Ambițiile lui Salvini răstoarnă guvernul Conte

102
7 minute de lectură

Colaps al coaliției

epa07782272 Italian Prime Minister Giuseppe Conte (R) is flanked by Deputy Prime Ministers Matteo Salvini (L) as he addresses the Senate in Rome, Italy, 20 August 2019. Conte in his address to the senate called bringing about the government crisis  irresponsible. Deputy Premier and Interior Minister Matteo Salvini and his party League pulled out from government and caused a political crisis a week ago. Conte said that the government has come to an end and that he would resign.  EPA/ETTORE FERRARI
Ministrul Giuseppe Conte (dreapta) alături de Matteo Salvini, ministrul de Interne al Italei, Matteo Salvini (stânga) în Parlamentul Italiei / Foto EPA

În aceste zile, guvernul italian trebuia să definitiveze proiectul de buget pentru 2020, un exercițiu dificil pentru o economie care stagnează de ani buni, apăsată de o datorie care depășește 130% din produsul intern brut (PIB) și afectată de slăbiciuni structurale. Este posibil ca structura cheltuielilor și sursele veniturilor să fi tensionat până la rupere coaliția de guvernare. Cert este că Giuseppe Conte, cel de-al 58-lea premier al Italiei democratice, și-a anunțat demisia într-un discurs acuzator la adresa lui Matteo Salvini, liderul partidului de extremă dreaptă Liga. Cade astfel un guvern populist, dar efectul asupra economiei fragile a Italiei ar putea fi devastator, a avertizat fostul premier în discursul său din Senatul Italiei. Pe lângă o politică dură de imigrație, Salvini vrea reduceri de impozite și majorarea cheltuielilor bugetare. În plus, Salvini a reluat amenințările că va emite o monedă paralelă, ceea ce irită Uniunea Europeană.

Un tunel peste Alpi, mărul discordiei

Tensiunile din coaliție sunt relativ mai vechi. Un proiect vechi de 20 de ani, al unei linii ferate de mare viteză care, odată finalizată, ar scurta o călătorie de la Milano la Paris la numai patru ore, de la șapte ore, a fost scânteia care a aprins focul moțiunii. Este însă un proiect început, care a consumat deja sume considerabile și care ar trebui să se finalizeze în 2025.

Opinii diferite în spațiul politic cu privire la utilitatea proiectului de a construi o cale ferată între orașul italian Torino și orașul francez Lyon l-au determinat pe premierul Giuseppe Conte să blocheze licitațiile, în martie.

Calea ferată de mare viteză (Treno Alta Velocità), un proiect costisitor, de miliarde de euro, implică săparea unui tunel de 58 km (36 de mile) prin Alpi. Gruparea Cinci Stele se opune continuării proiectului din motive de mediu și de costuri. Susținătorii proiectului arată că, odată construită calea ferată, aceasta ar scurta călătoriile între cele două orașe la numai două ore, iar de la Milano la Paris drumul ar dura patru ore, față de șapte, câte sunt necesare în prezent.

Susținătorii proiectului spun că acesta ar reduce la jumătate timpul de călătorie între cele două orașe, la doar două ore. Proiectul a fost lansat în urmă cu 20 de ani și o parte din tunel a fost deja săpată. Este programat pentru finalizare în 2025.

Matematică electorală complicată

Cele două partide au identități politice profund diferite: Mișcarea Cinci Stele (M5S) este un partid de stânga, în timp ce Liga este un partid de dreapta anti-imigrație, anti-euro. Deși coaliția a fost fragilă, a durat 14 luni întrucât cele două partide au găsit un teren comun în lupta anti-imigrație și a fost oarecum cimentată de repulsia M5S față de variantele de alianțe cu alte partide pe care le avea la îndemână pentru a forma o coaliție de guvernare. La momentul formării coaliției, Mișcarea Cinci Stele (M5S) era partidul-lider, iar Liga (anterior, Liga Nordului) era un partener junior. Situația s-a schimbat, și acum Liga domină în calculele electorale. Salvini a început să facă presiuni pentru alegerile anticipate încă din 8 august, în încercarea de a valorifica sondajele de opinie care arată că Liga a urcat în preferințele electoratului și pare a fi cel mai popular partid din Italia, cu o susținere de aproximativ 36%. La alegerile anterioare, M5S a capturat aproape 33% din voturi, în timp ce cota Ligii a fost doar cu puțin peste 17%. Între timp scorurile celor două partide s-au inversat, conform sondajelor. Unele sondaje indică acum că 40% dintre intervievații la nivel național ar vota Liga, în timp ce cota M5S a scăzut constant, la mai puțin de 20%. 

Matematica electorală din Italia este complicată. Liga ar putea avea nevoie de un alt partener de coaliție, dar presa italiană speculează că ar fi posibil să nu fie necesar să obțină cota de 50% pentru a avea o majoritate acceptabilă. Forza Italia pare a fi un aliat tradițional, dar Salvini ar putea să nu dorească să negocieze cu fostul premier al Italiei, Silvio Berlusconi, actualul șef al Forza Italia.

La ultimele alegeri, M5S și-a sedus electoratul cu o retorică îndreptată împotriva principalului partid de centru-stânga democrat (PD- Partito Democrat). Acum, dacă vrea să guverneze și să evite organizarea unor alegeri anticipate, M5S trebuie să intre într-o coaliție cu PD.

Traseismul sau politica vulturului

Traseismul este sport național în politica italiană, remarcă agenția Reuters într-un comentariu scurt, numit „Politica vulturului”: „Politicienii italieni au o tradiție îndelungată de mutare dintr-un partid în altul – în ultima legislatură, aproape 350 dintre cei 945 de parlamentari au schimbat partidele din diferite motive. De asemenea, au obiceiul de a abandona navele care se scufundă”.

Vin alegerile?

Bloomberg LP, diverse sondaje și Wells Fargo Securities

Parlamentul este în vacanță și președintele, Sergio Mattarella, care are în mare măsură o poziție simbolică, cu excepția unor chestiuni de genul acesta, a anunțat că va începe de îndată negocieri cu partidele politice. Vor fi dure, deoarece episodul demisiei lui Conti a dezvăluit nerăbdarea lui Salvini, un politician rebel, ros de mari ambiții politice, care a declanșat o criză politică într-un gambit menit să forțeze alegeri anticipate care l-ar putea aduce la putere.

Presiuni asupra euro

Sursa: Bloomberg LP, diverse sondaje și Wells Fargo Securities

Criza politică italiană afectează evoluția monedei europene. În cazul în care alegerile anticipate îl aruncă pe Salvini în prim-plan, piețele financiare ar putea intra în panică din cauza unei combinații explozive între euroscepticismul liderului italian și tensiunile Brexitului. O misiune dificilă pentru Banca Centrală Europeană, care, în mandatul lui Mario Draghi, a susținut economia italiană.

Un deficit imposibil

Comisia europeană a amenințat că deschide procedura de deficit excesiv (EDP), dacă bugetul Italiei încalcă regulile financiare ale UE. Guvernul italian a luat în serios amenințarea și a evitat ca deficitul său să depășească linia roșie de 3%. În 2019, deficitul pare a fi de aproximativ 2,5% din PIB, ceva mai mare decât în anul trecut, totuși, sub limita de 3%. Până acum, Italia a evitat să fie plasată într-un PDE, dar riscurile par să crească. O majorare a taxei pe valoarea adăugată din Italia este programată să aibă loc anul viitor, însă Salvini a făcut presiuni intense pentru reduceri de impozite, mai degrabă decât pentru majorarea taxelor.

În estimarea economică de primăvară, Comisia Europeană a avansat ipoteza că deficitul bugetar structural al Italiei ar putea să se extindă la 3,5% anul viitor, dacă majorarea TVA nu va intra în vigoare. Dacă Salvini și Liga ajung la guvernare, atunci ar putea introduce reduceri de impozite semnificative, iar deficitul ar fi, probabil, și mai mare. Oricare ar fi structura politică a guvernului, rămâne valabilă întrebarea: cum să gestionezi datoria la 130% din PIB fără creștere economică susținută și fără să o amplifici prin aventuri fiscale?

[adrotate group="1"]

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele