
Piața serviciilor de coaching, team building, consultanță și strategie în resurse umane a crescut, în România, cu aproximativ 30% în 2018 față de 2017, atingând pragul de 20 milioane euro, potrivit estimărilor specialiștilor.
Ca tip de servicii, cea mai mare pondere au avut-o anul trecut programele de training, în comparație cu 2017, când cele mai multe companii au solicitat team building-uri, conform HPDI (Human Performance Development International), companie care creează și implementează astfel de programe. Cele mai multe cereri pentru sesiuni de training, coaching, team building etc. au venit din partea companiilor din București, urmate de cele din Cluj-Napoca și Timișoara.
În 2018, cele mai multe cereri de servicii de training și consultanță în resurse umane au venit de la companii din domeniile producție, IT&C și bancar.
În ccea ce privește programele de team building, clasamentul clienților în funcție de industrie este condus de jucătorii din segmentul bancar, urmați de companiile din IT&C și de cele cu activități în producție. Companiile care au solicitat acest tip de programe și-au variat cerințele, în 2018.
Tot mai multe au început să apeleze la team building-uri care includ activități de stimulare a lucrului în echipă și nu reprezintă doar ieșiri în grup.
De asemenea, s-a majorat și ponderea trainingurilor de soft skills, care stimulează capacitatea de comunicare, cooperare și inovație.
Piața locală a evoluat constant în ultimii cinci ani, iar începând din 2017 s-a dezvoltat cu 30%, anual. Specialiștii susțin că nivelul de educație din piață a crescut, fapt ce se reflectă și în atenția mai mare pentru componenta de dezvoltare personală, nu doar pe cea de relaxare, când vine vorba despre team building-uri, de exemplu. Pe segmentul de training, nevoile s-au diversificat, dar rămâne constantă cererea pentru programe de comunicare și leadership.
Dintre cele mai importante amenințări, care ar putea încetini dezvoltarea pieței locale, reprezentanții HPDI clasează pe prima poziție stagnarea marilor companii din retail.
Un alt factor care ar putea influența negativ această nișă a pieței este reducerea bugetelor jucătorilor din domeniul auto. Aceștia ar putea fi înclinați să investească mai puțin în dezvoltarea angajaților, pe fondul evoluției automobilelor electrice.
Cu toate acestea, 2019 aduce în primul rând oportunități semnificative, precum aplicațiile mobile pentru susținerea învățării, folosirea sistemelor online pentru a ușura introducerea unui nou angajat în mediul de lucru și dezvoltarea activităților de învățare pe termen scurt.