La începutul săptămânii, cabinetul Boris Johnson a pierdut o nouă bătălie cu parlamentarii britanici, în urma căreia nu va putea decide să părăsească Uniunea Europeană fără un acord și, mai ales, fără dezbatere parlamentară. El va fi nevoit să ceară Comisiei Europene extinderea perioadei de negociere a unui acord până la data de 19 octombrie. Premierul a reacționat amenințând cu organizarea alegerilor anticipate, în data de 15 octombrie, creând astfel o situație imposibilă pentru a negocia un nou acord sau pentru a cere o amânare a Brexit-ului.
Haosul politic de la Londra, care vine după ce prim-ministrul Regatului Unit, Boris Johnson, și-a anunțat intenția de a suspenda parlamentul britanic începând cu jumătatea lunii septembrie până pe data de 14 octombrie, nu a mișcat însă semnificativ piețele fiananciare, deoarece era deja previzibilă o situație de blocaj. Mesajele din partea europenilor au fost și ele clare.
Elmar Brok, un membru al Partidului Uniunii Creștin-Democrate din Germania, din care face parte cancelarul Angela Merkel, a declarat într-un interviu acordat BBC că UE este pregătită pentru o ieșire a Marii Britanii făcă acord. „Suntem pregătiți de jumătate de an. Am făcut deja toată legislația. Un Brexit dur este dureros pentru toți, dar va afecta de zece ori mai mult Regatul Unit. Încercarea de a amenința Uniunea Europeană să găsească o cale de rezolvare și de a ocoli parlamentul britanic este doar un pretext pentru a obține un Brexit fără acord”.
Analiștii de la Danske Bank consideră că sunt posibile patru scenarii în dinamica viitoare a Brexit-ului.
Alt premier
Primul scenariu, care este posibil într-o proporție de 40%, este acela de a se forma o majoritate simplă în Camera Comunelor care, eventual, va da jos guvernul condus de Boris Johnson. Apoi, se va forma un guvern temporar care va cere Uniunii Europene o extindere a Articolului 50 și se vor organiza alegeri generale atunci când termenul va fi asigurat. Acest scenariu a devenit și mai probabil, având în vedere decizia lui Johnson de a suspenda Parlamentul. Există în continuare o majoritate simplă care ar lupta „până în pânzele albe” pentru a evita un Brexit dur, însă îi va fi destul de greu. Este dificil pentru conservatorii moderați să voteze împotriva propriului guvern. Sunt aproximativ 40 de astfel de conservatori care își doresc sa evite o ieșire fără acord. Având în vedere că va fi nevoie de o majoritate de 50% + 1, nu mulți conservatori vor trebui să „își riște pielea” pentru a evita o situație negativă. Problema majoră a acestui scenariu este alegerea următorului prim-ministru. Dacă părea dificilă obținerea unor voturi pentru schimbarea guvernului, efectul deciziei de suspendare a parlamentului a fost acela că a schimbat opțiunile. Astfel, 21 de parlamentari conservatori au votat, marți noaptea, împotriva guvernului condus de Johnson. Ei au fost alungați din partid. Liderul opoziției laburiste, Jeremy Corbyn, argumentează că, fiind președintele celui de-al doilea mare partid din parlamentul britanic, el ar fi cel mai potrivit pentru poziția de premier. Alegerea lui Corbyn sau a oricărui alt membru laburist ar putea periclita încercările politicienilor care sunt împotriva unui Brexit fără acord. Unele sondaje anticipate arată că Partidul Conservator ar avea cele mai mari șanse de a câștiga, însă este mult prea devreme pentru a face presupuneri. Așadar, există posibilitatea ca Marea Britanie să aibă un Parlament suspendat, dar și să îl vedem pe Boris Johnson devenind premierul cu cea mai scurtă activitate din istoria Regatului Unit.
Un Brexit dur, probabilitate 30%
Cu 30% se regăsește scenariul unui Brexit dur, probabilitate mai ridicată acum, având în vedere înghețarea parlamentului englez, ceea ce va limita șansele politicienilor de a bloca o ieșire fără acord din Uniunea Europeană. Această suspendare a parlamentului va face lucrurile mult mai grele, poate chiar imposibile pentru deputații britanici. Având în vedere ca Partidul Conservator a ajuns înapoi la 30 de procente în sondajele de opinie, mulți oameni și-ar putea redirecționa voturile dinspre partidul Brexit, condus de euroscepticul Nigel Farage, spre formațiunea conservatoare. Această mutare a intenției de vot va pune presiune pe conservatorii moderați și va face situația și mai dificilă în cazul unui vot de încredere împotriva guvernului. Totodată, va fi, în continuare, destul de complicat pentru Regatul Unit și Uniunea Europeană să cadă asupra unei înțelegeri care să satisfacă ambele părți.
Un acord amiabil – 20%
Cel de-al treilea scenariu, cu șanse de 20%, arată că dezvoltarea relațiilor dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană ar putea conduce la un Brexit cu un acord. Dintr-o perspectivă politică, două luni încă înseamnă destul de mult, iar, prin urmare, politicienii englezi încă ar putea avea timp pentru a încheia cu o înțelegere despărțirea de blocul european. Uniunea Europeană pare sa dea unele semne că ar putea ajuta statul britanic să evite un Brexit dur. Însă presiunea cade pe ambele părți, pentru că fiecare va arunca vina pe celălalt dacă totul se va termina prost. Cu cât vom fi mai aproape de termen, cu atât mai probabilă va fi o înțelegere. Totuși, încă nu putem sa fim optimiști în privința acestui scenariu, deoarece un acord cu Irlanda asupra granițelor va fi complicat de îndeplinit, iar un compromis juridic nu va fi suficient de puternic pentru a satisface ambele părți. Cu o majoritate simplă de doar 50% +1, Boris Johnson nu poate risca să piardă voturile conservatorilor. O strategie ar putea fi să convingă laburiștii pro-Brexit să voteze în favoarea unui acord, însă va fi dificil pentru ei să voteze alături de guvernul conservator.
Extinderea termenului de negociere – 10%
Ultimul scenariu și cel mai improbabil (doar 10%) pretinde o extindere a termenului în actuala formă a guvernului condus de Johnson, fără organizarea unor alegeri generale. Suspendarea Parlamentului îngreunează foarte mult posibilitatea în care o majoritate simplă ar putea să îl forțeze pe Boris Johnson să ceară Uniunii Europene o extindere a termenului. Nu este imposibil ca deputații să se mobilizeze și să ceară o dezbatere de urgență când se vor întoarce în Camera Comunelor pe 3 septembrie. Această acțiune l-ar putea obliga pe Johnson să ceară o extindere, însă guvernul ar putea încerca sabotarea aprobării în Camera Lorzilor.
Așadar, există multe posibilități în acest caz, iar miza este uriașă. Rămâne să vedem în următoarele săptămâni cum vor reuși britanicii să gestioneze poate una dintre cele mai dificile decizii din istoria Regatului Unit.
Întrebarea pe care și-o pune toată lumea ar fi: este într-adevăr mai probabil acum ca niciodată ca un Brexit fără acord să aibă loc? O analiză economică și financiară a băncii ING din data de 28 august oferă un răspuns la această întrebare. „Credem că răspunsul este da, deși bănuim că motivația care stă la bază este să conducă eforturile anti-„no deal” ale parlamentului spre un vot de încredere și alegeri, mai degrabă decât pe calea legislativă apărută în ultimele zile. Este de la sine înțeles că următoarele săptămâni se vor îndrepta către un teritoriu necunoscut. Pentru lira sterlină, toate acestea înseamnă o slăbiciune în plus”, spun economiștii James Smith și Petr Krpata de la ING.
Îngustarea opțiunilor
Teoretic, suspendarea Parlamentului este un lucru cât se poate de normal. În trecut, guvernul proroga parlamentul aproximativ o săptămână înaintea discursului anual al Reginei, în cadrul căruia se anunțau prioritățile prim-ministrului pentru anul ce va urma. Ce e atât de neobișnuit și controversat la această suspendare este perioada implicată, adică cinci săptămâni. Asta înseamnă că parlamentarii se vor întoarce din vacanță marți, pe 3 septembrie și își vor desfășura activitatea timp de aproape o săptămână, urmând ca apoi parlamentul să fie suspendat până la jumătatea lunii octombrie. Specialiștii de la ING explică faptul că: „Principala implicație este că acest lucru va face calea legislativă către blocarea unui Brexit fără acord mult mai greu. Această rută – care ar implica deputații care adoptă o legislație pentru a forța premierul să ceară o altă prelungire a articolului 50 – arăta deja dificil. Găsirea timpului necesar în agenda Camerei Comunelor (care este controlată în mod normal de guvern) arată dificil și se va baza foarte mult pe discreția președintelui camerei superioare, John Bercow. Chiar dacă timpul poate fi asigurat, parlamentarii vor trebui să acționeze rapid pentru a trece legislația necesară pentru a forța premierul să ceară o altă prelungire a articolului 50”.
Un vot de încredere ar putea fi singura cale de a bloca un Brexit dur
În cazul în care încercările legislative vor eșua, parlamentarilor britanici le va rămâne o singură soluție: aceea de a înainta o moțiune sau un vot de încredere pentru a opri o ieșire fără înțelegere a Regatului Unit din Uniunea Europeană. O astfel de acțiune vine la pachet cu multe dileme pentru conservatorii care au indicat anterior că vor susține un vot de încredere împotriva guvernului dacă va fi necesar pentru a evita un Brexit dur. Obiectivul principal al cabinetului Johnson este în continuare să negocieze o înțelegere cu Uniunea Europeană, fapt pe care însuși premierul britanic l-a demonstrat de-a lungul ultimei săptămâni. „Deși este tentant să concluzionăm faptul că decizia de a proroga Parlamentul ar avea rolul de a forța o ieșire fără acord, nu suntem neapărat convinși că acest lucru este adevărat. Johnson ar fi putut să stabilească data pentru discursul Reginei mult mai aproape de termenul-limită de pe 31 octombrie – sau chiar după acesta”, punctează analiza ING.
Într-adevăr, faptul că Boris Johnson a purtat recent discuții cu reprezentanții Uniunii Europene arată o deschidere și o dorință de a cădea asupra unui acord. Însă, în ciuda aparentelor intenții bune de a negocia, Uniunea Europeană a clarificat faptul că rămâne datoria lui Johnson să rezolve problemele cu granița irlandeză. Totuși, premierul britanic a declarat că este dispus să accepte actualul acord fără a soluționa situația cu irlandezii. Acest lucru nu arată nimic mai mult decât lipsa de timp și presiunea resimțită asupra lui Boris Johnson, care își dorea inițial un acord cu totul nou față de cel lăsat în urmă de Theresa May.
„Alegeri + extinderea Articolului 50”
În cazul în care un acord nu va trece de parlament, soluția cea mai probabilă va fi organizarea unui vot de încredere împotriva guvernului. Specialiștii de la ING argumentează că „dacă toate căile de a evita un Brexit dur vor fi împiedicate, atunci credem că numerele s-ar putea materializa rapid în favoarea unei moțiuni împotriva cabinetului Johnson”. Un scenariu în care parlamentul forțează o extindere a Acordului 50 împreună cu alegeri anticipate“ (care probabil vor avea loc dupa 31 octombrie) este în mare măsură cel mai probabil rezultat dintre toate – poate cu o probabilitate de 35%”, mai scrie în raportul ING. Totodată, nu există nicio garanție că vreo lege sau un vot de încredere va fi îndeajuns pentru a opri guvernul în cazul unei rupturi fără acord dintre Regatul Unit și blocul comunitar european. Experții ING mai explică faptul că „probabilitatea ca Marea Britanie să iasă fără o înțelegere pe 31 octombrie a crescut la aproximativ 30% – poate chiar puțin mai mare”. ■