Câți bani pierde România anual din cauza pirateriei și contrafacerii

24
4 minute de lectură

În România, pierderile anuale cauzate de contrafacere și piraterie sunt estimate la 5,5 mld.lei, echivalentul a 17,2% din vânzările din 11 sectoare comerciale, informează EUIPO – Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală, transmite Mediafax.

O nouă estimare a EUIPO plasează pierderile anuale cauzate de contrafacere și piraterie în 11 sectoare economice majore din UE aproape de nivelul de 269 de miliarde de lei anual. Această analiză actualizată estimează pierderi globale de 7,4% din totalul vânzărilor în următoarele sectoare: produse cosmetice și de îngrijire personală; îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii; articole sportive; jucării și jocuri; bijuterii și ceasuri; genți de mână și de voiaj; muzică înregistrată; băuturi spirtoase și vin; produse farmaceutice; pesticide; și telefoane inteligente.

Din cauza faptului că producătorii legitimi fabrică mai puțin decât ar fi reușit în absența contrafacerii, deci angajează mai puțini lucrători, analiza estimează că în aceste sectoare se pierd în mod direct până la 468 000 de locuri de muncă pe tot cuprinsul UE.

Per ansamblu, valoarea totală a pierderilor de vânzări din România echivalează cu 280 de lei pe cetățean român pe an, potrivit analizei.

Situația de la prima analiză, în 2018

Aceasta este a doua evaluare sectorială publicată de EUIPO privind impactul economic al contrafacerii și al pirateriei în sectoarele economice majore cunoscute ca fiind vulnerabile la încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală.

Studiul estimează că, de la prima analiză efectuată în 2018, volumul pierderilor de vânzări înregistrate la nivelul UE a scăzut în toate sectoarele studiate, cu excepția a două dintre ele: îmbrăcămintea, accesoriile și încălțămintea; și produsele cosmetice și de îngrijire personală.

Sectorul îmbrăcămintei, al încălțămintei și al accesoriilor este cel mai mare dintre sectoarele studiate din punctul de vedere al volumului de vânzări și al numărului de angajați. Potrivit estimării, la nivelul UE sectorul înregistrează pierderi de vânzări care echivalează cu aproximativ 127,5 miliarde lei în fiecare an, respectiv 9,7% din totalul vânzărilor.

În România, pierderile de vânzări în sectorul îmbrăcămintei, al încălțămintei și al accesoriilor ca urmare a contrafacerii sunt estimate la aproximativ 949 de milioane lei anual, respectiv aproximativ 15,6% din vânzări.

Pierderile la nivelul UE

Potrivit raportului, prezența pe piață a produselor contrafăcute determină la nivelul UE o pierdere estimată la 31,4 miliarde lei pe an în sectorul produselor cosmetice și de îngrijire personală. Această sumă echivalează cu 10,6% din totalul vânzărilor în sectorul respectiv.

În România, pierderea estimată pentru sectorul produselor cosmetice și de îngrijire personală este de 301 milioane lei, ceea ce echivalează cu 11,8% din totalul vânzărilor din cadrul sectorului.

Directorul executiv al EUIPO, Christian Archambeau, a afirmat următoarele: „Europa se bazează pe sectoare industriale precum cele 11 vizate de studiul nostru pentru creștere economică și creare de locuri de muncă. Cercetările noastre arată însă modul în care contrafacerea și pirateria pun în pericol creșterea economică și locurile de muncă. Motivul pentru care realizăm această analiză, precum și cercetările noastre mai ample, este acela de a sprijini factorii de decizie în elaborarea de soluții la această problemă și de a ajuta consumatorii europeni să conștientizeze consecințele economice ale contrafacerii și ale pirateriei la un nivel mai larg.”

Estimările sunt cuprinse în Raportul de situație privind încălcările DPI din 2019, publicat astăzi, care reunește rezultatele activității de raportare a EUIPO la nivelul UE și la nivel mondial.

Raportul cuprinde cercetări privind volumul de produse contrafăcute și piratate în comerțul internațional, evidențiind de asemenea contribuția economică a sectoarelor care utilizează în mod intensiv drepturile de proprietate intelectuală la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă.

Tot în acest raport se regăsesc noi cercetări care arată că întreprinderile mici și mijlocii (IMM-urile) care utilizează drepturi de proprietate intelectuală, de exemplu mărci, desene sau modele și brevete, au o probabilitate mai mare de a atinge un nivel înalt de creștere economică comparativ cu celelalte IMM-uri.

EUIPO este o agenție descentralizată a Uniunii Europene cu sediul în Alicante, în Spania. Agenția gestionează înregistrarea mărcilor Uniunii Europene (mărcile UE) și a desenelor și modelelor comunitare (DMC), care garantează protecție pentru drepturile de proprietate intelectuală în toate statele membre ale UE.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele