Marea Britanie: impasul persistă…

39
LONDON, ENGLAND - JANUARY 29: Pro Brexit protesters gather near the Houses of Parliament on January 29, 2019 in London, England. Seven amendments to the Prime Ministers Brexit deal have been chosen for debate today including those from Dominic Grieve, Yvette Cooper and Graham Brady. MPs will begin voting on them from 7pm. (Photo by Dan Kitwood/Getty Images)

James Smith, economist, ING


Impasul în care a căzut Marea Britanie legat de Brexit nu dă semne de rezolvare. Uniunea Europeană refuză să cedeze în privința plasei de siguranță pentru Irlanda, iar prim-ministrul May încă ezită să caute o soluție transpartinică. Oricare ar fi situația, o prelungire a perioadei de negociere conform Articolului 50 pare din ce în ce mai inevitabilă, ceea ce ar prelungi însă și nesiguranța pentru mediul de afaceri.

May s-a dus (iar) la Bruxelles, dar nu este surprinzător că UE nu cedează

Ultimele săptămâni au fost destul de zgomotoase pentru Brexit, dar căutarea unei soluții care să poată uni parlamentul britanic rămâne la fel de provocatoare ca oricând. Ca să recapitulăm, acordul pe Brexit al prim-ministrului Theresa May a fost respins de parlament cu o marjă mare în luna ianuarie și, ca să schimbe situația, ea va trebui să convingă cam 115-120 de legislatori să susțină un nou plan. Asta lasă, în mare, trei opțiuni – ajustarea acordului actual pentru a câștiga voturile conservatorilor, rescrierea acordului pentru a-i atrage pe parlamentarii din opoziție sau întoarcerea la alegători, printr-un al doilea referendum.

În ciuda afirmațiilor inițiale privind o cooperare transpartinică pe Brexit, Theresa May s-a ținut strâns de „Planul A”, în încercarea ei de a-i câștiga pe conservatorii pro-Brexit și, prin aceasta, să își țină unit partidul cel foarte divizat. Încurajată de o victorie din Camera Comunelor, unde o majoritate de parlamentari au votat în favoarea renegocierii plasei de siguranță pentru Irlanda, May s-a reîntors la Bruxelles ca să caute modificări semnificative la acordul ei.

Totuși, în mod nesurprinzător, Bruxelles-ul continuă să refuze să cedeze. Așa cum a spus de multe ori, adăugarea unei limite de timp legal angajante la plasa de siguranță pentru Irlanda ar împiedica-o să devină o poliță de asigurare „pentru orice vreme” împotriva unei frontiere tari. Există și un scepticism profund că orice „aranjament alternativ” în domeniul tehnologiei ar fi suficient ca să emuleze controalele vamale și reglementatorii la granița cu Irlanda – sau că ar putea fi pus la punct la timp.

432 de parlamentari au respins acordul pe Brexit al lui May – dar din motive diferite (la grafic)

Chiar dacă UE ar renegocia, nu există garanții că asta ar putea atrage sprijinul unui număr suficient de parlamentari britanici

Chiar în ipoteza improbabilă că UE ar fi gata să renegocieze, ar dori să se asigure că orice concesii ar face, ar contribui crucial la obținerea sprijinului din partea parlamentarilor britanici. Să nu uităm că UE a făcut deja o mare concesie în noiembrie, acceptând ca Marea Britanie să poată să rămână într-o uniune vamală temporară, dacă plasa de siguranță irlandeză intră în vigoare – și nici asta nu a fost suficient pentru a-i câștiga pe respectivii legislatori britanici.

Nu există nicio garanție că orice schimbări ar face o diferență critică. În timp ce 118 conservatori și 10 parlamentari din DUP care au votat împotriva acordului au făcut-o din cauza plasei de siguranță, opiniile sunt împărțite asupra a ce trebuie să se întâmple cu ea. Unii ar fi mulțumiți cu unele modificări legal obligatorii, în timp ce alții nu vor sprijini acordul decât dacă plasa de siguranță dispare cu totul.

Un al doilea referendum pare mai improbabil, iar calea spre un acord diferit este periculoasă

Ideea este că atunci când Theresa May se va întoarce în Camera Comunelor pe 14 februarie, ca să îi informeze pe parlamentari, probabil că nimic nu se va fi schimbat. Din nou, asta va lua forma unei moțiuni amendabile, însemnând că parlamentarii vor putea iarăși să adauge sugestiile proprii asupra căii de urmat.

Asta ar putea să includă „voturi indicative” pe diferite alternative ale Brexit, deși acestea nu vor fi probabil conclusive. Un al doilea referendum nu are sprijinul Partidului Conservator și nici pe al multor parlamentari laburiști, mulți dintre care reprezintă circumscripții care sunt pro-Brexit.

Calea spre un acord „diferit” rămâne și ea periculoasă. În timp ce un plan alternativ (de pildă, un angajament față de o uniune vamală permanentă) are evident cea mai mare șansă să obțină o majoritate în Camera Comunelor, ca să ajungi acolo ar face ca adepții Brexit din Partidul Conservator să își piardă răbdarea. Liderul laburist Jeremy Corbyn ar putea foarte bine să încerce să folosească această nemulțumire prin repetarea moțiunii de cenzură. Chiar dacă aceasta ar fi respinsă, parlamentarii pro-Brexit ar putea încerca să zădărnicească procesul traducerii în lege a ieșirii Marii Britanii, pe măsură ce diferite proiecte de lege legate de Brexit trec prin parlament.

O amânare a Brexitului devine tot mai probabilă

Oricum ar sta lucrurile, impasul pare gata să continue o vreme, deși timpul este, desigur, ceva care se epuizează repede. Dacă este să se evite o situație de „no deal” (fără acord) pe 29 martie, pare din ce în ce mai inevitabil ca procesul Articolului 50 să trebuiască să fie prelungit. Parlamentarii ar putea să încerce să pregătească terenul pentru asta din nou pe 14 februarie, încercând să forțeze repetarea votului pe așa-numitul „amendament Cooper”, care le-ar acorda aleșilor dreptul de vot asupra prelungirii Articolului 50, dacă acordul guvernului nu este adoptat până la final de februarie.

Merită să ne reamintim că statele membre UE trebuie să aprobe cu unanimitate prelungirea Articolului 50 – deși pare tot mai improbabil că ei ar obiecta. Dar chiar dacă asta ar fi adevărat, nimeni nu știe realmente cât de mult ar putea dura o prelungire. Cancelarul austriac Sebastian Kurz a spus în ianuarie că orice prelungire nu ar trebui să treacă dincolo de alegerile parlamentare europene (care vor avea loc în mai), dar au existat și sugestii că ar putea dura mult mai mult.

Oricum ar sta lucrurile, ar putea să treacă destul de mult timp înainte să aflăm care opțiune de Brexit va avea câștig de cauză. Între timp, creșterea din Marea Britanie va continua probabil să stagneze, deoarece mediul de afaceri se pregătește pentru un Brexit dur, întrucât nu va ști cu siguranță, poate până în martie, dacă s-a evitat cu adevărat ieșirea fără un acord.

Dacă adăugăm îngrijorările crescânde legate de perspectivele comerțului internațional, putem bănui că creșterea Marii Britanii poate fi doar marginal mai bună decât în 2018. Toate astea înseamnă că o creștere a dobânzilor Băncii Angliei este foarte improbabilă în prima jumătate a acestui an.

Sfidările vor continua pentru economia britanică, iar creșterea va stagna

Ținând cont de riscul tot mai mare că nu vom putea ști dacă a fost evitată o ieșire fără acord decât foarte aproape de data-limită de 29 martie, economia britanică se confruntă cu câteva săptămâni foarte dificile. Șansele ca Banca Angliei să mărească dobânzile anul acesta scad.

În al patrulea trimestru, economia britanică s-a întors la realitate, potrivit ultimelor date referitoare la PIB. Creșterea a încetinit la doar 0,2%, în contrast mare cu cei 0,6% din al treilea trimestru, când vremea mai caldă a dat economiei o gură de aer. Dar cea mai alarmantă trăsătură a acestor cifre este faptul că investițiile în afaceri au scăzut pentru al patrulea trimestru la rând, deoarece nesiguranța privind Brexitul a continuat să sape.

Vom sublinia trei motive pentru care lucrurile nu vor sta, probabil, mai bine în primul trimestru.

În primul rând, în ciuda diferitelor sondaje care sugerează că producătorii fac stocuri de componente și mărfuri finite, noi nu credem că asta va da un stimulent semnificativ pentru creștere. Prin definiție, multe dintre aceste rezerve sunt probabil importate, așa că nu vor spori cererea internă – și, în orice caz, lipsa de spații de depozitare înseamnă că există limite destul de mari pentru capacitatea de stocare a firmelor.

Lăsând deoparte stocurile, în următoarele săptămâni, un număr crescând de firme vor continua să implementeze situații de urgență, ceea ce nu va fi, probabil, un factor de creștere. Deși continuăm să credem că se va evita ieșirea fără un acord pe 29 martie, cel mai probabil prin prelungirea Articolului 50, există acum un risc tot mai mare că nu vor ști asta până în ultimul minut. Nu este clar dacă amendamentul Cooper, menit să îi permită parlamentului să decidă prin vot asupra amânării Brexitului, va avea mai mult succes săptămâna aceasta decât a avut-o la finele lui ianuarie. Dar bănuim că nu vor avea lucruri mult mai clare, probabil, după votul pe Brexit planificat în parlament pentru joi.  

Această nesiguranță pare să se strecoare și în starea de spirit a consumatorilor, unde încrederea este acum la cotele cele mai joase din 2013. Dacă oamenii vor deveni mai atenți la riscurile legate de siguranța locurilor de muncă și a finanțelor personale după luna martie, bănuim că cel puțin consumatorii se vor abține de la cumpărături scumpe, în favoarea creșterii nivelului de economii.

Punând toate acestea cap la cap, suntem de acord cu ultima evaluare a Băncii Angliei că creșterea va rămâne în jurul lui 0,2% în primul trimestru. Asta ne spune că o creștere a dobânzilor în prima parte a anului pare foarte improbabilă.

Comentarii

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele