Concurența penalizează afacerile cu RCA

Companiile contestă concluzia investigației.

50
5 minute de lectură

Piața asigurărilor este zguduită de un nou șoc, de data asta provocat de amendarea cu o sumă totală de peste 50 de milioane de euro a principalilor săi jucători de către arbitrul competiției din România, Consiliul Concurenței. Amenda reflectă concluzia unei investigații derulate de consiliu pe piața asigurărilor obligatorii de răspundere civilă (RCA), potrivit căreia cele nouă companii și-au fixat tarifele coordonat, colaborând în cadrul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR). Amendarea asociației profesionale a companiilor de asigurări este o premieră și va fi probabil suportată de toți membrii.

Asigurările, locul secund după petrol

Amenda cumulată, în valoare de 246,73 milioane de lei (aproape 53 milioane de euro), este a doua ca dimensiune după sancţiunile de 205 milioane de euro aplicate companiilor petroliere în 2012 de către Consiliul Concurenței, ne-a confirmat Bogdan Chirițoiu, președintele instituției. 

Evident, valoarea penalităților pare imensă în raport cu profitabilitatea afacerii cu polițe RCA, care nu aduce câștiguri mari industriei asigurărilor, ne-a declarat Mariana Diaconescu, fost președinte al Asirom. „În ultimii ani, polițele RCA nu au provocat pierderi companiilor de asigurări, din cauza intensității speciale a accidentelor, mai numeroase în România, a presiunilor pentru menținerea unor tarife joase și a costurilor adiacente ridicate, cum ar fi service-ul auto. Desigur, companiile de asigurări mențin polița RCA, deoarece asigură un flux financiar necesar operațiunilor și un număr mare de clienți cu potențialul de a cumpăra alte produse de asigurare”, a declarant Diaconescu pentru Reporter Global. 

3% din cifra de afaceri

„Suma pare uriașă, însă este o amendă care penalizează cu 3% firmele de asigurări. Desigur, odată ce noi ne-am pronunțat, instanțele vor hotărî dacă amenda poate fi diminuată, anulată sau menținută”, a declarat Chirițoiu. 

Amenzile nu vor provoca probleme industriei, rezultă și din declarația șefului arbitrului pieței asigurărilor, Cristian Roșu. „Din datele și analizele ASF, toate societățile de asigurare care dețin la această dată autorizație de funcționare, supuse sancțiunilor Consiliului Concurenței, au valori ale ratelor de solvabilitate cu mult peste valorile minime necesare. De asemenea, în cazul acestor asigurători, cerința minimă de capital este îndeplinită, fiind de aproape patru ori peste limita minimă impusă de lege”, a explicat vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

Reprezentanții industriei contestă concluzia Consiliului Concurenței. „UNSAR consideră că, prin activitatea desfășurată pentru a-și atinge scopul pentru care a fost înființată, nu a participat la săvârșirea unei fapte anticoncurențiale”, arată un text oficial al asociației. „În contextul recentei investigații a Consiliului Concurenței, dorim să transmitem că am luat act de decizia acestei autorități și că ne menținem dreptul de a o contesta în instanță, considerând conduita noastră pe deplin conformă cu normele de concurență”, adaugă comunicatul UNSAR.

Este improbabilă o înțelegere asupra tarifelor RCA între companii, care până la urmă sunt pe poziții concurențiale, consideră și Mariana Diaconescu. „Există multe informații publice privind elementele care compun tarifele, deci nu se poate vorbi de un schimb de informații sensibile. Rata daunelor, de exemplu, este publicată, nu este confidențială”, a adăugat Diaconescu. 

Polița RCA a fost un subiect sensibil. Până la urmă, două mari falimente din industria asigurărilor au fost provocate de practicarea unor tarife joase pentru RCA, menite să inhibe competiția, care s-au dovedit imposibil de gestionat în condițiile pieței. Președintele Consiliului Concurenței este conștient de problemele industriei, iată de ce comunicatul de presă al instituției propune și unele soluții pentru sănătatea domeniului. „Suntem conștienți de impactul crizei în care mari jucători în piața RCA au dat faliment. Au fost practici corectate de atunci până astăzi”, a afirmat Chirițoiu. În esență, a conchis președintele Consiliului Concurenței, au fost eliminate unele neclarități, dar legislația este încă perfectibilă. 

„Noi nu spunem că tarifele RCA sunt prea mici sau prea mari, noi le spunem simplu că au discutat între ei și nu aveau voie să discute. Noi doar spunem că, potrivit legii, nu aveau voie să discute între ei atunci când stabileau tarifele. Avem și un set de recomandări, care arată că în derularea analizei am înțeles problemele domeniului”, ne-a declarat Chirițoiu. Consiliul a recomandat introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor. 

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele