Mark Zuckerberg vrea să construiască WeChat pentru Occident

Va fi vorba despre transformarea serviciilor de mesagerie ale rețelei sociale în ceva asemănător cu o megaaplicație chinezească

epa07538599 Mark Zuckerberg, CEO and co-founder of Facebook speaks during the keynote F8 Facebook Developer Conference at the McEnery Convention Center in San Jose, California, USA, 30 April 2019. EPA/JOHN G. MABANGLO

Viitorul Facebook

Ediția tipărită | Finanțe și economie

2 mai 2019 | MENLO PARK ȘI SAN JOSE

IN TIMPUL SĂU liber, lui Mark Zuckerberg îi place să alerge. În 2016, șeful Facebook și-a propus să alerge 587 km și, ca un adevărat om plin de zel, a câștigat pariul în avans, până în luna iulie. El nu practică artele marțiale, dar atitudinea sa, de un echilibru aproape tulburător, ar putea să te îndemne să îl confunzi cu un maestru de aikido. Ceea ce ar fi corect, deoarece, în viața sa profesională, Zuckerberg încearcă să redirecționeze energia oponenților săi împotriva lor.

Când, la începutul lui martie, a anunțat că Facebook va urmări o viziune axată pe respectul pentru intimitate în rețelele sociale”, care să includă mesaje criptate pe care nici măcar firma sa să nu le poată vedea, observatorii au interpretat-o ca pe o mișcare defensivă. Unii au văzut în aceasta o reacție întârziată la scandalul produs de abuzurile referitoare la viața intimă care au avut loc pe cea mai mare rețea socială din lume. Alții au văzut un plan de a pune laolaltă serviciile sale de mesagerie instantanee, mai ales Messenger și WhatsApp, ca modalitate de a împiedica dezmembrarea firmei sale, așa cum cer unii politicieni americani. Alții au suspectat încă o șmecherie pentru a scăpa de responsabilitate pentru conținutul violent al utilizatorilor, acum că Facebook nu va mai putea să le citească.

Toate trei motivele au jucat, probabil, un rol. Totuși, „pivotul de intimitate” al firmei poate fi descris cel mai bine ca o redirecționare, în stil aikido, a energiei detractorilor săi. Discursul rostit de Zuckerberg la conferința anuală a dezvoltatorilor de la San Jose, din 30 aprilie, a sugerat ceva în direcția aceasta. Departe de a bate în retragere, el se pliază pentru o nouă confruntare – reinventarea rețelelor sociale, de data aceasta în jurul mesageriei. „Viitorul este privat”, a declarat el, superior. Deși s-ar putea să nu admită în public, el pare hotărât să transforme Facebook într-o versiune occidentală a WeChat, aplicația chinezească de mesagerie ale cărei serii de servicii mobile, de la plăți la completarea documentelor juridice, a făcut-o ubicuă în China. Asta, chiar dacă angajamentul său recent de a înregistra informațiile despre utilizatori doar în țările care respectă statul de drept înseamnă, implicit, o renunțare la piața chinezească, unde cenzura comunistă insistă că firmele occidentale trebuie să stocheze toate datele local.

Mai bătrân. Și mai înțelept?

Afacerile de bază ale Facebook se maturizează, așa cum bine observă patronul rețelei. Marjele sale operaționale, de 42%, mai puțin 3 miliarde puse deoparte pentru a acoperi o eventuală amendă din partea Comisiei Federale pentru Comerț a Americii, pentru violarea vieții intime – rămân de invidiat pentru lumea high-tech. Veniturile sale trimestriale cele mai recente au crescut cu 26% față de anul precedent, depășind 15 miliarde. Creșterea numărului de utilizatori încetinește însă. În unele țări bogate, mai ales cele europene, ea este plată. Tinerii preferă rețelele sociale care sunt mai „intime” și mai „efemere”, ca Snapchat, care a făcut pionierat cu „poveștile”, mesajele și imaginile care dispar după 24 de ore – și pe care Facebook le-a copiat. Mai mult de 500 de milioane de utilizatori ai Instagram, Messenger și WhatsApp postează acum povești în fiecare zi.

Zuckerberg se așteaptă ca migrația de la „piața de oraș” la un „living room” digital să continue; pe fluxul de știri al Facebook, „poveștile” ar putea depăși, curând, postările. Planul este dezvoltarea unei platforme în jurul WhatsApp, care oferă deja servicii de mesaje de text sigure. Asta le-ar permite utilizatorilor să se găsească unii pe alții, să plătească pentru cumpărături digitale și offline sau să cumpere o multitudine de servicii online – poate folosind propria monedă a Facebook, într-o bună zi. Cu timpul, conform planurilor, ar putea deveni la fel de indispensabil pentru occidentali, ca WeChat din China.

Unele elemente ale noii platforme există deja; WhatsApp testează acum un serviciu de plăți în India. Altele, ca noi particularități de cumpărături pe Instagram, au fost lansate la San José. Toate acestea nu reprezintă însă un adevărat plan de afaceri. Contururile viziunii lui Zuckerberg prind însă formă. Acesta, în vârstă de 34 de ani, acționează mai prudent decât în primii ani ai Facebook, când era ghidat de acum detestata formulă „mișcă-te repede și sparge lucrurile” – dar nu mai puțin deliberat.

Nu este rea această strategie, deoarece „mutațiile de platforme” sunt periculoase. Microsoft nu a prevăzut apariția telefoanelor inteligente, iar Facebook însuși aproape că a ratat ascensiunea aplicațiilor mobile. Pentru a reuși, trebuie să depășească o serie de obstacole. Primul este de ordin tehnic. Facebook vrea ca un utilizator Instagram să poată să trimită o notiță direct unei prietene pe WhatsApp. Crearea unei agende telefonice comune pentru aceste servicii, cu un număr total de 2,7 de miliarde de utilizatori și diferite coduri de sursă, reprezintă p problemă dificilă pentru programatori. Chris Cox, unul dintre principalii locotenenți ai lui Zuckerberg, se spune că ar fi părăsit compania în martie, pentru că el credea că așa ceva nu este posibil (săptămâna aceasta, Cox și-a atribuit plecarea unor „diferențe artistice” cu șeful său).

A doua sfidare este de ordin economic. WeChat a putut deveni platforma electivă pe telefoanele inteligente deoarece China nu are magazine specializate de aplicații. Facebook trebuie să concureze cu firme consacrate pe piață, cum sunt Apple și Google. Dat fiind că nu poți vinde reclame „microțintite” împotriva unor mesaje criptate pe care algoritmii tăi nu le pot vedea, noua platformă va avea nevoie de o modalitate nouă de a face bani. Cu toată ubicuitatea sa, WeChat nu este o vacă de muls (Tencent, proprietarul său, obține cele mai multe venituri din jocurile online). Menținerea marjelor grase de profit ale Facebook ar avea nevoie de noi surse de venit, cum ar fi facturarea firmelor pentru contactarea utilizatorilor sau preluarea unei cote părți din orice cumpărătură, așa cum fac furnizorii de cărți de credit.

În fine, există și probleme conexe de respect pentru viața intimă și de concurență. Zuckerberg acceptă faptul că mulți oameni se îndoiesc de sinceritatea Facebook în acest punct – în ciuda recentului său articol din Washington Post, în care implora guvernele să reglementeze rețelele sociale. Platforma va continua să culeagă o mulțime de date. Integrarea lor și aplicațiile subiacente ar putea permite ca Facebook să își convertească dominația asupra rețelelor sociale publice în putere asupra mesageriei private. Aceasta le reamintește veteranilor din reglementarea concurenței de încercările Microsoft de a-și pune laolaltă sistemul de operare cu un browser web, de la mijlocul anilor ʼ90, în încercarea de a controla spațiul cibernetic. Odată cu ascensiunea internetului, miza este acum mai mare: nicio țară nu vrea ca o firmă să devină sistemul operațional de facto al societății.

Dat fiind că serviciile sale nu costă nimic, Facebook spune că nu își escrochează utilizatorii. Afirmațiile ar putea susține că o singură rețea socială dominantă est mai ușor de supravegheat decât mai multe rețele mici și că are o capacitate financiară și tehnică mai mare pentru a-i păstra în siguranță pe utilizatori împotriva unui conținut dăunător. Și ar fi un bastion împotriva WeChat, care, altfel, ar deveni o forță în afara Chinei – care vine laolaltă cu supravegherea de stat chinezească.

Într-adevăr, articolul lui Zuckerberg din Washington Post pare  o încercare de a obține o versiune de secol XXI a Angajamentului de la Kingsbury, când At&T, pe vremea aceea reprezentând monopolul telefoanelor din America, a acceptat supravegherea guvernamentală și a fost de acord să își divizeze o parte din afaceri în schimbul renunțării la naționalizare sau dezmembrare. Diferența este că, spre deosebire de AT&T, Facebook se extinde dincolo de America și cuprinde o serie de aspecte în creștere, de la publicitate la finanțe. Compania trebuie să se confrunte cu politicienii, cu legiuitorii și cu rivalii. Dacă suficient de mulți oponenți se vor uni la un moment dat, chiar și cel mai talentat maestru aikido ar putea să se lupte din greu să scape de ei.


Acest articol a apărut în secțiunea Finanțe și economie din ediția tipărită a The Economist, sub titlul „Momentul WeChat al lui Mark Zuckerberg”

Comentarii

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele