RCA, o poliță obligatorie aruncată în piața liberă de reglementări

116
6 minute de lectură

De ceva vreme se consumă, sub ochii noștri indiferenți, bătălii între asigurători și afacerile de reparații auto, în spațiul îngust al polițelor de asigurare auto, în special RCA. Asigurătorii le reproșează service-urilor auto încărcarea notelor de plată cu sume nejustificat de mari, pe scurt, construirea unor facturi care depășesc, uneori, chiar prețul mașinii reparate. E o piață liberă, spun aceștia, și așa este. Sunt liberi să-și pună ce tarif doresc, dacă piața îl acceptă. Problema este că, prin această atitudine, ei și-au divizat piețele: una, a clienților individuali care-și repară mașina pe banii lor, e într-adevăr liberă să accepte sau să respingă un tarif. Alta, cea în care factura este achitată de companiile de asigurări, este captivă, deoarece deși costurile pot fi contestate, lăsând instanțelor de judecată tranșarea disputei, asigurătorii stau sub presiunea plângerilor depuse direct la supraveghetor. Deschiderea unor birouri pentru petiții de către arbitrul pieței asigurărilor, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), are ca scop protecția consumatorilor, spun reprezentanții acesteia. Însă foarte puțini dintre cei păgubiți depun o petiție în care se plâng de vreo neînțelegere cu asigurătorii. Majoritatea petițiilor vin direct de la service-urile cărora li se contestă costurile reparațiilor. Acceptând să primească, să analizeze și să rezolve petițiile industriei de reparații auto, ASF o protejează pe aceasta, uneori în defavoarea pieței pe care trebuie s-o supravegheze și de a cărei stabilitate ar trebui să fie preocupată. Și stabilitatea pieței este zguduită în acest an de dimensiunea daunelor. „Avem o lege RCA și asta este un lucru foarte bun, însă ea trebuie ajustată, urgent, pentru ca rănile economice deja produse să nu se adâncească. Odată cu apariția Legii RCA, au fost introduse riscuri noi, au fost introduse măsuri care generează costuri suplimentare, au fost crescute limitele de despăgubire substanțial (cu aproximativ 20%, de la 5 milioane de euro, de exemplu, la 6 mil. eur, pentru vătămări corporale și deces). Astfel, prima medie scade / dauna medie crește / în final rata combinata a daunei depășește cu mult 100%, concret – 117%, conform ultimelor date ASF”, ne-a declarat Mădălin Roșu, președintele BAAR. „Cred că acum trebuie să ne concentrăm pe acest subiect mai mult ca oricând, este ca la o rană deschisă, înainte de toate, încerci să oprești sângerarea. Piața de asigurări sângerează serios în zona RCA, iar acest lucru este mai mult decât evident”, a adăugat Roșu.

Toată lumea a căzut de acord că, în situația punctuală a unor costuri abuziv facturate, legea este cea care a lăsat spațiu de manevră. Dar nu toată lumea este dispusă să accepte soluțiile care ar corecta aiureala tarifelor fanteziste.

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) respinge o posibilă plafonare a prețurilor aferente reparațiilor auto, o idee pe care o atribuie președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Dar chiar în interviul pe care l-a acordat revistei Reporter Global, Chirițoiu n-a vorbit de plafonare, ci de transparență, corectitudine și de, atenție tarife de referință. Tarifele de referință nu reprezintă vreo plafonare, ci ele trebuie să reflecte corect costurile operațiunilor de reparare. „Prețurile practicate la reparațiile auto trebuie lăsate să fie stabilite de piața concurențială, nu plafonate prin reglementări care ar introduce distorsiuni concurențiale”, arată ASSAI în comunicat.

Dar problemele cu care asigurătorii se confruntă în acest moment nu sunt doar cele care se referă la o inflație a costurilor nejustificată din partea unor actori din zona de reparații auto, avertizează președintele BAAR. Polița obligatorie RCA stimulează inițiative noi, de consiliere, în fapt de atragere a clienților-păgubiți.

„Faceți un simplu research pe Google, căutați un nume de asigurător și cuvântul daune sau constatare și veți observa că primele poziții afișate sunt ale unor service-uri care își fac reclamă si se folosesc de numele asigurătorilor pentru a induce în eroare clientul, unii au chiar și afișe pe stradă sau și-au făcut pagini web specializate folosind numele asigurătorilor într-un mod abuziv… Am testat personal, am sunat la un astfel de „consilier în daune”, cum se intitulează majoritatea, și am fost șocat de nonșalanța cu care impersonează compania de asigurări, la întrebarea mea dacă am sunat la X asigurări, răspunsul a fost foarte clar că da, deci dacă aș fi fost un client obișnuit, probabil aș fi fost indus foarte ușor în eroare. Stau și mă întreb cum este pedepsită și de către cine publicitatea înșelătoare, ținând cont că exista legislație care corectează astfel de practici”. În această industrie intens reglementată, nu oricine poate oferi „consiliere” celor care au fost victimele unui accident.

„Cu alte cuvinte, un service sau orice persoană care oferă consiliere în cazul unei solicitări de despăgubiri și nu este autorizat riscă până la 2 ani închisoare sau amendă penală”, spune președintele BAAR.

În esență, piața asigurărilor auto a devenit o resursă interesantă pentru finanțarea industriei reparațiilor auto și, iată, chiar pentru consultanță nespecializată. Nu este o piață europeană, corectată de legi precise, clare, care să evite abuzurile tuturor taberelor. Însă, așa cum sugerează ASSAI, piața, lăsată liberă să facă tarife diferențiate, dar obligatoriu achitate, poate scumpi polițele de asigurare. Să nu uităm însă că din milioanele de posesori ai poliției RCA doar vreo 2% sunt milionari. Noi, ceilalți, ne permitem o poliță rezonabilă ca preț. ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele