2019, un an în care revine spectrul crizei

72
6 minute de lectură

La aproape două luni după ce a lansat prima franciză online din industria materialelor și finisajelor în construcții de la noi, fondatorii Piatraonline analizează potențialul de business al anului 2019 folosind două scenarii de lucru: unul prudent, care ia în calcul posibilitatea izbucnirii unei noi crize, și unul optimist, în care integrează serviciile cu valoare adăugată în activitatea curentă. Indiferent de scenariu însă, când se referă la piață, vorbesc despre modelarea acesteia după tendințele din străinătate. 

de Mihaela Constantinescu

Cu o cifră de afaceri de 5,6 milioane de euro în 2018, Mariana Brădescu și Sergiu Constantinescu, proprietarii firmei care dețin Piatraonline, estimează că anul 2019 ar putea fi unul în care ne-am putea trezi din nou cu o criză. „Consider că suntem foarte aproape de o nouă criză financiară, un rău necesar în acest moment, pentru că lucrurile au luat-o razna în multe domenii și am ajuns pe vârful unui aisberg ce nu ne poate ține acolo la infinit. Cred că acel colaps din 2007 a fost unul benefic, cel puțin pentru piața din România, pentru că a așezat lucrurile, ne-a forțat să ne schimbăm modul de abordare, perspectiva, metodele de business folosite până în acel moment și să ne îndreptăm spre ceea ce astăzi numim cu toții antreprenoriat. Suntem în același punct, este nevoie de o triere, de o așezare în piață astfel încât să putem merge sănătos mai departe”, a declarat, pentru Reporter Global, Mariana Brădescu. 

În ciuda unei astfel de perspective, cei doi oameni de afaceri au decis să lanseze pe piața din România franciza magazinului lor online, argumentând că scopul principal al unui antreprenor este să inoveze, chiar dacă uneori reușește, alteori nu. „Franciza vine ca răspuns la numeroasele solicitari de distribuție pe care le-am primit pe parcursul anilor, însă cărora nu am putut să le dăm curs deoarece nu aveam un sistem transparent și ușor de urmat, așa cum ne-am fi dorit. Abia când am găsit răspunsul în franciză, am continuat această direcție și ne-am pregătit pentru ceea ce urmează a fi proiectul „Francize Piatraonline” la nivel național. Este un proiect lansat recent, suntem abia la început, așadar analizăm solicitările primite până în acest moment, iar imediat după începerea noului an, vom da startul interviurilor „live” cu cei interesați. Avem câteva orașe care ne interesează în mod special într-o primă etapă, asta nu înseamnă că excludem alte zone sau locații, dacă acestea îndeplinesc o mare parte din criteriile pe care noi le considerăm foarte importante pentru a avea succes viitorii francizați. Aceste orașe sunt: Cluj, Constanța, Iași, Timișoara, Sibiu, Craiova, Galați”, explică antreprenorul. După prima lună, Piatraonline a primit mai mult de 100 de cereri de la potențiali francizați. 

Dezvoltarea online a businessului vine după ce, anul acesta, compania a investit aproape un milion de euro în primul showroom offline, unde clienții vin să vadă și să testeze materialele, soluțiile propuse sau să se consulte cu membrii echipei pentru a lua cea mai bună decizie de cumpărare. Mariana Brădescu spune că magazinul său vinde produse și soluții pentru o viață, nu pentru a rechema clienții la intervale regulate pentru alte soluții. Antreprenorul spune că dezvoltarea online&offline este necesară ținând cont de comportamentul consumatorilor români. „Nu cred că putem scoate din ecuație în acest moment offline-ul. Sunt două domenii care se întrepătrund și sunt necesare pentru funcționarea corectă a economiei. Întotdeauna, vor fi oameni ce vor merge la mall pentru cumpărături și alții care vor face aceleași cumpărături doar în mediul online. Fiecare dintre aceste două medii are avantaje și dezavantaje, important este din ce punct de vedere le privești sau ce este important pentru tine. Tocmai pentru că noi credem în această coexistare a online-ului cu offline-ul și că înțelegem cât de important este pentru consumatori să vadă produsul, să îl înțeleagă, am lansat și franciza”. Drumul dezvoltării francizei va fi lung și plin de provocări, pentru că „trebuie să le fim alături francizaților până ne asigurăm ca sunt independenți și se pot descurca într-o mare măsură fără asistența noastră”.

Revenind la potențialul curent al businessului, Mariana Brădescu spune că dacă anul viitor economia globală și, implicit, cea românească vor rămâne cel puțin în aceeași zonă ca acum, businessul său va crește cu aproximativ 20%, datorită lansării unor noi proiecte cu valoare adăugată mare. 2018 a fost un an bun, dar principala provocare a fost cea legată de forța de muncă, iar această problemă este la nivelul întregii economii, nu doar a unui sector sau a altuia. „Nu am întâlnit antreprenor sau manager din corporații care să nu aibă același feedback (criza de forță de muncă). Businessurile din România au crescut mult nevoia de oameni pe diverse posturi, multe din acestea noi pentru zona de HR românească. Lipsa de pregătire profesională și lipsa efectivă de oameni de pe această piață din cauza fenomenului migrației au făcut ca acesta să fie un punct nevralgic pentru orice tip de business din România, fie că este un business de antreprenoriat, fie de multinațională. Cred că și în 2019 va persista această problemă. Așadar, avem suficiente provocări ce ne așteaptă în noul an și cărora trebuie să le găsim soluții, pentru că acesta este rolul nostru, în calitate de antreprenori sau de manageri, să găsim soluții provocărilor ce apar în dezvoltarea sănătoasă a companiei pe care o reprezentăm. Important este să învățăm din fiecare provocare și să fim mai buni cu fiecare zi”.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele