Mark Zuckerberg anunță viitorul model de afaceri al firmei sale

Dacă va funcționa, gigantul rețelelor sociale va deveni mai privat și mai puternic

SAN JOSE, CA - MAY 01: Facebook CEO Mark Zuckerberg speaks during the F8 Facebook Developers conference on May 1, 2018 in San Jose, California. Facebook CEO Mark Zuckerberg delivered the opening keynote to the FB Developer conference that runs through May 2. (Photo by Justin Sullivan/Getty Images)

Facebook, actul al treilea

Ediția tipărită | Afaceri – 7 martie 2019 | SAN FRANCISCO


PRIMA MARE restructurare pentru Facebook a venit în 2012-2014. Utilizatorii de internet purtau din ce în ce mai multe sarcini pe telefoanele inteligente, în loc de computerele laptop sau desktop. Marc Zuckerberg a ales să îi urmeze, concentrându-se pe aplicațiile mobile ale Facebook, înaintea website-ului său, și cumpărând două aplicații de comunicații în creștere rapidă, WhatsApp și Instagram. A mers. Facebook și-a sporit valoarea pe piață de la circa 60 de miliarde de dolari, la finele lui 2021, la – pentru o scurtă perioadă, în 2018 – peste 600 de miliarde de dolari.

Pe 6 martie, Zuckerberg a anunțat următorul pivot al Facebook. Pe lângă firma sa existentă, care produce bani, prin vânzările de publicitate țintită pe rețelele sale sociale publice, el construiește o „platformă cu concentrare pe privat” în jurul WhatsApp, Instagram și Messenger. Aplicațiile vor fi integrate, a spus el, iar mesajele trimise pe ele vor fi criptate de la un capăt la altul, așa încât nici Facebook să nu le poată citi. Deși nu a spus asta explicit, e clar cum va fi viitorul model de afaceri. Zuckerberg vrea ca toate tipurile de companii să folosească rețelele sale de mesagerie pentru a furniza servicii și a accepta plăți. Facebook va avea partea sa rezervată.

O mare schimbare era de mult așteptată la Facebook, date fiind scandalurile legate de caracterul privat al informațiilor și cele politice, care au zguduit firma. Chiar și Zuckerberg, care pare adesea incapabil să vadă gravitatea situației Facebook, a părut să prindă ironia de a pune caracterul privat înainte. „Sincer vorbind, în prezent nu avem o reputație puternică de construire a unor servicii de apărare a caracterului privat al informațiilor”, a remarcat el.

Totuși, el intenționează să facă acest lucru. Zuckerberg susține că utilizatorii vor beneficia de planul său de a integra aplicațiile de mesagerie într-o singură rețea, criptată. Conținutul mesajelor va fi în siguranță de ochii iscoditori ai investigatorilor autoritari și ai criminalilor, dar și față de Facebook însuși. Mesageria va deveni mai convenabilă, iar noile servicii profitabile vor deveni posibile. Prudența este însă necesară, din trei motive.

Primul este că Facebook este acuzat de mult timp de inducerea în eroare a publicului referitor la caracterul privat al informațiilor și al securității lor, așa că potențialele beneficii pe care le vântură domnul Zuckerberg merită să fie tratate cu scepticism. Probabil că el minimizează și beneficiile pe care le va aduce formei sale operarea integrată a rețelelor de mesagerie, chiar dacă acestea sunt criptate astfel încât Facebook să nu le vadă conținutul. Doar metadatele, adică cine vorbește cu cine, când și cât timp, vor permite în continuare ca Facebook să țintească reclamele cu precizie, adică modelul său de publicitate va funcționa în continuare.

Criptarea de la un capăt la altul va face de asemenea ca afacerile Facebook să devină mai ieftin de gestionat. Dat fiind că vor fi matematic imposibil de moderat comunicările criptate, firma va avea o scuză să își asume mai puțină responsabilitate pentru conținutul care trece prin aplicațiile sale, limitându-și costurile de moderare.

Dacă va putea opera schimbările, dominația Facebook asupra mesageriei ar crește, probabil. Noile beneficii ale utilizatorilor privind un Facebook mai integrat ar putea să le îngreuneze sarcina celor care reglementează de a susține că firma lui Zuckerberg ar trebui împărțită.

Planurile Facebook din India aruncă o oarecare lumină asupra noului model. Firma a construit un nou sistem pe plăți la WhatsApp, cea mai utilizată aplicație de mesagerie a țării. Sistemul așteaptă aprobarea legiuitorilor. Piața este uriașă. Și în restul lumii, utilizatorii vor fi probabil atrași de facilitățile oferite de noile rețele ale Facebook. Cea mai nouă strategie a lui Zuckerberg este ingenioasă, dar ar putea conține deformări.


Acest articol a apărut în secțiunea Afaceri din ediția tipărită a The Economist, sub titlul „Facebook, actul trei”

Comentarii