Industria auto britanică riscă o moarte lentă

110
5 minute de lectură

Industria auto din Marea Britanie a mai trecut prin perioade dificile, însă se confruntă astăzi cu cea mai mare criză, din anii ‘70 până-n prezent, se arată într-o analiză publicată de CNN.

Producția industriei auto din Marea Britanie a scăzut cu o cincime în prima jumătate a acestui an, în timp ce investițiile au scăzut cu 70%, în condițiile în care fabricanții de autoturisme au cheltuit mai mult pe planuri de rezervă în perspectiva Brexit.

O scădere globală a cererii de autoturisme a însemnat o scădere a cererii de forță de muncă. Însă iminenta ieșire a Marii Britanii din Uniunea Europeană este un factor major ce afectează industria auto britanică.

Cifrele îngrijorătoare furnizate de Societatea Britanică a Fabricanților și Comercianților Auto (SMMT) au fost date publicității la numai câteva zile după ce președintele grupului a lansat un avertisment dur pentru premierul Boris Johnson: Ieșirea din Uniunea Europeană fără un acord la 31 octombrie ar putea îngropa definitiv industria auto britanică.

„Un Brexit fără acord ar fi o amenințare existențială pentru industria noastră“, a comentat Mike Hawes, într-o scrisoare adresată noului premier. „Suntem puternic integrați cu Europa iar un Brexit fără acord va rezulta în tarife uriașe și blocaje ce ar amenința producția“, a avertizat el.

Potrivit SMMT, fabricanții auto au cheltuit deja 300 de milioane de lire sterline în efortul de a reduce riscurile unui Brexit fără acord. Cifra este cu mai bine de trei ori mai mare decât cele 90 de milioane de lire sterline investite în primele șase luni ale acestui an. În anii precedenți, investițiile s-au situat la 2,7 miliarde.

„Cifrele de azi sunt rezultatul instabilității globale la care se adaugă temerile privind lipsa unui acord“, a spus Hawes, într-un comunicat.

Producția s-a redus timp de 13 luni consecutive din cauza cererii slabe din partea piețelor majore și a închiderii temporare a unor fabrici în perspectiva Brexit.

Însă această situație ar fi nimic comparativ cu ce s-ar întâmpla dacă Johnson își va pune în practică amenințările de a ieși din Uniunea Europeană fără un acord, punând capăt comerțului fără tarife cu o piață care preia 57% din exporturile auto ale Regatului Unit.

Conform SMMT, tarifele ar presupune costuri de 4,5 miliarde de lire sterline pe an, estimându-se că industria va pierde 50.000 de lire sterline în fiecare minut.

Salvarea japoneză

Industria auto britanică s-a mai confruntat cu probleme majore pe care și le-a rezolvat cu ajutorul unei politici foarte abile ce i-a convins pe fabricanții auto japonezi că pot folosi Marea Britanie pentru a vinde mașini pe piața unificată a Uniunii Europene.

Mărcile britanice au avut mari dificultăți în a face față rivalilor din străinătate pe parcursul anilor 1970, când industria britanică a produs autovehicule de o calitate îndoielnică și a avut de suferit din cauza conflictelor cu sindicatele. Iar dificultățile au continuat și după naționalizarea parțială ce a avut loc în 1975.

Calitatea și productivitatea au început să se îmbunătățească în momentul venirii Nissan, care a devenit primul producător auto din Japonia care și-a deschis o linie de producție în Europa, sub forma fabricii din orașul englez Sunderland, în 1986. Decizia a urmat unei intense campanii conduse atunci de premierul Margaret Thatcher, care a invitat compania japoneză să folosească Marea Britanie drept cale de acces către piața europeană. Nissan a fost urmat de Honda și Toyota.

Sectorul auto este unul dintre cele mai productive industrii ale Regatului Unit și principalul exportator de bunuri, acoperind 14% din totalul exporturilor. Totodată, salariile din acest sector sunt cu 40% mai mari comparativ cu salariul mediu la nivel național.

Începutul tăierilor

Ieșirea din UE fără un acord ar pune în mod cert sub semnul întrebării succesul acestei industrii. Producătorii au fost trei ani supuși incertitudinilor cu privire la viitorii termeni ai comerțului cu Europa, iar mulți dintre aceștia sunt nevoiți să facă alegeri dificile pe fondul schimbărilor seismice în contextul trecerii la autoturismele electrice și cele cu pilot automat. Totodată, Japonia a semnat un acord comercial cu Uniunea Europeană, acord ce reduce barierele exporturilor auto.

Honda intenționează să închidă un centru major de producție din Marea Britanie, unde lucrează 3.500 de oameni. În prezent, centrul de producție fabrică până la 150.000 de modele Civic anual pentru peste 70 de țări. Nissan a renunțat la planurile de a fabrica noul model X-Trail SUV la fabrica din Sunderland, motivând decizia cu incertitudinile privind Brexit.

În iunie, Ford a anunțat că va închide, în 2020, fabrica de motoare de la Wales. Deși compania a spus că decizia nu are legătură cu Brexit, a avertizat anterior cu privire la consecințele părăsirii spațiului comunitar fără acord.

Singura veste bună pentru industria auto britanică este decizia Jaguar Land Rover, deținut de compania indiană Tata Motors, de a fabrica în Marea Britanie o nouă serie de vehicule electrice. Însă acest lucru nu este suficient pentru a salva industria auto britanică.

„Un Brexit fără acord pur și simplu nu poate constitui o opțiune“, a concluzionat Hawes, în scrisoarea adresată premierului.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele