SABAH: După China, Trump se ia de UE?

34
4 minute de lectură

În urma acordului din prima fază, Trump a obţinut deocamdată ce a vrut de la China. Anterior, a pus pe rafturile pline de praf ale istoriei acordul NAFTA, pe care l-a numit “cel mai prost acord comercial din istorie” după ce a negociat cu Canada şi Mexicul.

Trump a obţinut rezultate bune pe cele două fronturi şi acum se îndreaptă spre Uniunea Europeană cu războiul comercial. Trump intenţionează să aplice taxe vamale suplimentare automobilelor importate din Uniunea Europeană. Este o veste care îngrijorează Germania, ţară care traversează cea mai proastă perioadă a ultimilor 23 de ani în domeniul auto.

Nu trebuie să ne gândim că Trump nu poate face Uniunii Europene ce a făcut altor ţări. Trump nu se dă în lături să folosească majorările de taxe vamale pentru a aduce Uniunea Europeană la masa negocierilor. Dacă alegerile din 2020 vor fi câştigate de un candidat democrat, şi el va încerca să crească puterea concurenţială a SUA prin intermediul unor măriri de taxe. Să nu uităm sancţiunea istorică pe noxe aplicată unei companii auto germane în perioada lui Obama.

Efectele negative asupra ţărilor europene ale ameninţărilor lui Trump, ca şi acordul de primă fază cu China, ar putea duce la intensificarea atitudinii agresive a Uniunii Europene împotriva SUA, în războaiele comerciale. Cea mai mare cotă din importurile făcute de China pentru sectorul producţiei este din ţările UE, cu 19%. O creştere a procentului de produse industriale importate de China din SUA ar putea genera o diminuare a importurilor din UE. Într-o asemenea situaţie, exporturile UE de automobile şi avioane ar fi afectate negativ.

Trump a anunţat că s-a înțeles într-o oarecare măsură cu Macron în legătură cu taxa digitală pe care Franţa a impus-o companiilor tehnologice americane. Firmele americane încearcă pe plan intern să îl sape pe Trump. Numai că fiind vorba de interesele americane iar la celalalt capăt al mesei aflându-se Macron, Trump nu se va abţine să încerce să scape de această taxă.

Taxele digitale şi războiul comercial în sectorul serviciilor vor continua să afecteze economia mondială. Şi noi trebuie să ne modelăm preferinţele şi politicile de consum pe plan intern, având aceste aspecte în minte.

Turcia a început un proces serios de localizare în producţia industrială. Însă nu trebuie să ne gândim la localizare doar în legătură cu producţia. Şi localizarea în domeniul serviciilor este foarte importantă din punct de vedere al viitorului economiei. Înainte de toate, avem nevoie de software şi sisteme locale pentru protecţia datelor personale şi pentru a preveni atacurile cibernetice.

Am început să achiziționăm de pe internet, de la cămăşi la cărţi şi electrocasnice. Şi pentru a cumpăra de la băcănie, am început să folosim diverse aplicaţii. Deja, tinerii urmăresc majoritatea filmelor şi a serialelor nu la televizor ci pe platforme digitale. Ştirile sunt urmărite pe reţele de socializare.

Toate acestea arată că frontierele trendului de digitalizare a sectorului serviciilor se extind cu viteză. A încredinţa pe de-a întregul digitalizarea sectorului serviciilor, a ucide concurenţa pe piaţa internă şi a creşte deficitul de cont curent reprezintă o ameninţare serioasă. Trebuie să sprijinim mai mult, ca utilizatori publici sau privaţi, demersurile locale în domeniul digitalizării.

Din cauza efectului de reţea, este posibil să nu fie implicaţi furnizorii locali în toate aplicaţiile digitale din sectorul serviciilor. Însă nu este doar un vis să facem paşii necesari pentru localizare în domeniile în care dimensiunea pieţei turceşti permite acest lucru. De exemplu, putem realiza un format care să se integreze în formatul IMM-urilor, să menţină vie concurenţa şi să diminueze transferul de profit către exterior. În acest domeniu, putem controla mai bine accesul pe piaţa internă a firmelor străine, aşa cum fac alte ţări.

Cererea crescândă de carduri de masă şi sisteme de securitate ar putea fi satisfăcută uşor de firmele locale. Comisioanele plătite către firme străine ar putea fi readuse uşor în ţară.

Activitatea UBER în Turcia a fost sistată. Numai că avem nevoie de creşterea calităţii şi a gradului de penetrare a aplicaţiilor digitale locale pentru taximetrişti. Trebuie să vedem cum aplicaţiile locale de calitate din China au scos de pe piaţă UBER.

Articol de Nurullah Gür

Traducerea: Florin Matei/rcostea

Sursa:RADOR

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele