Home Economie & Finanțe Industria auto nu dă semne de revigorare

Industria auto nu dă semne de revigorare

0
Industria auto nu dă semne de revigorare
Foto: pixabay
8 minute de lectură
Foto: pixabay

Încetinirea cu care se confruntă industria auto globală s-a accentuat în 2019, vânzările scăzând cu peste patru procente, în timp ce fabricanții auto au făcut eforturi să ajungă la cumpărătorii din China și India. Conform previziunilor, criza va continua și pe parcursul acestui an.

Numărul vehiculelor vândute pe marile piețe auto din lume a coborât la 90,3 milioane în 2019, conform analiștilor din cadrul LMC Automotive, citați de CNN. Cifra reprezintă o scădere majoră față de cele 94,4 milioane de vehicule vândute în 2018. În anul 2017, industria a marcat un record de vânzări de 95,2 milioane de exemplare.

Scăderea vânzărilor a zdruncinat industria care se confruntă deja cu imensa provocare a abandonării motorului cu combustie internă, în contextul schimbărilor climatice. Unii experți speculează chiar faptul că lumea a atins „apogeul auto“ sau punctul în care cererea globală de vehicule începe să scadă inevitabil.

Încetinirea vine cu ramificații majore pentru economia globală. Potrivit Fondului Monetar Internațional, industria auto reprezintă 5,7% din producția mondială și 8% din totalul exporturilor, fiind al doilea mare consumator de oțel și aluminiu.

Lovitura de grație a venit din partea Chinei, cea mai mare piață pentru industria auto, unde o încetinire majoră a creșterii economice și eliminarea stimulentelor fiscale pentru achiziția de autoturisme electrice au provocat prăbușirea cererii. Numărul vehiculelor vândute a scăzut cu 2,3 milioane, din 2018, conform LMC.

În India, o altă piață uriașă în care fabricanții auto au investit masiv, consumatorii au evitat achizițiile majore din cauza unei reduceri a surselor de finanțare pentru creditare și a unei încetiniri a economiei.

De asemenea, condițiile sunt dure și în Europa, unde incertitudinile legate de Brexit și criza emisiilor diesel de la Volkswagen au continuat să-i țină la distanță pe potențialii cumpărători, determinându-i pe directorii executivi să revizuiască planurile de investiții.

Situația actuală a dat naștere unei serii de parteneriate. Fiat Chrysler va fuziona cu proprietarul Peugeot, Grupul PSA, în timp ce Volkswagen a făcut echipă cu Ford pentru a proiecta vehicule electrice. Daimler și BMW și-au unit forțele pentru a pune la punct tehnologii ride sharing și vehicule cu pilot automat.

Cu toate acestea, 2020 nu se prefigurează mai favorabil. Ministrul industriei din China, Miao Wei, a declarat, recent, că anul acesta și următorul vor fi esențiali pentru piața auto, vânzările în China urmând să se mențină la nivelul din 2019 sau urmând „să intre ușor pe negativ“ în 2020. LMC se așteaptă ca vânzările la nivel global să scadă sub 90 de milioane de vehicule, cu 0,3% mai puțin, comparativ cu anul precedent.

„Este puțin probabil să vină o susținere semnificativă a pieței globale din partea piețelor mature precum Europa de Vest și Statele Unite“, a comentat directorul departamentului pentru previziuni privind vânzările globale în cadrul LMC, Jonathon Poskitt.

Ce urmează?

Marea întrebare este când (dacă vreodată) industria auto va mai înregistra o creștere.

Potrivit lui Poskitt, recordul înregistrat în 2017 nu va fi depășit în următorii câțiva ani, parțial din cauza cererii reduse în orașele bogate, pe fondul traficului intens și al poluării. În aceste zone urbane, potențialii cumpărători sunt mai degrabă înclinați să folosească programele de car sharing sau transportul public. Cu toate acestea, LMC se așteaptă cererea în regiunile mai puțin dezvoltate, care să ducă la noi recorduri privind vânzările globale, începând cu 2023.

„Numeroase piețe încă nu sunt la un nivel matur și, pe măsură ce veniturile în aceste zone cresc, proprietatea auto va fi tot mai accesibilă“, spune Poskitt. „Având în vedere nivelul scăzut al densității auto în zone precum China și India, există în continuare potențialul unei extinderi serioase a pieței, pe măsură ce situația actuală se va relaxa“, a adăugat el.

Cu toate acestea, există numeroase incertitudini cu privire la modul cum trecerea de la vehiculele diesel și cele cu benzină la cele electrice va afecta vânzările, incertitudini la care se adaugă posibilitatea ca proprietatea auto individuală să fie înlocuită gradual cu flote de vehicule autonome, ce vor asigura curse la cerere.

Printre provocările imediate cu care se vor confrunta fabricanții auto se numără și faptul că vehiculele electrice costă semnificativ mai mult decât modelele convenționale, necesită mai puțini lucrători pentru a fi asamblate și se bazează pe linii mult mai scurte de aprovizionare. Iar cel puțin în Europa, aceste linii de aprovizionare se confruntă cu probleme majore pe fondul situației provocate de Brexit.

„Fabricanții auto se confruntă cu provocări ce îi vor forța să schimbe modelul de afaceri dincolo de reconfigurarea tehnologică“, avertizează Fondul Monetar Internațional în raportul „World Economic Outlook“, din luna octombrie.

Mașinile electrice, tot mai râvnite în UE

Totodată, cererea de mașini electrice a crescut semnificativ în Uniunea Europeană, datorită politicilor privind protecția mediului, angajamentelor marilor firme, dar și schimbării de atitudine a consumatorilor, se arată în cea mai recentă ediție a studiului Deloitte Automotive Consumer efectuat în Europa.

Din eșantionul persoanelor chestionate, italienii sunt cei mai interesați de automobilele dotate cu sisteme alternative de propulsie, 58% dintre aceștia susținând că au în vedere un astfel de sistem pentru următorul autovehicul pe care îl vor cumpăra. Ponderea este în urcare de la 51%, anul trecut. Pe de altă parte, cea mai mare creștere a interesului pentru mașinile electrice și/sau hibrid s-a înregistrat în Marea Britanie, de la 27% în 2018, la 37% în 2019.

„În România, pentru promovarea autovehiculelor electrice, Ministerul Mediului a implementat programul de stimulare a achiziționării de mașini electrice și hibrid și, de la un an la altul, constatăm o creștere a preferinței consumatorilor români pentru astfel de autovehicule. În primele 10 luni ale anului 2019, pe piața din România s-au vândut 5.283 de mașini electrice și hibrid, în creștere cu peste 50% față de aceeași perioadă a anului anterior, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor Auto din România. Cu toate acestea, numărul

mașinilor de acest gen rămâne scăzut în țara noastră, din cauza faptului că sunt încă scumpe pentru majoritatea românilor“, explică Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România, și lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Auto.

Pe de altă parte, întrebările cu privire la standardele de siguranță oferite de autovehiculele autonome îi determină pe consumatori să fie mai rezervați față de acestea, încrederea la acest capitol stagnând, după ce înregistrase o creștere în 2018. Această reticență ar putea fi explicată prin seria de incidente în care au fost implicate unele vehicule autonome, în ultima perioadă.

Părerea dominantă este că autoritățile naționale ar trebui să exercite un control semnificativ asupra producției și utilizării autovehiculelor autonome. Majoritatea europenilor, dar nu numai, solicită o „supraveghere semnificativă“ a acestui sector.

La realizarea studiului Deloitte Automotive Consumer, au participat aproximativ 9.300 de consumatori din șapte țări europene – Germania, Italia, Austria, Marea Britanie, Franța, Belgia și Olanda. ■

Dacia a limitat scăderile înregistrate de Renault

Foto: pixabay

Vânzările Renault au scăzut cu 3,75 milioane de vehicule în 2019, în scădere cu 3,4% comparativ cu 2018, potrivit raportului preliminar al fabricantului auto pentru anul precedent.

Cu toate acestea, deși marca Renault a înregistrat o scădere majoră, Dacia se menține în formă. Brandul românesc se situează pe verde, salvând bilanțul general al concernului Renault, după ce a vândut 736.570 de unități, în creștere cu 5,1%. La nivelul Europei, vânzările Dacia au crescut cu 10,1 procente.

Grupul auto nu a prezentat estimări pentru anul în curs, însă se arată încrezător datorită unor modele precum noua generație de Clio și Captur, Triber, în India, și modelul electric de oraș K-ZE, în China. Totodată, Dacia va ieși pe piață cu un nou model Sandero. ■

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here