Franța: Spiritele se încing în noul scandal al voalului

Presa franceză vorbește cu înfrigurare despre „afacerea Maryam Pougetoux” – o tânără militantă a sindicatului Unef, studentă la Universitatea Paris-IV, care vrea să poarte hijabul.

70
6 minute de lectură

Presa franceză vorbește cu înfrigurare despre „afacerea Maryam Pougetoux” – o tânără militantă a sindicatului Unef, studentă la Universitatea Paris-IV, care vrea să poarte hijabul. Nu că asta ar fi o problemă în universitățile franceze.

Afacerea nu este de natură juridică sau religioasă. Ea agită însă spiritele pe scena politică, punând Unef, un puternic sindicat studențesc, sub lumina reflectoarelor, la jumătate de secol de la revoltele studențești din mai 1968 din Franța, și provocând reacții contradictorii în sânul majorității aflate la conducerea Franței.

Unef, odinioară afiliat Partidului Socialist francez, și-a declarat recent independența. Într-un reviriment inedit, organizația justifică acum portul voalului de către Pougetoux, una dintre portavocile sale, dar și „reuniuni interne, interzise albilor”, potrivit săptămânalului francez Marianne.

„Hijabul nu este o bucată de pânză neutră. Este un simbol al Islamului politic”, opinează jurnalistul Renaud Dely, într-un articol din Marianne, ai cărui cititori sunt în majoritate de stânga. „Această stângă care cedează în fața voalului”, titrează tot Marianne, unul dintre cele cinci săptămânale naționale ale Franței, care a fost cumpărat în luna aprilie de miliardarul ceh Daniel Kretinsky.

Emanciparea femeii, la ordinea zilei pentru stânga franceză acum 50 de ani, cade pradă, se pare, pasiunilor politice ale prezentului, în care universalismul republican și laic, vechiul stindard al stângii, este pus sub semnul întrebării.

Spiritele sunt încinse, atacurile vin la baionetă împotriva lui Maryam Pougetoux, care a afișat voalul la o conferință de presă din 12 mai, despre reforma universității sale.

„S-au călcat în picioare decenii de lupte feministe”, declară Bruno Julliard, cel care a condus sindicatul până în 2007. Tot din partea unui fost lider al Unef vine o altă diatribă furibundă: „Conducerea sindicatului, care acceptă ca această tânără doamnă să fie în conducerea sa, târăște în noroi toată lupta noastră din universități”, spune Julien Dray, vicepreședinte și refondatorul organizației la începutul anilor ’80, acum consilier regional socialist.

„Care este poziția Unef asupra portului de voal? Nu se știe nimic. Unef nu mai răspunde. Și asta este cu adevărat grav”, opinează Jean-Christophe Cambadélis, fost șef al Partidului Socialist, președinte al Unef-ID între 1980 și 1984. La acea vreme, și mult după, Unef a fost o pepinieră de cadre pentru PS-ul din Franța.

Disputa se poartă în toată regula, mai ales pe rețelele sociale. Lila Le Bas, actuala președintă a Unef, replică, pe Twitter, că portul voalului nu împiedică feminismul: „Unef este o organizație feministă, care apără valorile laicității… E grav să se insinueze că o femeie musulmană care poartă voal nu poate fi feministă.”

La rândul său, Maryam Pougetoux, cea prin care s-a declanșat scandalul, declară pe BuzzFeed: „Voalul meu nu are nicio funcție politică. Este credința mea… Noi susținem ideile progresiste, la Unef, și consider că este o luptă frumoasă de a apăra aceste valori pentru ca societatea să evolueze.”

Dincolo de disputa dintre foștii și actualii lideri ai sindicatului și de alunecarea Unef spre stânga radicală, pe măsură ce politica fostului președinte Francois Hollande decepționa tot mai mult, iar Unef pierdea teren în alegerile studențești, miza acestui scandal este atitudinea statului francez față de hijab, un simbol al islamului politic. Totul pare să aibă tonuri de déjà-vu, care duc cu gândul la romanul Soumission (Supunere), al lui Michel Houellebecq.

Opinii împărțite asupra voalului, în sânul majorității la conducere

Ecourile scandalului au ajuns la Elysée, iar Emmanuel Macron, un excelent comunicator, nu a ratat ocazia să puncteze. „Nimeni nu trebuie obligat să poarte un fular, dar avem dreptul să purtăm fular”, a declarat președintele Franței la finele lunii mai, într-un discurs despre periferii.

Așa cum îi șade bine Franței republicane, opiniile sunt împărțite asupra acestui subiect.

În timp ce ministrul de Interne, Gérard Collomb, declară gestul tinerei activiste sindicale drept „prozelitism”, iar Secretara de Stat pentru Egalitatea femei-bărbați, Marlène Schiappa, vede în afișarea voalului „o marcă de promovare a islamului politic”, un deputat de marcă al lui En Marche, Aurélien Taché, o apără pe sindicalista cu voal: „A făcut o alegere care este a sa, trebuie să respectăm asta.”

Poziția recentă a lui Macron este diferită de cea din luna aprilie, când președintele francez declara, într-un interviu de presă, că „voalul nu este conform cu civilitatea din țara noastră”, „nu este conform cu laicitatea” și nu respectă egalitatea sexelor.

Problema nu este dreptul în sine de a purta hijabul musulman, ci faptul că tânăra încalcă, spun criticii, principiul laicității sistemului universitar francez și al statului laic, cum este declarată Franța.

Cu ochii pe Macron

Într-o caricatură publicată de revista Marianne în numărul său cel mai recent, doi musulmani bărboși îl privesc uimiți pe Macron, prosternat la pământ, făcând temenele. „Oare Macron a renunțat la laicitate?”, întreabă unul. Celălalt îi răspunde: „Nu te excita, e întors cu fața spre Statele Unite…”

Libération, cotidian de stânga, scrie despre Maryam Pougetoux că este „simbolul confuziei clasei politice și a mediei” din Franța în privința islamului.

Gestul lui Maryam Pougetoux nu este singular. La alegerile regionale din martie 2010, Noul Partid Anti-Capitalist (NPA) a prezentat o candidată cu voal, Ilham Moussaïd. Atât socialista Martine Aubry, cât și Jean-Luc Mélenchon, actualul lider al Franței Nesupuse, aliați la acea vreme cu NPA în mai multe regiuni, au criticat această candidatură. „Atunci când vrei să fii ales, trebuie să poți să reprezinți pe toată lumea, și este deci o eroare să te prezinți la o alegere afișând o apartenență religioasă”, spunea la acea vreme liderul partidului de stânga, Mélenchon.

Macron va trebui, preferabil mai devreme decât mai târziu, să tranșeze în mod inteligent această problemă și să își precizeze poziția. Măsurile pe care le va anunța în curând privind organizarea islamului din Franța și raporturile dintre statul laic și islam îi vor lumina, în fine, pe mulți dintre adepții săi.

[adrotate group="1"]

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele