OUG 114 va colecta 100 de milioane de euro și poate destabiliza piața telecom

61
4 minute de lectură

Adio, 5G!                                                                                   

Marii jucători în piața comunicațiilor mobile și-au făcut socotelile în privința efectelor controversatei Ordonanțe de Urgență 114/2018. Taxa de 3% pe cifra de afaceri va colecta aproximativ 100 de milioane de euro de la industrie și va epuiza resursele financiare ale sectorului de comunicaţii mobile, în detrimentul investiţiilor necesare pentru dezvoltarea reţelelor. În plus, mai multe prevederi din ordonanță încalcă normative la nivel european sau intră în conflict cu prevederi ale legislaţiei naţionale.

„Membrii Asociaţiei Operatorilor Mobili din România (AOMR) – Orange, Telekom, Vodafone România – lansează un ferm avertisment asupra efectelor pe care le-ar putea avea Ordonanţa de Urgenţă 114/2018 asupra unuia dintre cele mai performante sectoare ale economiei româneşti: comunicaţiile electronice. Mai precis, OUG 114/2018 impune un set de noi taxe şi impozite asupra sectorului de comunicaţii, care riscă să dezechilibreze un domeniu care a oferit până acum servicii de foarte bună calitate la preţuri foarte mici, raportate la piaţa Uniunii Europene”, se arată într-un recent comunicat de presă al organizației.

Membrii AOMR consideră că echivalentul taxei anuale de 3% din cifra de afaceri, care reprezintă aproximativ 100 de milioane de euro, nu va mai putea fi investit în dezvoltarea de reţele şi de noi servicii de telecomunicaţii din România. „Acest lucru se petrece chiar în anul în care operatorii mobili trebuie să suporte cheltuieli semnificative pentru spectrul de frecvenţe 5G şi să declanşeze investiţii de anvergură în reţelele 5G. Conform Strategiei Naţionale 5G, statul român ar trebui să intre într-un parteneriat cu sectorul privat care să faciliteze extinderea reţelelor de telecomunicaţii fixe şi mobile, absolut obligatorii pentru servicii 5G de succes. Constatăm însă că OUG 114/2018 conţine prevederi fără precedent la nivel european, care instaurează un regim de sancţiuni atât excesive, cât şi discriminatorii pentru companiile telecom faţă de companiile din alte industrii, descurajând astfel extinderea şi modernizarea reţelelor de comunicaţii. În concluzie, măsurile impuse prin OUG 114/2018 vor epuiza resursele financiare ale sectorului de comunicaţii mobile, în detrimentul investiţiilor necesare pentru dezvoltarea reţelelor. Având în vedere toate motivele menţionate mai sus, solicităm Executivului să anuleze prevederile OUG 114/2018 referitoare la comunicaţiile electronice.”

O taxă mult prea mare

Reprezentanții celor mai mari trei companii de telecomunicații din România  – Orange, Telekom și Vodafone România – consideră că preţurile minimale pentru alocarea de spectru 5G au fost stabilite prin această ordonanţă la un nivel exagerat, în contradicţie cu prevederile Directivei 2002/20/CE şi cu mult mai ridicat decât în celelalte state europene. Astfel, în conformitate cu articolul 12 din Directivă, orice taxă administrativă impusă întreprinderilor din domeniu poate acoperi „ (…) în total, numai costurile administrative aferente gestionării, controlării și aplicării sistemului de autorizare generală, a drepturilor de utilizare și a obligațiilor specifice (…), care pot include costuri pentru cooperare, armonizare și standardizare internațională, analize de piață, monitorizarea conformității și alte controale de piață, precum și cheltuieli aferente lucrărilor de reglementare ce implică elaborarea și aplicarea legislației secundare și a deciziilor administrative, precum deciziile privind accesul și interconectarea, și este impusă fiecărei întreprinderi în mod obiectiv, transparent și proporțional, astfel încât să se reducă la maximum costurile administrative suplimentare și taxele inerente”.

Or, în domeniu, taxa de 3% din cifra de afaceri, pentru monitorizare, care prin OUG a fost mărită de la nivelul de 0,4% și care ar fi trebuit încasată de Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM), este în mod evident excesivă din punctul de vedere al costurilor administrative ale autorității, în condițiile în care ea nu a mai fost aplicată de 10 ani, tocmai pentru faptul că ANCOM își acoperă respectivele cheltuieli cu veniturile din celelalte surse de finanțare, fiind mereu pe excedent.

În plus, noua taxă încalcă prevederi din Directiva 2002/21/CE în teza previzibilității reglementării; a garantării concurenței în folosul consumatorilor; a promovării investițiilor eficiente și a inovațiilor în infrastructuri noi și consolidate, inclusiv prin garantarea faptului că orice obligație de acordare a accesului ia în considerare în mod adecvat riscurile asumate de investitori.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele