

Peste 90% dintre şoferi vor tarife de referinţă pentru reparațiile auto legate de asigurarea obligatorie, RCA. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a comandat un sondaj, realizat de institutul de sondare a opiniei publice, IRES, care arată că peste 90% dintre șoferi și-ar dori să existe un tarif public, orientativ, de referință pentru costurile reparațiilor.
Sondajul vine în contextul
în care în Senat există deja o inițiativă legislativă care propune chiar
introducerea unui tarif de referință. Ideea a fost contestată vehement atât de reprezentanții
unităților reparatoare, cât și de asociații ale transportatorilor. Sau cum se
întâmplă, în unele cazuri, de o organizație care reprezintă ambele categorii,
în același timp, adică și societăți de transport public, și service-uri auto.
Cert este că 90% dintre românii care conduc un
autovehicul consideră că ar fi benefică publicarea anuală, cu titlu informativ,
a unor prețuri de referință pe piața reparațiilor auto de către o autoritate
competentă, arată studiul UNSAR.
Poate că nu este cea mai sănătoasă măsură de piață, dar este clar că, în acest moment, există tensiuni mari între societățile de asigurări și unitățile reparatoare pe tema tarifelor la reparații practicate de service-uri auto. Dar trebuie să avem în vedere că asigurații RCA ar dori să fie publice o serie de repere ale tarifelor, nu neapărat tarife impuse de autorități.
Conform studiului UNSAR, introducerea unei valori de referință „ar veni în sprijinul consumatorilor români, oferindu-le repere acestora și permițându-le să fie mai bine informați cu privire la costurile implicate de reparațiile auto”.
Peste 93% dintre participanții la studiu spun că sunt interesați de valoarea despăgubirii achitate de asigurătorul RCA în cazul unei daune.
În același timp, doar
puțin peste jumătate cunosc faptul că păgubiții RCA au dreptul legal de a
încasa despăgubirea de la asigurător fără a fi obligați să își repare
autovehiculul.
Studiul IRES arată că 71% dintre șoferii intervievați ar
fi deranjați, mult și foarte mult, dacă, în situația în care își repară
autovehiculul avariat într-un accident de circulație, valoarea reparației despăgubite
de polița de asigurare RCA a vinovatului ar fi cu mult mai mare decât costul
aceleiași reparații efectuate fără asigurare.
Fără îndoială că asigurările RCA sunt esențiale pentru conducăorii auto, în condițiile în care 43% dintre participanții la acest studiu afirmă că există un risc ridicat și foarte ridicat de a fi implicați într-un accident rutier, iar alți 30% evaluează riscul ca fiind mediu.
Astfel, aproape trei sferturi dintre șoferii intervievați sunt conștienți de riscurile la care sunt expuși în trafic, iar 96% dintre participanții la studiu apreciază asigurarea RCA ca fiind utilă și foarte utilă”, arată reprezentanții UNSAR.
Război deschis între asigurători și unitățile service
În acest moment, firmele de asigurare care vând RCA și unitățile service se află într-un conflict deschis. Una dintre cauze a fost promovarea, în Senat, a unui proiect de lege care, printre altele, propune chiar calcularea unui tarif de referință pentru costul reparațiilor auto.
Există o diferență între rezultatele sondajului UNSAR și proiectul de lege. Norma legală propusă în parlament are în vedere chiar un tarif de referință obligatoriu ce nu va putea fi depășit de unitățile reparatoare.
Analizele Consiliului Concurenței au arătat o creștere a tarifelor practicate de service-urile auto și, pentru a evita o majorare a tarifelor RCA, se simte nevoia introducerii unor reglementări.
Pe de altă parte, organizația service-urilor independente (ASSAI), dar și COTAR, o asociație cu un istoric destul de agitat, au contestat vehement inițiativa, considerând că aceasta încalcă regulile concurenței, legislația locală și cea internațională.
Tensiunile dintre unitățile service și firmele de asigurare au apărut după ce normele legale, apărute în anul 2017, au detonat monopolul asigurătorilor în ceea ce privește constatarea și evaluarea daunelor.
Asigurații au primit dreptul de a face constatarea daunei la orice unitate service, iar unitatea reparatoare a avut posibilitatea de a evalua daunele „în funcție de documentele legale”, fără a apela la un specialist al firmei de asigurare.
Aceste schimbări au coincis cu o creștere vizibilă a costurilor facturate de service-uri, care, potrivit unui studiu BAAR, au urcat cu 34% în primii doi ani de la apariția legii. Companiile de asigurări pledează pentru modificarea legii.
„Lăcomia unora dintre service-urile auto, care ar fi reprezentate de Confederația transportatorilor auto (COTAR), îi împiedică pe români să cumpere asigurări RCA mai ieftine”, susțin reprezentanții Euroins România, cel mai mare asigurător RCA din țară. Societatea susține că firmele de asigurări care vând poliţe RCA ar fi ţinta abuzurilor unora dintre service-urile auto. Reacția asigurătorului vine după ce recent transportatorii auto, membri COTAR, au amenințat cu proteste de amploare, acuzând abuzuri ale Euroins nesancționate de ASF.
Asigurătorul acuză că este supus unei campanii artificiale din partea COTAR, care ar avea partea sa de vină în disputa legată de problemele care apar la plata despăgubirilor RCA.
„Această asociaţie reprezintă, de asemenea, şi service-uri auto care au reuşit performanţa uluitoare de a factura un far de Dacia Logan cu aproape 400 de euro, în condiţiile în care o asemenea piesă costă între 300 şi 700 de lei, în funcţie de generaţia modelului. Legea invocată de service-urile auto nu limitează asemenea tarife indecente. De aceea, ori de câte ori Euroins România contestă aceste costuri, unele service-uri auto depun o plângere la ASF, iar ASF o ia în considerare ca atare şi aşa se face că Euroins România ajunge în situaţia de a avea mii de petiţii anunţate de către arbitrul pieţei. De aceea citiţi în media despre cele câteva mii de petiţii împotriva Euroins şi care reprezintă mai puţin de 10% din toate dosarele de daună soluţionate de către Euroins România fără nicio problemă”, afirmă reprezentanții companiei.
„Dacă aceste service-uri auto nu ar forţa Euroins România şi alte societăţi care vând asigurări obligatorii RCA să plătească preţuri extravagante pentru unele reparaţii, valoarea medie a poliţelor RCA ar scădea probabil şi mai mult, în beneficiul consumatorilor români”, susține luni Euroins.
„Rolul unei asigurări RCA este de a acoperi financiar contravaloarea reparaţiilor unui autovehicul accidentat de către un alt vehicul asigurat, respectiv de a achita maşina de schimb închiriată şi pusă la dispoziţia persoanei afectate, în conformitate cu legea. Teoretic, lucrurile sunt clare şi simple. Practic, firmele de asigurări RCA sunt silite de către unele service-uri aşa-zis independente să achite despăgubiri de câteva ori mai mari decât cele mai scumpe reparaţii la reprezentanţe de firmă.
Asigurătorul acuză că „sunt service-uri care au trimis facturi la firmele de asigurări RCA cu costuri orare de manoperă de mecanic sau tinichigiu de până la 1.000 de lei care, transformate în salarii lunare ale prestatorilor, i-ar face să fie mai bine plătiţi chiar şi decât preşedintele României”.
În schimb, transportatorii
cer măsuri urgente, inclusiv declanșarea unei anchete cu privire la modul de
îndeplinire a obligațiilor de către personalul ASF însărcinat cu supravegherea
pieței de asigurări și demiterea persoanelor care au girat aceste practici
ilicite prin atitudinea lor pasivă.
Confederația a acuzat personalul Euroins de „conduită
abuzivă și profund prejudiciabilă persoanelor păgubite, manifestată, între
altele, prin refuzul de a efectua constatarea daunelor în condițiile legii,
diminuarea nejustificată a despăgubirilor, prin aplicarea unor criterii și
modalități de calcul arbitrare și contrare legii și refuzul de a înregistra
cereri de despăgubire”.
În concluzie, tensiunile de natură comercială între unitățile reparatoare și companiile de asigurări au ajuns la o intensitate maximă. Este clar că se impune o intervenție a autorității de reglementare sau a legislativului. Experiențele anterioare arată că o intervenție târzie a autorității de reglementare poate avea efecte foarte complicate asupra pieței asigurărilor. ■