RCA, o poliță minimalistă care acoperă tarife de lux

114
5 minute de lectură
Foto: Agerpres

Una dintre cele mai atractive afaceri ale ultimilor ani este închirierea de mașini, dar efervescența recentă a domeniului nu satisface vreo cerere a pieței locale sau a turiștilor străini interesați de trasee rutiere. Practic, numărul firmelor s-a dublat în ultimii doi ani, ajungând la 3.094, expansiune stimulată de o obligație introdusă în legislația, care reglementează asigurarea obligatorie auto, RCA. Potrivit legii, în cazul unui accident auto, persoana prejudiciată poate opta pentru înlocuirea temporară a vehiculului, adică poate folosi o mașină închiriată, o parte din costuri fiind acoperite de asigurator. Iată că legea a lărgit o piață, oarecum îngustă, a închirierilor de mașini, pe bună dreptate, însă, spun asiguratorii, a deschis și o poartă pentru abuzuri.

Reprezentanții asiguratorilor avertizează că în multe cazuri, practica unor tarife zilnice de închiriere, facturate către asiguratori, este de cinci ori mai mare decât oferta adresată clienților firmelor clasice de închiriere. „Este o sfidare a regulilor de practică onestă și o competiție neloială între companii, care prestează același serviciu sau au aceeași ofertă”, a observat Mădălin Roșu, președintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR).

Piața clasică de închiriere de autovehicule din România are cele mai joase tarife zilnice din regiune, arată un studiu comparative al BAAR. Astfel, închirierea unei mașini Opel Astra, de pildă, costă 44 de euro la București, la Budapesta urcă la 53,50 de euro, iar la Varșovia ajunge la 67,50 de euro. Desigur, calibrarea tarifelor ține cont și de veniturile clienților și de costul general al vieții, în cele două țări salariile medii fiind și ele mai mari.

Iată însă că aceeași mașină, închiriată unei persoane prejudiciate într-un accident auto, dar facturată în contul asiguratorului, poate urca până la 485 de euro, de 11 ori mai mult ca în afacerea clasică de închirieri din București, sau de șapte ori mai scump ca la Varșovia.

Iritarea asiguratorilor este provocată de diferența mare de tarifare și de indiferența autorităților de supraveghere a pieței. „Comparând tariful mediu de închiriere, facturat către asiguratorii RCA pentru autovehicule din aceeași clasă, cu cel practicat de firmele de închirieri din București (analizate în prima parte a prezentului raport) se poate observa că tariful facturat către asiguratori este în medie cu aproximativ 46 % mai mare pentru clasa B, respectiv 29% pentru clasa C”, constată un studiu al BAAR.

Mai mult, spune Roșu, tarifele, în spațiul furnizorilor de servicii de închiriere specializați, au un comportament sezonier, scad după perioada vacanțelor sau a concediilor, tendință provocată de micșorarea cererii, flexibilitate care nu se poate observa, deocamdată, în cazul celor facturate asiguratorilor.

În general însă, „furnizorii care emit facturi de închiriere către asiguratorii RCA din România au costuri total netransparente, atât pentru asiguratori, dar mai ales pentru consumatori, aceștia fiind beneficiarii de drept ai serviciilor furnizate”, au observat reprezentanții asiguratorilor.

Tot neclară este și clasa în care este încadrată o mașină, în absența unei standardizări unitare. Lipsa unei definiții a clasei de autovehicule în norma 20/2017 permite încadrarea unui autovehicul într-o clasă sau alta pe baza unei aprecieri subiective a celui care închiriază, deci permite totodată și un joc al tarifelor.

Foto: pixabay

Pe de altă parte, trebuie observat critic și cât de incorect este modul în care furnizorii (în majoritate service-uri auto independente) înțeleg să aplice prevederile legale, spune președintele BAAR. „Daca vorbim de o mașină veche de 15 ani avariată, să zicem un Audi A4, și un service îi oferă păgubitului spre înlocuire un A6 din 2018, cu un preț peste nivelul pieței, asistăm, practic, la o situație incredibilă, atunci când perioada de închiriere este puțin mai mare și anume, costul înlocuirii facturat poate depăși valoarea mașinii avariate, fără a lua în calcul și costul reparației în sine, care, oricum, depășește în majoritatea cazurilor costul unui service de reprezentanță. Deja nu mai vorbim de un business, vorbim de „abuz de drept”, de „îmbogățire fără just temei”, lucruri care nu sunt permise de Codul civil și totuși sunt acoperite printr-o lege specifică, a cărei lacune unii înțeleg să le exploateze în cel mai agresiv mod posibil”, a mai punctat președintele BAAR

În esență, piața este liberă și, aparent, fiecare negustor își poate fixa prețul dorit, considerat ideal. Însă asigurarea obligatorie RCA este intens reglementată, companiile de asigurare sunt sever supravegheate. Mai mult, RCA este o asigurare minimalistă, fiind obligatorie, iată de ce există o altă poliță, CASCO, oferind și ea o protecție împotriva riscurilor de accidente. Este oarecum bizară aplicarea unor tarife mari facturate cu acoperirea unei polițe minimaliste. Cu alte cuvinte, raportul dintre luxul exprimat de tarifele mari de închiriere și acoperirea poliței obligatorii se sfidează reciproc. Problema însă apare din reglementare, ca de obicei, în România. Parlamentarii ar trebui să articuleze proiecte de legi coerente, europene, care să nu favorizeze anumite afaceri, în detrimentul altora. Piața liberă presupune etică în afaceri, competiție corectă și reglementări neutre. Din păcate, arbitrul pieței asigurărilor, spre deosebire de banca centrală, nu pare a avea o preocupare legată de stabilitatea financiară a pieței non-bancare. ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele