„Când îi vom ajunge din urmă pe români?”

Această întrebare i-au adresat-o bulgarii din Londra premierului Boyko Borisov, în timpul uneia dintre vizitele sale în Marea Britanie. Desigur, el a răspuns cu un clişeu, însă contextul îl ştim cu toţii.

Și-au întrebat premierul bulgarii care trăiesc în Marea Britanie. Cu această idee, am vizitat fabrica Ford din Craiova, unde se asamblează EcoSport, şi bineînţeles că am dus maşina la locul ei natal.                                                                                                                                        Atanas Markov, Editor Top Gear BG


1.000 de angajări numai în 2017

România a reuşit să dezvolte semnificativ  sectorul  de automobile și, pe lângă brandul local Dacia, înghițit de Renault, a atras gigantul Ford, care a cumpărat fosta fabrică Daewoo din Craiova în 2008.

De fapt, fabrica a fost creată inițial de către Oltcit (1976). Clădirile poate că au un aspect socialist, dar în interiorul halelor se produce EcoBoost, iar capacitatea este de 300.000 de mașini/an. Foarte curând, pe linia de producţie va fi adăugat al doilea model, pe care Ford încă îl ţine în secret. Numai pentru SUV-ul compact, în anul 2017 au fost angajați aproape 1.000 de noi lucrători, iar investiția suplimentară în fabrică este de 200 milioane de euro. Șeful fabricii recunoaște că are dificultăți, mai ales în ceea ce privește infrastructura. Nu există autostrăzi, dar Ford preferă să folosească drumurile rutiere decât căile ferate, deoarece sunt… mai rapide.

În Germania, Austria și Ungaria, o garnitură  de tren circulă, în medie, cu  44 km / h, iar atunci când ajunge la granița română, viteza scade la 13 km / h. Deseori , vagoanele staţionează la graniță sau la vreo gară, în timp ce camioanele sunt mai flexibile și, evident, mai rapide în regiunea noastră. Însă asta nu a oprit Ford să vină în România și să investească aici, pentru că este bine primit, nu este corupție și există o piață internă mare, potrivit ziaristului bulgar. Uzina are chiar o pistă de testare, unde sunt încercate noile modele, unde se lucrează  ziua și noaptea. Chiar am candidat să petrec câteva zile de stagiu voluntar acolo.

Desigur nu voi conduce următoarea generație GT, nici Focus RS,  dar ideea în sine că un gigant american, cum este Ford, se bazează pe regiunea noastră este fantastică. Și din nou îmi amintește despre fiasco-ul Vidinului  în industrie,  despre  încercările  oficialilor noştri corupți de a vinde o fabrică  uimitoare ca Vidachim lui Michelin și Pirelli şi că noi toţi ca națiune pierdem din faptul că nu avem  producție de automobile. În schimb, pot conduce EcoBoost și modelul „secret”.

Ei bine, în micul SUV nu este mult eco, nici cine ştie cât sport, dar este un model minunat, cu care puteţi parcurge distanţe mari. Drumul este mai mult decât plăcut. Și rapid. Versiunea are un nou motor diesel de 1,5 litri cu 125 CP EcoBlue, dar mașina noastră de test este echipată cu agregatul  Ford cel mai premiat – 1,0 litru EcoBoost. Am condus-o echipată cu  ambele puteri   – 125 și 140 CP, în îmbinare cu o cutie de viteză  manuală cu 6 trepte. Versiunea mai puternică are mai multe resurse și sunt convins că este o alegere mai bună. Şi ziceţi că nu are sport? Nu aveţi decât să o apăsaţi la viteze apropiate de roșu… Imediat, veţi simţi lucrul  rapid al sistemului  4×4, care va transfera până la 50% puterea de propulsie în față. Potrivit lui Ford, acest lucru se întâmplă în 20 de milisecunde sau de 20 de ori mai rapid decât o clipire a ochiului.

Poziția șoferului este mai sus, așa cum se poate aștepta, suspensia este confortabilă și suficient de strânsă, conectarea iPhone-ului  se face instantaneu prin cablu sau bluetooth. Există, de asemenea, controlul de croazieră, iar sistemul audio B&O play este proiectat în parteneriat cu Bang & Olufsen. Designul exterior îmi place, formele  sunt tipice pentru Ford, interesant este faptul că puteţi comanda maşina în două culori, vopsind  acoperișul în culoare diferită, iar individualismul în această clasă este un fenomen destul de rar întâlnit.

Bine, sunt sigur că știţi originea de pe alte meleaguri a lui EcoSport care inițial a fost un proiect al fabricii braziliene, după care s-a dus în India. De câţiva ani, Ford face tot posibilul să-l europenizeze, a mărit consola de afișare la opt inchi, a pus anvelopa din spate pe ușă – atât de important pentru tipurile de off-road în opinia  principalilor săi clienți,  a optimizat conducerea și suspensia prin schimbări la arcuri, amortizoare, direcție, bara de torsiune a osiei din spate, a modificat setările programului electronic de stabilitate. EcoSport este deja un  european. Capabil să facă față dificultăților, dar adesea subestimat. Un balcanic tipic.

Comentarii

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele