Tehnologia financiară și viitorul pieței de investiții din România

78
Foto: Mediafax

În ultimul deceniu inerția pieței financiare a lumii a fost pusă la încercare de explozia industriei de tehnologie financiară, denumită în mod uzual fintech. Această industrie, din care fac parte și nume de rezonanța lui PayPal, are ambiții de a redefini comunitatea financiară în toate domeniile sale, dintre care și piața de investiții. Aceasta din urmă este vizată de industria de robo-advice, care oferă clienților abilitatea de a-și înmâna portofoliul de investiții unui consilier automatizat care să-l personalizeze în funcție de preferințele și aversiunea lor față de risc. În România însă, o asemenea industrie va înfrunta provocarea unei piețe drastic subdezvoltate față de cele vestice, unde va trebui să-i convingă pe oameni nu doar de competențele sale tehnologice, ci în primul rând de importanța oricărui fel de investiții.

Pionierii pieței

Fintech își poate, probabil, numi ca promotori companiile de carduri de credit ca VISA și MasterCard, ale căror produse concurează cu bancnotele pentru a fi cea mai folosită metodă de plată. Conform unui studiu al Federal Reserve din Boston, parte a sistemului american de bănci centrale, ceva mai mult de jumătate (55%) din plățile americanilor în anul 2017 au fost făcute folosind carduri de debit sau carduri de credit.

Însă succesul companiilor fintech nu s-a limitat la această primă victorie. PayPal, compania a cincea din topul celor mai bine clasate firme de către revista Forbes, oferă clienților săi o metodă centralizată de a face plăți în mediul online. Aceasta a declarat pentru primul sfert al acestui an 244 de milioane de utilizatori activi, în urma unei creșteri neîntrerupte de la începutul anului 2010.

În Europa, o poveste de succes vine din Marea Britanie, unde TransferWise, o companie lansată în anul 2010, oferă transferuri monetare internaționale pe internet, incluzând schimbul valutar, la prețuri net inferioare taxelor de transfer bancar. Compania a ajuns la o evaluare de peste 1 miliard de dolari, iar platforma lor a fost folosită pentru transferarea a peste 3 miliarde de lire sterline de la lansarea ei, conform site-ului companiei.

Ghidul financiar virtual

Companiile de robo-advice își propun să aducă consilierea financiară din piața de investiții în domeniul virtual, înlocuind consultanții profesioniști cu algoritmi de investiții personalizabili în jurul scopurilor și preferințelor clientului. Renunțarea la consultanții financiari umani oferă acestor companii un avantaj financiar, reușind să întrețină o astfel de afacere chiar și cu mai puțin de 250 de angajați, fără, pe de altă parte, a-i obliga să ofere servicii rigide sau neadaptabile clienților. Compania de robo-advising care a avut parte de cel mai mare succes în ultimii ani a fost Betterment, o afacere americană lansată în 2010, care a ajuns la o evaluare de 700 de milioane de dolari și care a declarat în luna martie a anului acesta active în administrare de 13,5 miliarde de dolari.

Succesul companiilor de acest tip nu este însă unul care să fi dat complet peste cap piața de investiții. Cele 13,5 miliarde administrate de Betterment pălesc în comparație cu cele 100 de miliarde administrate de platforma automatizată a grupului Vanguard, care a intrat în domeniul robo-advice cu un hibrid în care modelul automatizat poate fi recalibrat și coordonat de consilierii profesioniști ai companiei. Chiar și aceste 100 de miliarde, totuși, reprezintă două procente ale activelor administrate numai de Vanguard.

Tentația investițiilor minimale

Acesta nu trebuie văzut ca un eșec, ci ca o concentrare intenționată asupra clienților cu portofolii mai mici care pot oferi investițiilor doar o implicare pasivă. Acorns este o altă companie al cărei model evidențiază mai clar acest fapt: de fiecare dată când un client face o plată cu cardul, Acorns ia restul până la o sumă întreagă în dolari și îl adaugă la contul de investiții. Deci, dacă un client face o tranzacție de 1,35 dolari, din contul lui vor fi luați 2 dolari, iar cei 65 de cenți diferență vor fi investiți. Distincția între investitorii pasivi și cei activi este evidentă și în transformările produselor Betterment, care a început să ofere consiliere umană pentru un cost adăugat clienților cu portofolii mai mari de 100.000 de dolari.

Democrația locală a plasamentelor

Fintech a început să acapareze teren chiar și pe piața autohtonă, reușind „să democratizeze comunitatea financiară din România”, afirmă Sorin Mititelu, cofondatorul firmei de robo-advice Optimus Fintech. Una dintre cele mai ambițioase proiecte intrate pe piața autohtonă e cel al firmei britanice Revolut, care oferă carduri bancare pe care clienții le pot administra de pe telefon și pe care le pot folosi să facă tranzacții și transferuri în majoritatea monedelor de circulație internațională la cursul de schimb interbancar. Conform Irinei Scarlat, Country Manager Revolut în Româniaclienții români „au cheltuit peste 3 milioane de dolari” utilizând produsul, iar compania speră să-și mărească numărul de utilizatori din România la 100.000 până la sfârșitul anului.

România, o piață fertilă

România arăta inițial ca o piață fertilă și pentru domeniul de robo-advice, conform unui studiu publicat anul trecut de ING. Acesta susține că, în contrast cu lipsa generală de încredere în investițiile exclusiv automatizate pe teritoriul Europei, al Statelor Unite și al Australiei, așa cum reiese din proiect, România și Turcia ar avea încredere în robo-adviseri la ratele relativ crescute de 38% și, respectiv, 40%. Această rată de încredere în automatizarea investițiilor nu pare însă să se materializeze în vreo demonstrație de încredere a românilor în activitatea de a economisi și a investi. Conform statisticilor pieței în primul sfert al acestui an, la Bursa de Valori București au fost înregistrați doar 16.600 de investitori.

Prin comparație, în Statele Unite, piață pe care s-au lansat Betterment și competiția sa, 33% dintre gospodării au investiții voluntare și taxabile, iar acest număr crește la 62% când sunt luați în considerare și cei cu investiții în fondurile voluntare de pensii private, conform Autorității de Reglementare a Industriei Financiare. Aceste numere descriu o societate americană deja familiarizată cu domeniul investițiilor prin propriile experiențe în proporție de cel puțin o treime din populație. Aceasta este piața căreia i se adresează firmele de robo-advice ale căror programe de marketing par să presupună o oarecare familiaritate și intenționalitate asupra investițiilor. Ca atare, mesajul care te întâmpină pe pagina web a Betterment spune că „Betterment este un consilier financiar online construit pentru cei care nu se mulțumesc cu investiții mediocre”, iar Wealthfront, unul dintre concurenții lor principali, te invită „să vezi de ce software-ul este mai bun decât oamenii” când vine vorba de investiții.

Planurile de marketing ale companiilor de robo-advice din America nu își propun, așadar, să convingă publicul de valoarea intrinsecă a investițiilor, ci doar de faptul ca investițiile automatizate sunt o alternativă bună pentru cele tradiționale. Clientul lor țintă înțelege deja importanța investițiilor din experiență proprie, sau măcar din viața într-o țară în care două din trei gospodării investesc.

În situația României, munca de convingere va fi infinit mai dificilă. România nu are o cultură a investițiilor, dimpotrivă, are memoria colectivă reține câteva catastrofale prăbușiri ale unor fonduri de investiții. În consecință oamenii trebuie convinși nu numai să se încreadă în algoritmii companiilor de robo-advice, ci și în valoarea gestului de a pune bani deoparte și de a-și asuma riscurile aferente deciziei de a investi. Dacă vor exista însă companii de robo-advice care să își asume această provocare, având în vedere încrederea deja existentă a românilor în tehnologie, ele ar putea într-adevăr să schimbe fața pieței de investiții din România.

Comentarii

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele