Iulian Stanciu, CEO emag.ro: „Suntem la locul potrivit, în momentul potrivit”

Pentru Iulian Stanciu, șeful emag.ro, 2018 a fost, fără îndoială, un an excelent. Comerțul online crește exponențial în România, recent s-a vorbit despre compania pe care a fondat-o ca despre un al doilea unicorn al României după Uipath, așa încât nu poți să nu te întrebi ce urmează după un an excelent sau încotro 2019? CEO-ul emag.ro a acceptat invitația Reporter Global de a vorbi despre anul care trece, despre deciziile recente de a investi în comerțul offline, despre preferințele clienților de la noi și de pe celelalte piețe, despre provocările anului care vine.

273
6 minute de lectură


Mihaela Constantinescu

Comerțul online a crescut în România și în regiune în ultimii ani, cu un ritm de peste 30% de la un an la altul, cea mai mare creștere din Europa, spune Iulian Stanciu, iar asta înseamnă foarte bine. „Am vândut de un miliard”, spune CEO-ul celui mai mare retailer de la noi care desfășoară operațiuni și pe piețe din vecinătate – Bulgaria, Ungaria și Polonia. În ciuda succesului online sau, poate, în completarea strategiei de business, retailerul online a decis în ultimul an să se extindă și pe segmentul offline, deschizând mai multe showroom-uri. „Ne-am dat seama că avem un brand puternic care atrage, însă mulți oameni nu au încredere să cumpere online, ci doar se informează online și apoi cumpără offline. Am testat diverse formate de showroom, dar varianta cea mai bună se pare că este cea din centrele comerciale. Aduce valoare și pentru client, și pentru centrul comercial”, spune omul de afaceri.

Emag.ro, ancoră pentru succesul mallului

Practic, showroomul emag.ro a devenit o ancoră pentru centrele comerciale, un soi de garanție a succesului și a traficului unui mall. „Noi suntem un generator de trafic, conform studiilor, după marii retaileri de fashion, suntem unul dintre cele mai dorite showroomuri din mall”, explică Iulian Stanciu. Ceea ce este și mai interesant însă, spune acesta, este comportamentul consumatorilor, care, practic, au integrat singuri componentele online și offline ale businessului, ceea ce este diferit față de alte afaceri. „Clienții văd în pagina de produs dacă există stoc disponibil în showroomul apropiat și au posibilitatea fie să comande online și să ridice din magazin, fie să comande din showroom, cu livrare acasă”.

Ritmul exponențial de creștere a segmentului e-commerce impune o constanță a investițiilor pentru toți jucătorii care vor să conteze într-o piață pe termen lung. Emag.ro și-a dublat aproape, anul acesta, nivelul investițiilor, la 120 de milioane de euro, mai mult de jumătate din fonduri fiind alocate pentru noul centru logistic al companiei, cel mai mare din regiune, explică Iulian Stanciu. Investiția în oameni, tehnologie și logistică au fost alte direcții principale în alocarea resurselor. Nevoia de investiții vine și pe fondul dezvoltării puternice a rețelei, a modelului de business sau a portofoliului de produse. În ultimii trei ani, portofoliul de produse al retailerului online a crescut de aproape șapte ori, de la 0,5 milioane la 3,5 milioane produse disponibile, iar pentru următorul an, estimările sunt de creștere cu încă aproape 50%, la 5 milioane de produse. Creșterea a fost posibilă datorită dezvoltării platformei Marketplace, unde în prezent sunt 14.000 de selleri.

Foto: Agerpres.ro

Criza forței de muncă, văzută ca oportunitate de creștere a consumului

Având perspectiva celor patru piețe pe care operează, cu dimensiuni diferite, putere de cumpărare diferită, comportamente de consum și financiare diferite, șeful emag.ro este optimist și spune că anul 2019 va fi unul bun, în special pentru comerțul online. „Cred că ne aflăm la locul potrivit, în momentul potrivit”. Șeful emag.ro este, de altfel, unul dintre puținii oameni de afaceri care au o opinie complet diferită despre deficitul de pe piața forței de muncă și vede acest lucru ca pe o oportunitate ce poate fi valorificată. „Odată cu criza de personal, vine și creșterea salariilor, care se traduce într-o creștere a consumului, de care și noi beneficiem. Dacă tragem linie, la noi iese bine”, spune Iulian Stanciu.

Românii aleargă după brand, polonezii și ungurii, după calitate

Emag.ro a fost, așa cum se știe deja, promotorul celei mai mari campanii de discountare de la noi. Black Friday crește exponențial de la un an la altul și constant adaugă noi industrii și noi produse sau servicii. Pentru observatorii fenomenului, a fost interesant de urmărit, de exemplu, cum anul acesta au lansat campanie inclusiv companii din domeniul producției pubicitare sau al serviciilor medicale. Comerțul online rămâne însă fanionul, iar șeful emag.ro cunoaște foarte bine acest lucru. „Black Friday este un mecanism prin care scoatem în față comerțul online, un mecanism prin care aproximativ 50.000 de oameni plasează prima comandă online”. Dincolo de Black Friday, creșterea este generată de extinderea gamei de produse disponibile online, de simplificarea proceselor de comandă, de prețuri mai bune decât în offline, dar și de îmbunătățirea modalităților de livrare și retur, explică oficialul companiei.

Nicio campanie nu seamănă cu alta, după cum nicio piață nu seamănă cu alta. Piața este influențată în mod clar de puterea de cumpărare, dar și de obiceiurile de consum. De exemplu, în România bonul mediu de cumpărături online este de 500 de lei și doar polonezii și ungurii alocă mai mulți bani pentru achizițiile online. Românii sunt atrași preponderent de branduri cunoscute, spre deosebire de bulgari, care nu pun așa mare preț pe brand. În Ungaria și Polonia, unde veniturile sunt mai mari decât la noi, clienții cumpără produse cu specificații superioare. Și categoriile de produse achiziționate semnalează o schimbare în ultima perioadă, deși telefoanele rămân în continuare în top. Produsele fashion au început să înregistreze o creștere semnificativă, pentru că foarte mulți tineri încep cumpărăturile online cu produse din această categorie.

Polonezii preferă internet bankingul

Avansul rapid al e-commerce-ului nu atrage după sine în mod natural și un avans similar al metodelor moderne de plată. Și totuși, plata cu cardul este în creștere pentru că este, până la urmă, cea mai simplă și mai sigură modalitate de plată, spune șeful emag. Iulian Stanciu menționează că, în medie, 30% dintre achizițiile online se plătesc cu cardul, iar de la Black Friday procentul este puțin mai mare. Și aici, piața românească stă mai bine decât la vecinii bulgari. „În Bulgaria, avem un procent de plată cu cardul de 10%, în Ungaria este ceva mai mare(decât în România – n.n.), iar în Polonia avem o metodă alternativă. Cam 40% plătesc prin internet banking”. Antreprenorul român este de părere că plata cu cardul este condiționată de trei factori, iar unul dintre aceștia ține de accesul la sistem. „Cardurile existente nu sunt pregătite pentru plata online, procesul de înrolare este greoi, iar faptul că plata online este discriminată în fața plății offline printr-un proces de emitere și înrolare din partea băncii reprezintă o sursă de neîncredere pentru clienți”. Iulian Stanciu admite că mai sunt multe lucruri de făcut, însă îmbunătățirea timpilor de livrare sau introducerea de opțiuni noi, de livrare, de retur etc., sunt printre obiectivele anului nou care se apropie.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele