Cât mai poate amâna România alinierea RCA la normele europene

114
7 minute de lectură

Alinierea legislației naționale în domeniul asigurărilor RCA ar putea duce la o creștere a tarifelor pentru acest tip de servicii financiare. Pe de altă parte, asigurarea obligatorie de răspundere civilă a devenit o afacere aproape nerentabilă pentru asigurători, iar o majorare a tarifului ar salva profitabilitatea firmelor de asigurări care înregistrează de ani buni pierderi în domeniu.

De altfel, valoarea medie de reparație, așa cum rezultă aceasta din totalul devizelor/calculațiilor efectuate prin intermediul programului AUDATEX de către unitățile reparatoare auto din România, în perioada 2016 – 2018, a crescut cu 18,7% în intervalul amintit.

Comisia Europeană a decis, pe 25 iulie, să trimită României un aviz motivat pentru că nu și-a aliniat legislația privind asigurarea de răspundere civilă auto la normele UE (Directiva Solvabilitate II sau Directiva 2009/138/CE și Directiva privind asigurarea auto, Directiva 2009/103/CE). Acest aviz motivat vine la doar o săptămână după ce organismul european punea România în întârziere pentru că țara noastră nu și-a aliniat legislația privind asigurarea de răspundere civilă auto la normele UE.

Normele naționale actuale din România impun o obligație de notificare prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor, precum și o serie de limitări a modalităților de calculare a primelor de către asigurători. În viziunea CE, „aceste obligații contravin Directivei Solvabilitate II, astfel cum a fost interpretată de jurisprudența Curții referitoare la principiul libertății tarifelor”.

Legislația națională în cauză obligă, de asemenea, asigurătorii să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliță valabilă numai pe teritoriul României. În opinia Comisiei, aceste norme contravin articolului 14 al Directivei privind asigurarea auto, prin care se cere ca polițele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al UE pe baza unei prime de asigurare unice.

„În absența unui răspuns satisfăcător din partea autorităților române în termen de două luni, Comisia poate trimite cazul în fața Curții de Justiție a UE”, se mai arată în scrisoarea de notificare transmisă de UE.

Transportatorii se opun ferm schimbării legii

Măsurile Comisiei nu au rămas fără reacție la nivelul asociațiilor profesionale. Astfel, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită suportul eurodeputaților români pentru desecretizarea scrisorii primite de autoritățile române de la Comisia Europeană (CE) în data de 19 iulie 2018, de punere în întârziere cu privire la normele referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), având în vedere că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) susține modificarea legislației RCA, în condițiile în care legea actuală a avut efecte pozitive determinante în piață, iar tarifele RCA practicate în prezent de asigurători se situează sub tariful de referință. Totodată, UNTRR a inițiat o acțiune juridică la Curtea Europeană de Justiție împotriva Comisiei Europene, după ce instituția europeană a refuzat să desecretizeze scrisoarea transmisă autorităților române, deși modificarea legislației RCA are un impact financiar uriaș pentru posesorii celor 8 milioane de vehicule înmatriculate în România. „UNTRR se opune ferm modificării Legii 132/2017 în sensul eliminării tarifului de referință cât și a limitei de 25% a cheltuielilor administrative și de vânzare ale poliței de asigurare, incluse în tariful de primă. Reamintim că înainte de plafonarea tarifelor RCA și de intrarea în vigoare a Legii 132/2017, unii asigurători aveau cheltuieli administrative uriașe, de până la 80%, în condițiile în care acestea includeau cheltuielile aferente tuturor liniilor de business. Modificarea legislației RCA în sensul propus de ASF și de unii asigurători va determina reintrarea în criză a pieței RCA, iar tarifele vor crește vertiginos pentru toate categoriile de vehicule”, avertizau reprezentanții transportatorilor, printr-un comunicat de presă.

O afacere nerentabilă

Pe de altă parte, reprezentanții asigurătorilor se plâng de faptul că limitarea tarifelor RCA le provoacă pierderi.

Conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară, valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA în anul 2018 a ajuns la aproximativ 3,60 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 (3,74 miliarde lei) reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor. La 31 decembrie 2018, cele mai mari ponderi au fost deținute de polițele cu o valabilitate de 6 luni (aproximativ 34%), respectiv 12 luni (30%).

Pe ansamblul întregii piețe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 12% în anul 2018 comparativ cu anul precedent, înregistrând valoarea de 612 lei. Totodată, dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale în anul 2018 s-a diminuat comparativ cu anul precedent cu 3,09%, dar a crescut cea pentru daune materiale cu 14,39%. Valoarea medie de reparație, așa cum rezultă aceasta din totalul devizelor/calculațiilor efectuate prin intermediul programului AUDATEX de către unitățile reparatoare auto din România, în perioada 2016 – 2018, a crescut cu 18,7% în intervalul amintit, iar valorile medii ale devizelor de reparație ale unităților reparatoare auto din România pentru Dacia și Volkswagen (cele mai populare mașini de pe străzile din România) au crescut cu 23,42%, respectiv cu 16,17%.

Aceste evoluții nu sunt de mirare, în condițiile în care există creșteri de 11%-39% ale prețurilor principalelor piese de schimb folosite cel mai frecvent în repararea autoturismelor aparținând unor mărci precum Dacia, Volkswagen, Opel, Ford, în intervalul 2016-2018, dar și o creștere anuală a tarifului mediu pe ora de manoperă utilizată la întocmirea calculațiilor, în 2018 față de 2017, de 31% (informațiile parțiale pentru 2019 arată că tendința crescătoare se păstrează și în 2019, având o urcare de aprox. 14% față de 2018).

În aceste condiții, cu un trend în creștere a devizelor de daună de două cifre anual, cu tarife RCA în scădere, piața acestui tip de asigurare devine din ce în ce mai puțin atractivă din punct de vedere economic.

Situația respectivă este confirmată și de un raport al Consiliului Concurenței ce viza sectorul asigurărilor RCA și care avertiza că din punct de vedere strict economic prezența în continuare pe piața asigurărilor din România pentru unii asigurători este greu de justificat: „(…) în perioada 2011-2015, rezultatul net pentru ansamblul societăților autorizate să practice asigurări auto a fost întotdeauna negativ. Mai mult decât atât, datele la nivel de societate arată că un număr însemnat de asigurători înregistrează în mod frecvent pierderi din activitatea agregată, aferentă tuturor liniilor de business practicate. Astfel, companii precum […] au raportat pierderi în cel puțin 7 din cele 9 semestre ale perioadei 2011-2015, în timp ce […] a înregistrat rezultate negative în toate cele 9 semestre. Din punct de vedere strict economic și dată fiind prezumția de raționalitate pe care o acordăm celor care investesc resurse în aceste societăți, prezența în continuare pe piața asigurărilor din România pentru unii asigurători este greu de justificat. Continuarea activității poate ține de așteptări privind o evoluție viitoare favorabilă pieței sau poate însemna că imaginea oficială privind rezultatul net al exercițiului este distorsionată de practici a căror investigare nu cade în aria de cuprindere a autorității de concurență”.

Gabriel Nițulescu
Gabriel Nițulescu este jurnalist, comentator, analist economic și autor de cărți economice, cu articole publicate în presa economică românească. A fost jurnalist la Curentul, Ziarul Financiar, Capital, Banii Noștri, Ghidul de Bani și Financial Director Romania. A fost editor coordonator al săptămânalului Banii Noștri și redactor-șef al revistei lunare Financial Director România.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele