Viitorul Chanel fără Karl Lagerfeld

    Cum va evolua casa de modă franceză fără influentul ei director creativ?

    73
    4 minute de lectură

    După Kaiser Karl

    Ediția tipărită | Afaceri – 23 februarie 2019 | BERLIN


    „SUNT FOARTE ÎMPĂMÂNTAT, doar că nu pe acest Pământ”, a fost una dintre numeroasele ziceri ale lui Karl Lagerfeld, care a murit pe 19 februarie. Lagerfeld, născut la Hamburg cu 85 de ani în urmă, poate că nu a simțit că aparține acestei planete, dar știa foarte bine ce vor să îmbrace locuitorii ei mai înstăriți. Ca unul dintre marii artiști ai modei franceze, pe lângă Christian Dior, Coco Chanel și Yves Saint Laurent, Lagerfeld a făcut din Chanel, unde a fost director creativ peste 35 de ani, brandul multinațional care este azi. Moartea sa va face în mod sigur ca bârfitorii parizieni, care deja răspândesc zvonuri despre viitorul casei de modă, să aibă mult despre ce să discute.

    Proprietarii lui Chanel, Alain și Gérard Wertheimer, își datorează marea avere prezenței lui Lagerfeld la conducerea casei de modă. Atunci când cei doi frați l-au angajat ca să preia conducerea, brandul devenise „haine vechi”, în cuvintele lui Lagerfeld. Costumele pătrate care fuseseră designul de marcă al lui Coco Chanel făceau impresie mai ales asupra femeilor de vârstă medie. Lagerfeld a modernizat aspectul Chanel cu linii mai lungi, mai subțiri și cu detalii care-ți luau ochiul. Un om dedicat muncii sale, Lagerfeld abia dacă își lua timp liber, creând circa 14 colecții pe an, de la haute couture la prêt-à-porter. ”A desena modă este ca și cum respir, așa că dacă nu respir, am probleme”, spunea el adesea.

    Paradele de modă extravagante și costisitoare care au făcut faima Chanel aveau și un scop. O rachetă uriașă, care simula o lansare, înconjurată de manechine, sau un fals supermarket, plin de praf de spălat Chanel, ketchup și paste Chanel, a creat senzație, ceea ce nu a ajutat doar vânzările de haine superbe și scumpe, ci și pe cele de accesorii extrem de profitabile, precum ochelarii de soare și parfumul. Cei din jurul lui aveau de asemenea un instinct neobișnuit pentru lumea modei. Jacques Helleu, multă vreme șeful de marketing al firmei, a înțeles importanța protejării unui brand de lux. Chanel s-a luptat pentru drepturi de proprietate intelectuală mult înainte ca alte case să realizeze importanța acestui lucru.

    Un secret foarte bine păstrat odinioară – răsplata unui portofoliu divers, de genți, parfumuri, cosmeticale, îmbrăcăminte, bijuterii și pantofi, și apărarea strictă a brandului – a fost dezvăluit anul trecut. Rezultatele financiare ale firmei, date publicității pentru prima dată în istoria ei de 108 ani, au arătat venituri de 9,6 miliarde de dolari în 2017 și un profit operațional de 2,7 miliarde de dolari.

    Banii și prestigiul Chanel sunt propuneri atrăgătoare. Se spune că Bernard Arnault, patronul

    Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), cel mai mare grup de lux din lume, ar râvni Chanel de ani buni. Philippe Blondiaux, CFO-ul Chanel, a negat anul trecut orice planuri de a vinde sau de a căuta o listare la bursă.

    PARIS, FRANCE – OCTOBER 04: Karl Lagerfeld acknowledges the applause of the audience with models and Florence Welch of Florence and the Machine after the Chanel Ready to Wear Spring / Summer 2012 show during Paris Fashion Week at Grand Palais on October 4, 2011 in Paris, France. (Photo by Pascal Le Segretain/Getty Images)

    Un om din interior spune că frații Wertheimer au jurat să îl țină pe Lagerfeld în slujba sa până la moarte. Se vor schimba oare acum planurile pentru Chanel? O vânzare pare încă improbabilă, potrivit lui Dirk Boventer de la Atreus, un consultant de retail. Alain, CEO-ul, a anunțat că lui Lagerfeld îi va succeda Virginie Viard, cea mai apropiată și mai de încredere asociată a sa timp de aproape 30 de ani. Viard va trebui să se afirme. Până atunci, Chanel fără Lagerfeld este un trofeu mai mic pentru potențialii investitori.


    Acest articol a apărut în secțiunea Afaceri din ediția tipărită a The Economist, sub titlul „După Kaiser Karl”

    LĂSAȚI UN COMENTARIU

    Comentariul:
    Introduceți numele