activ în criza din 2008, cu decizii defazate de momentul ciclului economic, BCE a jucat un rol important în reluarea creșterii economice în UE.

Rabat de la guvernanță

Deteriorarea guvernanței economice la nivel european pe fondul derapajelor macroeconomice, în special fiscal-bugetare, în Franța și în Italia ar putea grăbi procesul de decelerare a creșterii economice. Măsurile economice în principalele state europene și viitoarea formulă politică la nivelul UE sunt esențiale pentru a păstra momentul de creștere economică și de creare de locuri de muncă.
Este pregătită lumea să facă față unor șocuri mai puternice? La nivel european, amânările în definitivarea uniunii bancare și a uniunii pieței de capital nu favorizează coeziunea în interiorul Uniunii. Șansele unor îmbunătățiri rapide sunt minimale, mai ales în anul electoral 2019, care debutează cu alegeri pentru Parlamentul European în 26 mai 2019 și care continuă cu o nouă conducere a CE și cu un nou președinte al Consiliului în noiembrie. Pe de altă parte, etape recente succesive de întărire a Mecanismului de Stabilitate European (ESM) acordă încrederea că în cazul unei crize economice, UE va fi mult mai bine pregătită decât în 2008 să sprijine rapid țările aflate în dificultate.
În acest context, României îi revine privilegiul de a se face remarcată prin preluarea președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene, prilej cu care poate ghida procesul decizional în chestiuni-cheie pentru viitorul Europei.
Din păcate, imaturitatea politică internă și concentrarea exclusivă a guvernanților pe problemele personale de natură juridică și pecuniară diminuează drastic șansele ca țara noastră să devină un jucător european de calibru.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele