

În premieră pe piața din România, o rețea de benzinării a introdus plata pentru mașini electrice în patru stații din București, în condițiile în care există în jur de 3.000 de mașini electrice pe drumurile românești, iar numărul lor este în continuă creștere.
Mol a anunțat încărcarea cu plată a mașinilor electrice la patru benzinării ale companiei, prețul fiind de 29 de lei pentru o încărcare normală și 44 de lei pentru o încărcare rapidă. Reprezentanții firmei precizează că fiecare sesiune inițiată se referă la o singură încărcare, indiferent de timpul petrecut la stație sau de electricitatea consumată.
Din fericire pentru șoferii de automobile electrice, există în București și stații publice de încărcare care oferă energie gratuit, dar care pot fi utilizate în limita unei singure sesiuni de încărcare pe zi. Mai întâi, utilizatorii trebuie să se înregistreze într-o aplicație de e-charge.
„Avem stații de încărcare pentru mașinile electrice în 24 de locații Kaufland și continuăm să ne extindem. Anul trecut au fost încărcați aproximativ 1 milion kilowați oră”, a declarat Loredana Samoilă, PR manager Kaufland România.
Din păcate, există stații de încărcare pentru mașinile electrice care nu funcționează. Reporterii Mediafax au depistat o stație de încărcare care nu a funcționat niciodată într-o parcare a unui magazin Mega Image din Băneasa.
„Am văzut că au venit mașini și au plecat pentru că stația nu funcționează. E montată, dar nu este în stare de funcționare”, susține un paznic care muncește în zonă.
„Multe dintre ele dau erori în momentul în care încerci să-ți încarci mașina. Deci foarte multe dintre ele nu sunt funcționale”, a spus un șofer.
Nu lipsește dorința proprietarii de mașini electrice ca stațiile de încărcare să fie mai numeroase în România și ca statul să se implice mai mult în infrastructură.
„Mult mai implicat. Avem nevoie de foarte multe stații electrice. Chiar avem nevoie să se implice mai mult și să creeze o infrastructură mai mare”, a spus o femeie.
Conform specialiștilor, avantajul pe care îl ai atunci când deții o mașină electrică este faptul că se poate economisi destul de mult.
„În cazul unei mașini de clasa Golfului, dacă ne raportăm la consumul pe 100 de kilometri, aceasta consumă cam 15 kilowați oră la suta de kilometri modelul electric, ceea ce înseamnă undeva la 10 lei dacă o încărcăm acasă sau 30 de lei dacă o încărcăm rapid la o stație publică. Versus aceeași mașină cu carburant convențional care la un consum de 7-8 litri la suta de kilometri ar da cam 45-48 de lei. Deci o diferență destul de mare”, a declarat Alexandru Teodorescu, CEO-ul companiei Renovatio.
Potrivit datelor Porsche România, aproximativ 2.000 de mașini electrice au fost livrate în România în ultimii trei ani. Anul acesta, piața mașinilor electrice ar putea ajunge la 3.000 – 3.500 de unități, în funcție de evoluția programului Rabla Plus.
Rabla Plus este un program guvernamental prin care statul acordă o subvenție de 45.000 de lei (circa 9.500 de euro) celor care doresc să achiziționeze o mașină electrică. Actualmente, cel mai ieftin model de mașină electrică pornește de la circa 20.000 de euro.