Samsung își recunoaște înfrângerea pe piața din China

57
4 minute de lectură

Cu doar câțiva ani în urmă, unul din cinci telefoane vândute în China era produs de Samsung. Însă situația este cu totul alta astăzi.

Săptămâna aceasta, Samsung a anunțat că își va închide ultima fabrică din China, în orașul Huizhou din sudul țării, în condițiile în care cota sa de piață a scăzut dramatic iar costul forței de muncă a crescut. Cel mai mare producător de telefoane smart din lume se va reorienta către piețe mai ofertante.

„Ca parte a eforturilor de creștere a eficienței în centrele de producție, Samsung Electronics a luat decizia dificilă de a închide operațiunile la Samsung Electronics Huizhou“, a anunțat compania, prin intermediul unui comunicat citat de CNN. Compania sud-coreeană nu a oferit mai multe detalii despre momentul exact când se va închide centrul sau despre numărul de angajați care lucrează în fabrică.

În punctul de vârf, fabrica a fost cel mai mare centru de producție al Samsung în China, asigurând o cincime din totalul de telefoane vândute pe piața locală, potrivit South China Morning Post. În ultima perioadă, s-a speculat tot mai mult despre iminenta închidere a fabricii. Luna trecută, centrul de producție a postat notificări de recrutare pentru alte 13 companii pe contul său oficial de WeChat, sugerând că cei interesați ar trebui să se orienteze către alte oferte de lucru.

Site-ul local de știri Zhiwei Tech a postat joi, pe platforma chineză de social media Weibo, un clip în care angajații se înscriau pe o listă pentru a primi un telefon Samsung gratuit. Demersul reprezintă un cadou de despărțire pentru angajații cu vechime de peste zece ani, conform site-ului de știri. Samsung a refuzat să comenteze informația.

Actuala situație este rezultatul a ani de zile de vânzări slabe pe fondul mai multor factori. În primul trimestru al acestui an, Samsung a acoperit doar 1% din piața chineză de telefonie smart, potrivit Counterpoint Research.

Cota de piață a scăzut constant în China, începând cu 2016, an în care compania a suferit o cădere bruscă din cauza crizei provocate de explozia bateriilor unor telefoane din seria Galaxy Note 7. Răspunsul târziu al companiei la acea criză a dus la o scădere dramatică a încrederii consumatorilor, apreciază Flora Tang, analist în cadrul Counterpoint.

Înaintea crizei, Samsung se situa între primii cinci producători de telefoane smart din China, acoperind, în 2013, circa 20% din piață.

Totodată, cel mai mare producător de telefoane smart din lume a pierdut teren în fața competiției locale în creștere. În ultimii ani, producători locali precum Huawei, Oppo, Vivo și Xiaomi au devenit tot mai populari și au luat din cota de piață a Samsung cu ajutorul unor selecții solide de produse, prețuri competitive, ecosisteme localizate de servicii și canale de vânzări bine puse la punct.

Pe de altă parte, piața telefoanelor smart din China nu a avut cea mai bună evoluție în ultimii ani, suferind un prim declin anual în 2017 si cea mai mare contracție din ultimii șase ani în primul trimestru al lui 2019.

Samsung își extinde în prezent operațiunile pe piețele emergente, unde poate beneficia de costuri mai mici, în special în ceea ce privește forța de muncă. Aproximativ 60% din telefoanele Samsung sunt produse în prezent în Vietnam.

O altă țintă majoră pentru compania sud-coreeană este India, a doua piață din lume pentru telefoanele smart. Samsung a deținut cea mai mare cotă de piață în India, până la intrarea pe piață a Xiaomi. Ambele companii sunt astăzi într-o competiție extrem de strânsă pentru primul loc.

Anul trecut, Samsung a deschis ceea ce numește „cea mai mare fabrică de telefonie mobilă din lume“ în Naioda, oraș în apropiere de New Delhi. Compania susține că noul centru îi va dubla capacitatea anuală în India.

Închiderea fabricii din China poate fi o soluție pentru limitarea pierderilor și creșterea profitabilității, mai ales că afacerile companiei în Asia de Sud-Est și India par să dea rezultate mult mai bune. ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele