Firmele care analizează riscurile climatice sunt la mare căutare

Zile însorite

10
5 minute de lectură

Perspectiva reglementării determină companiile să se pregătească

Foto: pixabay

Curând, după ce Uraganul Sandy a lovit Manhattan în 2012, Emilie Mazzacurati a fondat o firmă în California pentru a analiza riscurile cauzate de schimbarea climatică pentru afaceri. A numit-o Four Twenty Seven, după ținta statului de a reduce emisiile de gaze de seră la echivalentul a 427 milioane de tone de dioxid de carbon până în 2020. Acea referință a devenit rapid perimată. Ținta a fost ajustată pentru motive tehnice doi ani mai târziu și a devenit irelevantă în 2018, prin anunțarea unei ținte netă zero. Însă doamna Mazzacurati este încă fericită cu numele ales. „Acesta este riscul de a face afaceri într-un climat incert”, spune ea.

O astfel de incertitudine a făcut ca firmele financiare să dea năvală să cumpere furnizori de servicii climatice, cum sunt cunoscute astfel de firme. În iulie, Moody’s, o agenție de credit-rating, a cumpărat un pachet majoritar de acțiuni în Four Twenty Seven. În septembrie, MSCI, o firmă, care are un index de acțiuni, a cumpărat Carbon Delta, un startup de servicii climatice. Wells Fargo a investit în Climate Service. În martie, CO-Firm, cu sediul în Hamburg, a fost cumpărată de PwC, o firma de consultanță. Într-o rundă de căutare de capital derulată anul acesta, Jupiter Intelligence, o altă firma de date climatice, a adăugat trei firme de asigurări la susținătorii ei.

Majoritatea firmelor de servicii climatice sunt mici startup-uri, conduse de oameni de știință. Ele folosesc date climatice publice, de obicei exprimate în termeni meteorologici –prezicând că un anume teritoriu, de exemplu, va deveni în medie cu 1°C mai fierbinte în următorii 10 ani. Aceste date sunt introduse în modele economice, pe care firmele le folosesc pentru a pune un preț pe riscurile aduse de schimbările climatice pentru proprietăți și afaceri, de obicei pentru următorii cinci sau zece ani.

Pe o astfel de scară a timpului, diferențele dintre estimările privind impactul încălzirii globale ar trebui să fie foarte mici, spune James McMahon de la Climate Service. Pentru a acoperi input-uri imprevizibile, cum ar fi dacă un oraș va decide să construiască ziduri de protecție împotriva mării, firmele de servicii climatice oferă mai multe scenarii.

Foto: pixabay

Un motiv pentru valul de achiziții este că unii cumpărători doresc să aplice analizele climatice pentru propriile lor registre. Four Twenty Seven a arătat recent că aproximativ o cincime din toate datoriile guvernelor locale cu rating dat de Moody’s în America sunt expuse la stresul de mare căldură. Ratingul celor care se împrumută va fi afectat de costuri climatice, precum aerul condiționat, o productivitate a muncii redusă și o producție agricolă mai mică.

Un alt factor în acest val este fluxul așteptat de noi clienți, care vor dori servicii climatice. Autoritățile se pregătesc să ceară instituțiilor financiare să publice riscurile climatice cu care se confruntă. La un summit ONU, în septembrie, Mark Carney, guvernatorul Băncii Angliei, a susținut obligativitatea publicării unor astfel de riscuri către investitori și autorități de reglementare. Franța are deja o astfel de lege. Marea Britanie, Canada și UE ar putea să o urmeze în curând.

Multe companii sunt nepregătite. Un sondaj recent al HSBC a arătat că doar două-cincimi din companii publică riscuri în legătură cu clima, conform reglementărilor care se anticipează. Un sondaj al semnatarilor Principiilor pentru Investire Responsabilă, un grup de investitori susținut de ONU, având $90 trilioane de active în administrarea lor, a găsit lipsuri similare.

În loc de a cumpăra analize climatice, unele companii își educă proprii angajați. Anul acesta, AllianceBernstein, un administrator de fonduri american, a trimis 35 de manageri de portofolii la un curs despre riscurile climatice la Universitatea Columbia. Columbia a pregătit analiști ai fondurilor de pensii și ai marilor bănci, spune Satyajit Bose, care predă o parte a cursului. Anul trecut, Wellington, o firmă de management de active, a anunțat un parteneriat cu Woods Hole Research Centre, un think-tank, cu scopul de a-și îmbunătăți analizele climatice.

O problemă pentru această industrie în născare este că multe din startup-urile climatice vin din Silicon Valley, unde experimentarea este la mare preț. „Una e să ai un app disruptiv, însă e o problemă dacă acel app prezice riscuri climatice în mod imprecis”, spune Jesse Keenan de la Universitatea Harvard. În August, New York Times a scris despre problemele One Concern, o firmă care analizează cutremurele și clima. Update-uri de software au schimbat estimările pentru costul dezastrelor; platforma sa a oferit date imprecise despre integritatea structurală a clădirilor. Liderii companiei au declarat că iterările de produs sunt comune în Silicon Valley și ajută clienții. Însă, dacă mai apar astfel de povești, credibilitatea industriei ar putea să sufere, încetinind o tranziție, catre pregătiri bazate pe date pentru schimbările climatice, care deja este întârziată. ■


Acest articol a apărut în secțiunea Finanțe și economie a ediției tipărite sub titlul „Zile însorite”

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele