O piață distorsionată de lăcomie

Din RCA câștigă service-urile auto

1280
9 minute de lectură
Foto: Agerpres

România este campioana europeană în clasamentul neoficial al numărului de accidente rutiere, are una dintre cele mai ieftine polite de asigurare obligatorie auto (RCA), dar și cele mai mari costuri pentru reparațiile auto practicate de serviceurile specializate.

A devenit polița RCA un instrument financiar de finanțare a afacerilor de reparații auto? Reprezentanții industriei asigurărilor avertizează că tarifele nejustificate ale serviceurilor auto la care se adaugă costurile uriașe ale mașinilor care se oferă păgubitului cât durează reparația au tensionat piața.

Creșterea salariilor a scumpit reparațiile

„Într-o piaţă suprareglementată, cu tarife de referinţă prestabilite, pe zona asigurărilor RCA, s-a înregistrat şi cea mai mare rată combinată a daunei şi cea mai mare rată a daunei simple din ultimii trei ani. Creşterea daunalităţii s-a înregistrat pe tot segmentul auto, dar cea mai mare creştere au avut-o, spre deosebire de ceilalţi ani, daunele materiale aferente RCA şi nu cele de pe zona de vătămări corporale ca până acum. Au crescut uriaș facturile trimise de serviceurile auto“, spune Mădălin Roșu, preşedintele Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR).

Dan Barbu, președintele Asociației Societăților de Service-uri Auto Independente (ASSAI) confirmă majorarea costurilor cu manopera și susține că ”ele sunt mai mari din cauza creșterii salariilor, a deficitului de forță de muncă din domeniu și din cauza creșterii tarifelor la utilități”.

Desigur atât creșterea susținută a salariilor cât și îngustarea ofertei din piața muncii pot explica majorări de tarife la manopera reparațiilor. Totuși, avertizează Mădălin Roșu, creșterile de tarife au fost spectaculoase. Mai mult, adaugă președintele BAAR, în piață aceleași reparații, cu aceeași manoperă costă de trei patru ori mai puțin dacă solicitarea vine de la un client care-și plătește singur factura, decât dacă aceasta este acoperită de RCA.

Avem salarii cu 60% mai mici ca polonezii…

Într-adevăr costurile medii ale reparațiilor mașinilor avariate în România sunt mai mari decît cele din Polonia. Iar salariul mediu în Polonia, de 1.096 euro, este cu 60% mai mare decât cel din România, ca atare și costurile de manoperă în service ar trebui să fie mai mari.

..și costuri cu 60% mai mari

Dar nu este așa. Costul cu reparația medie în Polonia 1064,80 euro (4.571 de zloți), potrivit statisticilor industriei asigurărilor din Polonia.  În România costul mediu pe reparatie a ajuns la peste 8.300 de lei (1.700 de euro), a declarat Madalin Rosu. Fisura de logică economică este evidentă: cum putem avea costuri cu 60% mai mari izvorâte din cheltuieli cu 60% mai mici cu forța de muncă? În ecuația rezolvării acestei dileme includem și ipoteza că, în general, piesele auto au cam același preț.  Președintele BAAR suspectează că firmele de service auto profit de moment și își umflă facturile, profitând de faptul că banii vin de la asiguratori.

Mașina la schimb, mai ieftină la rent-a-car

Un alt ingredient al urcării costurilor despăgubirilor prin RCA este mașina la schimb pe care serviceurile o oferă păgubitului pe durata reparației. Problema nu este în compensarea unei nevoi a păgubitului prin oferirea unei mașini închiriate, ci în lipsa normelor clare de aplicare și a tarifelor uriașe care apar din această mișcare.

”În Germania costurile pe zi sunt modice, undeva între 15-20 de euro. În plus mașina este oferită pe baza unor criterii stricte de necesitate”, spune Mădălin Roșu.

 În majoritatea cazurilor factura ocazionată de mașina la schimb este mai mare decât cea plătită la un rent-a-car obișnuit și, uneori, reușește să depășească valoarea mașinii avariate.

Care sunt ingredientele scumpirii manoperei? ”În primul rând, este vorba despre respectarea legii. Prevederile legii oferă posibilitatea unităților reparatoare să pună la dispoziția asiguratului o mașină în schimbul autovehiculului avariat, în perioada în care acesta se află în reparație”, a explicat  Dan Barbu, președintele ASSAI.

Costurile mari se explică însă și prin indisciplina clienților, a adăugat Barbu.

„Factura pentru acest serviciu nu este mare pentru că de foarte multe ori mașina primită este folosită mai multe zile decât se repară efectiv automobilul. De ce? Pentru că sunt situații în care automobilul oferit este utilizat și în week-end, atunci când service-ul nu lucrează. Din acest motiv, din dorința de a scădea costurile, unele unități reparatoare și-au cumpărat propriul parc auto“, a explicat Barbu.

Președintele asociației servicelor auto spune însă că ”există destul de puține cazuri în care se oferă o mașină la schimb în locul celei avariate, respectiv sub 5%. Unitățile reparatoare oferă mașină la schimb doar în cazul în care compania de asigurare nu face constatara în termen de trei zile”.

Diaconescu: negociere și etică în afaceri

Problema este complexă și distorsionează piața asigurărilor, o piață intens reglementată, cu multe rigori, spune Mariana Diaconescu, fostă președintă a Asirom. ”Pentru a evita această tensiune între asiguratori și servisurile auto, care până la urmă afectează și beneficiarul poliței de RCA, ar fi ideal ca toate atelierele de reparații să fie autorizate și, apoi, verificate pentru a nu distorsiona piața. Din păcate acolo nu există o autoritate de supraveghere, e o piață liberă. Soluția este în negocierea tarifelor de către asiguratori cu serviceurile auto și construirea unei etici în afaceri”, a spus Diaconescu.

Soluția? Despăgubirea directă

La rândul lor clienții sunt nemulțumiți, deoarece unii ar dori să primească ei despăgubirea, dacă mașina e prea veche și o reparație nu ar mai avea sens. În unele cazuri păgubiții ar prefera schimbarea unei aripi avariate, de exemplu, decît repararea ei. Însă, surpriză, manopera poate costa mai mult decât piesa nouă înlocuită.

„Avem situații diverse. Soluția ideală ar fi ca păgubitul să decidă el ce face cu banii de despăgubire. Despăgubirea nu este egală cu reparația, ea este o evaluare a evaluatorului specializat pe care trebuie s-o primească persoana păgubită. Cu banii respective poate să facă ce vrea.  Un asigurător va oferi o soluţie de înlocuire a pieselor avariate și este mai correct așa deoarece costurile pieselor sunt clare, afișate de companii producătoare“, spune Roșu. Într-adevăr cu o industrie a componentelor auto extrem de puternică, dacă în urma acestei tensiuni între asiguratori și serviceurile de reparații s-ar adopta reglementări cu logică economică, atunci ar beneficia economia. Desigur, spune Roșu, serviceurile auto trebuie să câștige din afacere, este normal, dar să nu arunce cifrele în aer.

Pericolul, explică șeful BAAR, este majorarea poliței de RCA în viitor, strict pentru acoperirea riscului de a acoperi daune uriașe, o scumpire pe care o vor plăti toți șoferii din România. ■

Avertisment: posibilă scumpire cu 20% a RCA

Asigurările RCA s-ar putea scumpi cu 20% în următoarea perioadă de timp, având în vedere faptul că rata combinată a daunei, adică valoarea plătită de asigurători pentru compensarea daunelor din accidente acoperite de RCA este, la acest moment de aproximativ 120%. Adică, pentru 100 de lei încasați din prime aferente polițelor RCA, asigurătorii plătesc în prezent pentru acoperirea daunelor 120 de lei. Creșterea de tarife va fi posibilă și ca urmare a modificării legislației din domeniu, anunță Ministerul Finanțelor, ca răspuns pentru Comisia Europeană, care a avertizat în această  vară de o posibila încălcare a unor prevederi ale Directivei 2009/138/CE și ale Directivei 2009/103/CE.  ■

Golurile legislative fac posibile scumpiri nejustificate

 „Sunt câteva hibe legislative care permit anumitor jucători din zona de reparații să crească în mod nejustificat, din punctul nostru de vedere, costurile asociate reparațiilor. Creșterea costurilor de reparații se traduce în creșterea ratei daunei pe termen lung, iar pe viitor putem asista la un impact direct al acestor costuri în primele de asigurare. Practic, service-ul este liber să facă ce vrea. Asigurătorul nu poate negocia niște tarife pe baza unor volume sau pe baza unor relații economice, și atunci ne trezim cu astfel de derapaje, care în final nu fac bine nimănui“, arăta recent Mădălin Roșu. „În Marea Britanie, exagerarea unor daune este tratată drept fraudă”, completa președintele BAAR. ■

Calculul daunelor morale, la mâna hazardului

Modul de calcul al daunelor morale pentru vătămările din accidente rutiere a rămas o promisiune. Din păcate măsura nu a fost dusă până la capăt. „Din păcate din 2017, de când a apărut această prevedere, deși există obligație pentru Ministerul Sănătății și ASF de a emite un ordin care să expliciteze modul de calcul al daunelor morale, acest lucru nu se întâmplă”, avertizează președintele BAAR. ■

Pierdem 3 miliarde de euro pe an din accidente

Numărul mare de accidente din România nu afectează doar afacerile industriei asigurărilor, care până la urmă și-a asumat acoperirea acestui risc. Conform „Buletinului siguranţei rutiere. Raport anual 2017”, document realizat în 2018 de Direcția Rutieră, Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității din Ministerul Afacerilor Interne, victimele rezultate în accidentele rutiere grave produse în anul 2017 în România „reprezintă costuri sociale de peste 3 miliarde de euro – conform valorilor estimate în anul 2010 de către Comisia Europeană privind costul social al accidentelor rutiere”, ceea ce reprezintă aproape 2% din valoarea PIB-ului anual al României. ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele