Bookfest 2019 şi alte festivaluri, premiere, saloane, expoziţii

30
5 minute de lectură

Jurnal cultural

Am ajuns din nou în perioada de vârf cultural de la finele primăverii şi la-nceput de vară, când se suprapun festivaluri, târguri de carte, sunt programate ultimele premiere ale stagiunii teatrale, se deschid valuri-valuri saloane de arte vizuale şi expoziţii pregătite pentru perioada de dinaintea vacanţelor… Săptămâna trecută a fost programată ediţia 2019 a Salonului internaţional de carte Bookfest. E în curs TIFF-ul, Festivalul Internaţional de Film „Transilvania”. În ţară – festivaluri de teatru la Oradea, Bacău, Buzău. Se pregăteşte marele Festival Internaţional de Teatru de la Sibiu. Dintre premierele bucureștene recente să menţionez măcar Zadarnicele chinuri ale dragostei, după Shakespeare, montată de Andrei Şerban la Teatrul Bulandra, şi Cenuşăreasa, o nouă fantezie a lui Felix Alexa după Fraţii Grimm, la Ţăndărică. În Bucureşti s-a desfăşurat şi Gala absolvenţilor Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică, un mini-festival în toată regula. A fost – din păcate – anulat festCO, Festivalul Teatrului de Comedie, din lipsă de fonduri! Se vorbeşte destul de puţin în spaţiul public despre grava criză bugetară în care ne aflăm şi care s-a tradus în tăieri drastice de finanţări ale instituţiilor culturale, încât muzeele, teatrele, filarmonicile şi toate celelalte au asigurate pentru întregul an doar fondurile pentru salarii, nu şi cele de producţie, care s-au cam epuizat în primele 5 luni ale lui 2019. Asta înseamnă că nu se mai pot organiza evenimentele curente, deja anunţate, cu preparative demarate, cu invitaţii făcute către artişti şi trupe din ţară şi din străinătate… un dezastru!

Atmosfera în Pavilionul B2, pe aleea centrală, pe dreapta, cum avansezi dinspre Piaţa Scânteii – sau, mă rog, „ Casei Presei Libere” – către vechea construcţie rondă a Pavilionului central, a fost plăcută, ca şi la ediţiile precedente şi ca la Gaudeamus-ul din toamnă: standuri atrăgătoare, cărţi elegante, aer cosmopolit. Spaţiul, inaugurat anul trecut, împreună cu B1, se prezintă foarte bine: hală imensă, înaltă, în care salonul e „respirabil”, chiar şi-n orele cele mai aglomerate, serviciile complementare, în cafenelele adiacente şi-n alte puncte de atracţie de pe alei, sunt bune. Un punct de vârf al ediţiei a fost standul Marii Britanii, invitată de onoare, sub un generic isteţ-jucat, într-un „logo” pe 4 rânduri, şi anume CULTURE/ IS/ GREAT/ BRITAIN & NORTHERN IRELAND – unde „great” se citeşte cu dublu sens: „Cultura e mare/ măreaţă” şi la fel e şi Britania, „Marea Britanie şi Irlanda de Nord”. Au fost organizate în stand evenimente, au venit autori britanici, au fost prezentate cărţi din Regatul Unit, s-a vorbit despre industria editorială şi tipografică de acolo, dar „clou”-ul (în franţuzeşte, deh!) l-a constituit standul însuşi, o realizare de amenajare interioară şi plastică absolut remarcabilă, semnată de arhitectul Johannes Bertleff şi de sculptorul Virgil Scripcariu, care au lucrat într-un colectiv mai amplu, alături de arhitecţii Ioana Mitrică, Ana Potoschi, Sebastian Cucu şi Adrian Ianchis. Deasupra mobilierul minion ales pentru desfăşurarea evenimentelor din programul „invitatei speciale”, „plutind” la câţiva metri înălţime, de fapt ridicate pe tije de susţinere şi ancorate cu fire de oţel şi de plafonul pavilionului, au dominat spaţiul şi întregul salon un grup de personaje simbolice modelate de Virgil Scripcariu în maniera subtil-ingenuu-meditativă care-l caracterizează. Un Bookfest cu fiinţe în levitaţie, cu multiple aluzii posibile – livreşti ori mai-larg culturale, filozofice, spirituale…

Strălucitor, efervescent ca-ntotdeauna, Bookfest-ul, desfăşurat, precum mai-toate târgurile de carte, de miercuri până duminică, de pe 29 mai până pe 2 iunie, a reflectat şi el – pe de altă parte – criza. S-a-ntâmplat să se suprapună cu vizita Papei Francisc în România, şi n-a fost vorba doar despre ziua de vineri, cu program extins al Sfântului Părinte în Bucureşti, ci şi de plecările din Capitală de sâmbătă şi duminică spre celelalte provincii ale ţării, cu întoarcere sâmbătă seara, deci cu măsuri de securitate pe traseul spre şi dinspre Aeroportul Otopeni, ceea ce a îngreunat accesul spre ROMEXPO, spre Bookfest. Şi nici vremea ploioasă n-a jucat de partea cărţilor. Una peste alta, miercuri-joi-vineri a fost cam puţină lume-n târg, abia sâmbătă şi duminică s-au îndesit vizitatorii. Editurile mari şi-au făcut până la urmă plinul, vânzând măcar o parte a producţiilor masive cu care s-au prezentat, în timp ce caselor medii şi mai ales celor mici nu le-a mers grozav. După cum a fost să fie, după ce cărţi mai atrăgătoare au reuşit să aducă în standuri şi după… temperament!: am văzut la Bookfest 2019 şi patroni veseli, şi patroni trişti, fiecare cu motivele sale, care mai optimişti, care mai pesimişti din fire.

Ion Bogdan Lefter
Ion Bogdan Lefter este scriitor, critic literar, analist cultural şi politic, profesor la Universitatea din Bucureşti, fondator şi conducător al revistelor „Contrapunct”, „Observator cultural” şi „aLtitudini”, fost director al Editurii Litera, fost director în România (Bucharest bureau chief) al postului american de radio Europa Liberă, secţia română.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele