Regulile șoselei. Modul bun de a rezolva ambuteiajele

52
5 minute de lectură

Ediția tipărită | Lideri

23 august 2018

ASCENSIUNEA firmelor de comenzi de mașini prin aplicații mobile precum Uber și Lyft a fost o mană cerească pentru pasageri. Dar ea nu a fost bună pentru toată lumea. Șoferii autorizați de taxiuri se plâng de concurența suplimentară. Șoferii din noile servicii se plâng de beneficiile neadecvate. Cea mai nouă preocupate este impactul comenzilor de mașini de pe mobil sau tabletă asupra ambuteiajelor. Între 2013 și 2016, numărul de astfel de vehicule de la Londra a crescut cu 66%; traficul de la orele de vârf prin centrul orașului s-a redus cu 20%. Și în Manhattan s-a produs ceva similar.

Guvernele au dreptate să se îngrijoreze de impactul comenzilor de vehicule de pe mobil asupra ambuteiajelor în trafic. INRIX, o firmă de informații despre trafic, estimează că între facturile pe combustibil, timpul pierdut așteptând în trafic și costurile mai mari ale transportului, ambuteiajele au costat în New York și Londra un total de 46 miliarde de dolari anul trecut. Reacția legislatorilor este însă greșit orientată. Pe 8 august, consiliul orășenesc al New Yorkului a votat să impună un moratoriu de un an pe eliberarea de noi licențe pentru mașinile care pot fi folosite la comenzi de pe aplicațiile mobile. Primarul Londrei, Sadiq Khan, spune acum că vrea să facă același lucru.

Ambuteiajele azi

La nivelul unui oraș, limitarea numărului de vehicule care pot fi comandate prin aplicații mobile poate avea, desigur, un impact. Dat fiind faptul că șoferii de la firme ca Uber și Lyft au rate mari de uzură, un moratoriu pe noile licențe ar putea să ducă la o reducere drastică a numărului total de astfel de vehicule. Efectul va fi însă de a-i afecta pe cei care locuiesc în zone suburbane, care au mai puține opțiuni de transport. Între 2014 și 2017, numărul total de taxiuri și de călătorii comandate prin telefonul mobil sau tabletă a crescut cu 350% în districtele exterioare ale New Yorkului, dar doar cu 25% în Manhattan, unde este mult mai ușor de găsit un taxi.

Un mod mult mai bun pentru marile orașe să reducă ambuteiajele este de a pune în aplicare taxe pe drum. Atunci când oamenii își conduc mașinile la orele de vârf, ei creează un cost pentru toți ceilalți, sub forma unei congestii mai mari în trafic. Dacă șoferii ar fi puși să plătească atunci când șoselele sunt aglomerate, ar compensa astfel restul societății pentru neplăcerile suferite, iar oameni ar fi descurajați să conducă la orele de vârf.

Londra are deja o taxă pe congestia în trafic (New Yorkul nu are). Dar această reglementare, care a fost introdusă în 2003, este foarte deficitară sub trei aspecte. Cel mai evident, taxele pe ambuteiaj trebuie să varieze după orele zilnice. În prezent, șoferii trebuie să plătească o taxă unică de doar 11,50 lire sterline pentru a intra în centrul Londrei, ceea ce înseamnă că sunt foarte puțin motivați să conducă în orele din afara celor de vârf. Singapore oferă un model mai bun. Mașinile de acolo sunt dotate cu senzori electronici; șoferii trebuie să plătească ori de câte ori trec prin fața unuia dintre portalurile orașului. Studiind fluxurile de trafic, oficialii pot să fixeze taxe potrivite pentru congestia în trafic, bazate pe oră și locație.

Grafic
Congestie
Orele medii anuale în trafic aglomerat pe conducător auto, 2017

page2image2369009328

În al doilea rând, guvernele ar trebui să taxeze vehiculele comandate prin aplicații mobile mai mult decât pe cele private. Ca și taxiurile, ele pot să absoarbă mai ușor taxele ca parte a costului lor de afaceri. Ele traversează centrele orașelor în mod repetat în cursul unei zile. Fix NYC, un grup de lucru creat de guvernul statului New York, a propus ca taxiurile și mașinile comandate prin aplicații mobile să plătească o suprataxă de congestie ori de câte ori trec prin centrul orașului. Londra face inversul: astfel de vehicule sunt scutite, în mod uluitor, de taxe de congestie.

În al treilea rând, orașele ar trebui să recunoască faptul că traficul și poluarea sunt probleme diferite. Un motiv pentru care taxa pe congestie de la Londra își pierde din eficacitate este dată de faptul că orașul oferă un număr de scutiri pentru vehiculele mai ecologice. Un mod mai bun de a aborda poluarea este reglementarea pentru a reduce emisiile – sau impunerea unei taxe separate pe vehiculele cu emisii mari, așa cum plănuiește Londra să facă anul viitor.

Congestia impune costuri economice mari. Dar problema cu care se confruntă orașele nu este doar un surplus de vehicule comandate prin aplicații mobile. Ele au prea multe mașini, de toate tipurile, pe șosele, în orele de vârf. Răspunsul este o politică fiscală inteligentă, nu limitarea brută a licențelor.

Acest articol a apărut în secțiunea Lideri a ediției tipărite a The Economist, sub titlul „Rules of the road”

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele