Grumman X-29: Cel mai instabil avion din lume

304
3 minute de lectură

Grumman X-29 este un avion de luptă unic în lume. Aripile inversate sunt inovația majoră a aparatului american de luptă.

Conceput în plin Război Rece de către un conglomerat alcătuit din giganți precum NASA, Forțele Aeriene ale Statelor Unite, Agenția de Cercetare pentru Proiecte Avansate de Apărare (DARPA) și compania aerospațială Grumman, aeronava a zburat prima oară în 1984, în contextul demersurilor Statelor Unite de a pune la punct cel mai bun avion de luptă din lume, relatează CNN.

Însă designul experimental a făcut ca aparatul să fie cel mai instabil din punct de vedere aerodinamic avion construit vreodată.

„Era imposibil de zburat fără computerul de la bord care opera 40 de corecții pe secundă“, a explicat Christian Gelzer, istoric în cadrul Centrului Armstrong de Cercetare Aviatică al NASA, situat în California.

„Inginerii au ajuns la concluzia că, dacă toate cele trei computere de zbor s-ar fi defectat, aeronava s-ar fi dezintegrat în jurul pilotului, înainte ca acesta să aibă șansa să se catapulteze“, a adăugat Gelzer.

Manevrabilitate extremă

Avioanele cu aripi inversate sunt rare, însă X-29 nu a fost primul aparat de acest tip. Bombardierul german Junkers Ju 287, un prototip de succes al acestui design, a zburat prima oară în 1944. Hans Wocke, care a conceput avionul, a aplicat ce a învățat din acest proiect la fabricarea modelului Hansa HBF 320, un avion de business de mici dimensiuni lansat în 1964. Câteva zeci de astfel de aparate au fost fabricate, unele dintre acestea continuând să zboare și astăzi. Este singurul exemplu de avion comercial cu aripi inversate.

Cu toate acestea, poziția aripilor în cazul X-29 este mult mai radicală, unghiul acestora fiind de 33 de grade față de corpul aeronavei. Un design atât de radical are menirea de a sacrifica stabilitatea în favoarea manevrabilității. O regulă a aerodinamicii spune că, pentru a putea fi manevrat mai rapid, un avion trebuie să fie instabil.

„Un avion de luptă F-18 are un factor de instabilitate de numai 5%. Pe de altă parte, X-29 are o instabilitate de 35%“, a precizat Gelzer.

Totodată, inversarea aripilor are încă un efect imediat. Eleroanele montate pe aripi – element crucial în controlul aeronavei – sunt instalate aproape de vârfurile aripilor. Când un avion normal intră în derivă (care presupune pierderea portanței aeronavei), eleroanele sunt de obicei primele care nu mai funcționează, deoarece derivele pornesc de obicei din vârful aripii, din cauza felului cum circulă aerul peste aceasta. Acest lucru nu se întâmplă în cazul aripilor inversate deoarece aerul circulă dinspre vârful aripilor, spre interior. Derivele încep astfel din apropierea fuselajului, permițând eleroanelor să continue să funcționeze pentru mai mult timp.

„La vremea apariției aeronavei, această manevrabilitate era considerată esențială pentru superioritatea în aer. Dacă avionul tău va intra în derivă înainte de al meu, te pot doborî imediat“, a comentat istoricul.

Marc Faur
Format ca artist plastic, Marc Faur a debutat în presă în anul 2001 ca jurnalist de externe la Agenția de știri Mediafax. Cariera sa profesională include publicații precum Realitatea Romanească și Libertatea. A mai colaborat la diferite reviste și a condus un periodic destinat iubitorilor și practicanțior de arte marțiale, Ki, Martial Sports & Philosophy.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele