Români, mergeți la vot!

52

Managerii agenției de turism Paralela 45 au avut o idee: să acorde ca premii nouă excursii, în țară și în străinătate. Premiile urmează să fie desemnate prin tragere la sorți, iar cei care se pot califica pentru a participa la tombolă sunt cetățeni care au votat. Campania a avut și un titlu frumos, „Mergi la vot, mergi în vacanță”, și s-a bucurat chiar de un succes de public, pentru că înainte cu o săptămână de ziua votului erau deja înscriși în cursa pentru câștigarea excursiilor nu mai puțin de 60.000 de persoane.


Campania a fost pe placul publicului, dar nu și pe cel al autorităților. Astfel, Autoritatea Electorală Permanentă a descins într-un control rapid la sediul agenției și a sesizat, nici mai mult, nici mai puțin, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. În comunicatul AEP, instituția interpretează tombola agenției de turism ca o acțiune prin care alegătorii sunt condiționați sau determinați să meargă la vot prin oferirea de foloase materiale, fapt interzis de Codul Penal. Iar pedeapsa poate fi între 6 luni și 3 ani și interzicerea unor drepturi, după cum se arată în comunicatul AEP. Desigur, situația ne evocă două amintiri: dosarul lui Liviu Dragnea de la referendumul de demitere a președintelui, din acel moment, Traian Băsescu, și scandalul în care a fost implicată Autoritatea Electorală Permanentă în dosarul controlului banilor publici primiți de PSD. Adică, în loc ca AEP să controleze fondurile publice primite de principalul partid de guvernământ, în condițiile în care există multe semnale în mass-media că banii s-au scurs în interese private, instituția se îndreaptă către o tombolă organizată de o firmă privată.

Proprietarul agenției Paralela 45, Alin Burcea, altfel, pentru cei care își amintesc, fost membru într-un guvern PSD, în calitate de secretar de stat, a explicat că tombola este un demers pur civic, fără a avea un caracter politic.

De altfel, campania participării la vot a fost susținută anul acesta de foarte multe personalități, actori, bloggeri, dar și de companii, precum editura Humanitas, Awake Festival sau Lamonza. Din acest punct de vedere, ne aflăm în fața unei mobilizări fără precedent care vine din afara spectrului politic.

Desigur, campaniile de mobilizare la vot a electoratului au o clară culoare politică, cei mai mulți dintre inițiatorii campaniilor fiind cunoscuți ca simpatizanți ai opoziției politice. De fapt, logica de care se teme coaliția PSD-ALDE este că o prezență mai mare la vot va dilua procentul obținut de actuala putere politică, știindu-se faptul că alianța PSD-ALDE are un bazin electoral limitat.  

Este posibil ca în cazul Paralela 45 să fie vorba și despre o idee de marketing, cea mai bună dovadă în acest sens fiind succesul de care s-a bucurat inițiativa, dar, în esență, tombola excursiilor are o puternică încărcătură civică.

Liderii PSD au deja o tradiție în a fi ostili față de sectorul privat. De la deja clasicul război cu firmele multinaționale, găsite vinovate că externalizează profitul sau că își mobilizează angajații la manifestații antiguvernamentale, până la acuzațiile la adresa băncilor sau supermarketurilor.

Luările de poziție tot mai tranșante ale reprezentanților mediului de afaceri, negocierile dure duse după apariția Ordonanței 114, opiniile foarte clare ale reprezentanților la vârf ai Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), analiști financiari independenți care critică modelul economic promovat de actuala coaliție de guvernare arată că pentru sectorul privat a ajuns „cuțitul la os”. Politica economică a guvernelor PSD-ALDE îi face pe reprezentanții mediului de afaceri să fie tot mai critici cu privire la deciziile economice și de-a dreptul exasperați de lipsa de analiză, dialog și fundamentare a acestora. În plus, nimeni nu înțelege urgența cu care sunt inițiate ordonanțe care afectează grav mediul economic.

Se vorbește tot mai mult despre ostilitatea care există în societatea românească. Acest tip de discurs este promovat de susținătorii actualei puteri politice insinuându-se că sunt o serie de oameni răi care critică non-stop puterea fără a avea argumente și care „sădesc ură între români”. Ceea ce omit să spună politicienii de la putere este că politica promovată de ei a fost sămânța care a ostilizat și radicalizat societatea. Bugetarii care au primit salarii mai mari, sectorul privat care a trebuit să le plătească; o competiție inegală pe piața muncii între stat și privat; fonduri nelimitate pentru bazinul electoral al PSD și o slabă performanță în materie de investiții publice. Toate aceste decizii au dat senzația mediului privat că este complet în afara atenției guvernării.

În această situație, votul devine primordial, adică singurul mod de a schimba ceva în guvernare. De aceea ar trebui să mergeți la vot. Pentru o excursie, pentru un mesaj, pentru speranța unei schimbări. Mergeți la vot! 

Comentarii

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele