O oficină de propagandă a Rusiei prosperă în Turcia

Veniți pentru știri necenzurate și rămâneți pentru propaganda pro-Kremlin

Pe orbita lui Sputnik

Ediția tipărită | Europa – 28 februarie 2019 | ISTANBUL


SE DESCOPERĂ un comandant jihadist rănit, care primește tratament într-un spital turcesc lângă granița cu Siria. Un tribunal acordă compensații unui sătean kurd bătut la sânge de oficiali de-ai forțelor de securitate. Un scriitor acuză guvernul de răspândirea fricii după ce un procuror cere condamnări pe viață pentru 16 oameni implicați în proteste. Acesta este tipul de vești pe care doar puține instituții de presă din Turcia, cea mai mare închisoare de jurnaliști din lume, îndrăznesc să le relateze. Ar putea fi surprinzător că una dintre ele este o organizație de presă fondată și finanțată de guvernul Rusiei.

În mare parte din Europa și America, Sputnik a câștigat cu vârf și îndesat reputația de portavoce a Kremlinului. Recent, Facebook a acuzat angajații grupului de crearea a zeci de conturi false pe platforma sa, pentru a răspândi dezinformarea. Președintele Emmanuel Macron s-a referit la Sputnik ca la „un agent de influență și propagandă” în Franța. Sputnik a jucat un rol similar în Turcia, unde a sprijinit cu entuziasm eforturile rusești de a adânci înstrăinarea țării de aliații săi occidentali. Agenția a câștigat însă și sute de mii de cititori și ascultători, furnizând un produs din ce în ce mai rar – știri necenzurate despre Turcia în turcă.

Serviciul, care are un website și un canal de radio, a fost lansat în Turcia la finele lui 2014. Un an mai târziu, forțele aeriene turce au doborât un avion de luptă rusesc, care pătrunsese în spațiul său aerian, după o incursiune în nordul Siriei. Rusia a răspuns cu sancțiuni și a cerut scuze oficiale. Sputnik a răspuns difuzând alegații provenind din surse rusești despre vânzări de petrol ale „Statului Islamic” către oficiali turci, inclusiv membri ai familiei lui Erdogan. Unele canale de presă turcești au preluat știrea. În primăvara lui 2016, Turcia a blocat accesul providerilor de internet turci la website-ul lui Sputnik și l-a deportat pe directorul său editorial. Mai târziu, în același an, atunci când sancțiunile rusești au început să se facă simțite, Erdogan a cedat, a exprimat regretul pentru avionul doborât și s-a împăcat cu omologul său, Vladimir Putin.

Mai târziu, în 2016, Erdogan a călătorit la Sankt Petersburg, unde i-a mulțumit lui Putin pentru condamnarea puciului eșuat împotriva guvernului Turciei, a fost de acord să treacă peste diferențele de opinii privind războiul din Siria, a reînviat o serie de proiecte comune în domeniul energiei, inclusiv un gazoduct submarin din Rusia, și a exprimat interesul pentru achiziționarea unui sistem de armament rusesc. Putin a mai câștigat o concesie. În ziua dinaintea vizitei lui Erdogan, Turcia a deblocat Sputnik.

De atunci, Sputnik și-a accentuat sprijinul pentru apropierea dintre Turcia și Rusia. Pe website-ul său abundă știri care proslăvesc achiziția de către Turcia a sistemului rusesc de rachete S-400, la care se opun NATO și, mai ales, SUA, ca semn al independenței tot mai mari a țării față de alianța occidentală. În probleme precum războaiele din Ucraina și Siria și tulburările din Venezuela, Sputnik difuzează în mod regulat vocea stăpânilor săi de la Moscova. Un studiu publicat anul trecut de Corporația RAND a conchis că agenția de știri a fost parte integrantă din strategia Kremlinului de a „alimenta suspiciunea” între Turcia și partenerii săi din NATO și de a obține sprijinul acestei țări pentru politicile Rusiei. Ea operează pe un teren fertil. Conform unei serii de sondaje ale Universității Kadir Has, proporția turcilor care identifică Rusia ca pe o amenințare pentru țara lor a scăzut de la 34,9% în 2016, la 12,4% anul trecut. Cei care văd o amenințare în America a crescut de la 44,1% la 60,2%. Pare un câștig bun pentru Putin, la o investiție limitată.

Sputnik a continuat însă să fie și o sulă în coasta lui Erdogan, ignorând regulile impuse asupra principalelor canale de media din Turcia. (Analiștii și grupurile pentru drepturile mass-media estimează că circa 90% din ziarele difuzate pe piață sunt în mâinile unor oameni de afaceri apropiați de guvern). Recent, acest serviciu a publicat extrase dintr-un interviu cu Selahattin Demirtas, un lider politic kurd închis de la finele anului 2016. Cele mai multe canale media au efectiv interdicție să relateze despre Demirtas sau despre mișcarea acestuia. Criticii consideră că website-ul vrea ca turcii, mai ales cei critici față de guvernarea lui Erdogan, să vină pentru relatări decente despre politica Turciei și să rămână pe website pentru propaganda pro-Putin.

Jurnaliștii de la Sputnik spun că ei nu fac altceva decât să dea o alternativă la relatările insipide și știrbe oferite de canalele de media domestice. Rice face Sputnik pare să funcționeze. Serviciul său din Turcia are acum de peste două ori mai mulți abonați pe Twitter (609.000 la ultima numărătoare) decât are serviciul său global.

În regatul insipizilor

Împreună cu BBC și Deutsche Welle, care au și ele servicii în limba turcă, Sputnik s-a transformat într-un magnet pentru reporterii turci în șomaj. Azi, grupul are unii dintre cei mai buni și mai populari jurnaliști din țară. Ahu Ozyurt, o prezentatoare veterană de televiziune care s-a alăturat serviciului anul trecut, spune că a fost plăcut surprinsă că poate să invite pe cine dorește ea să apară în programul ei de radio. Cele mai multe mari canale de știri au liste negre cu experții care critică deschis guvernarea lui Erdogan. „Mainstream-ul din Turcia este atât de slab”, spune Ozyurt, „că face ca jurnalismul de bază, ortodox, să pară extraordinar”. Cei responsabili pentru starea proastă a mass-media din Turcia, începând cu Erdogan, ar trebui să fie atenți. Atunci când ziarele tale fac ca un grup finanțat de Kremlin să pară un far pentru libertatea presei, ceva nu este deloc în regulă.


Acest articol a apărut în secțiunea Europa din ediția tipărită a The Economist, sub titlul „Pe orbita lui Sputnik”

Comentarii