Activele intangibile. Asigurarea riscurilor intangibile este încă în pruncie

Valoarea companiilor constă mai ales în active care sunt greu de evaluat.

27
(Photo by Sean Gallup/Getty Images)

Ediția tipărită | Finanțe și economie

23 august 2018

DEZVOLTAREA, acum sute de ani, a asigurărilor pentru nave și cargo a fost revoluționară. Ea a marcat începutul asigurărilor comerciale; protecția împotriva pierderilor provocate de furt, incendii și pericolele din largul mărilor a promovat comerțul global. În secolul XXI, valoarea companiilor consistă însă mai puțin din obiecte solide, cum sunt navele și clădirile, decât din elemente fără greutate, intangibile, cum sunt proprietatea intelectuală (IP), datele și reputația. „Azi, cele mai valoroase active vor fi probabil mai degrabă înmagazinate în cloud decât într-un depozit”, spune Inga Beale, director executiv la Lloyd’s din London.

Pe măsură ce economiile occidentale au trecut de la manufactura de lucruri la furnizarea de informații și servicii, structura activelor companiilor s-a schimbat și ea. Activele intangibile sunt greu de definit și, mai ales, de transformat în dolari (conform standardelor contabile internaționale, ele sunt definite ca „activ(e) non-monetar(e) identificabil(e), fără substanță fizică”. Totuși, creșterea lor a fost de netăgăduit. În 2015, estimează banca comercială Ocean Tomo, ele reprezentau 84% din valoarea firmelor S&P 500, față de doar 17% în 1975 (vezi graficul). Asta nu reflectă doar ascensiunea giganților tehnologici construiți pe algoritme; și producătorii au evoluat, vânzând servicii pe lângă motoarele de avioane și sonde de foraj și analizând datele strânse de senzori inteligenți.

Cu cât crește importanța intangibilelor, cu atât crește și nevoia companiilor de a se proteja împotriva „riscurilor intangibile” de două tipuri: daunele produse activelor intangibile (de pildă, afectarea reputației din cauza unui mesaj pe Twitter sau a unui atac pe computer); sau riscurile pe care le reprezintă ele (de pildă, daunele fizice sau furtul rezultat dintr-un atac informatic). Totuși, asigurările împotriva acestor riscuri au rămas în urma ascensiunii lor. „Tranziția este fantastică, iar expunerea e uriașă”, spune Christian Reber de la Boston Consulting Group, „dar industria asigurărilor este doar în fază incipientă de a găsi soluții ca să acopere ecartul.”

Exemplele de daune potențiale nu sunt greu de găsit. În februarie, un mesaj pe Twitter al lui Kylie Jenner, o celebritate urmărită de peste 25 de milioane de persoane, care întreba retoric dacă mai folosește cineva Snapchat a coincis cu o scădere de 6% a prețului acțiunilor Snap, proprietarul aplicației de mesagerie. NotPetya, un atac ransomware răspândit de anul trecut, se pare că a costat companiile peste 3 miliarde de dolari. Unul dintre primele evenimente care au adus riscurile intangibile în atenția Americii corporatiste a fost un atac pirat al lui Target, o firmă comercială, în 2003, care a rezultat în furtul datelor despre 70 de milioane de clienți, scăderea vânzărilor și a profiturilor și dispute juridice care au costat milioane.

Companiile nu au memoria scurtă. Respondenții la un sondaj de anul trecut efectuat de brokerul de asigurări Aon au clasificat reputația ca principalul risc (în urcare de pe locul 4 în 2013) și riscurile informatice pe locul cinci (de pe locul 18). Există însă o mare diferență între modul în care managerii de risc percep astfel de riscuri și modul în care o fac consiliile de administrație. Și dacă firmele doresc să facă asigurări împotriva unora dintre aceste riscuri, asigurătorii nu i-au inundat deloc cu produse noi. „Chiar atunci când polițele sunt numite «inovatoare», e vorba în genere de asigurarea activelor fizice din economie, și nu a celor intangibile”, spune Magda Ramada de la Willis Towers Watson, un alt broker. Dar într-o lume în care Airbnb, de fapt cel mai mare lanț hotelier din lume, nu deține niciun hotel, iar Uber, cea mai mare firmă de taxiuri, nu deține vreun taxi, astfel de polițe sunt de o utilitate limitată. Cele care protejează realmente active precum datele, IP și reputația sunt adesea scumpe și personalizate și includ excluderi și limite stricte.

Precauția asigurătorilor este de înțeles. Riscurile intangibile nu sunt doar noi și complexe. „Ele sunt într-un fel ca o piftie care nu s-a închegat încă”, spune Julia Graham de la Airmic, un organism comercial. „Forma lor se schimbă constant.” Asigurătorilor le place să studieze datele trecute privind frecvența evenimentelor, precum și expunerea actuală a clienților lor – ceea ce poate fi aproape imposibil când se evaluează riscul și impactul unui atac informatic, al unui scandal de hărțuire sexuală, care ar fi avut un preț foarte diferit chiar și acum câțiva ani, sau al unui mesaj aruncat pe Twitter de o celebritate. (Prețul acțiunilor Snap a scăzut cu mai mult de o treime în șase luni, ceea ce sugerează existența unor probleme mai profunde decât dezaprobarea domnișoarei Jenner). „Problema cu activele intangibile este că ele au limite foarte vagi, iar pentru munca de asigurări ai nevoie de claritate”, spune David Teece de la Universitatea din California.

Unii asigurători au început să propună polițe mai adecvate. Una se referă la acoperirea parametrică: se plătește o sumă fixă în mod automat, după un eveniment definit, cum ar fi atacul unui pirat. Avantajul acestor polițe este că pot aduce bani lichizi repede, venind în întâmpinarea unei nevoi imediate, după ce a lovit necazul. Partea rea este că aceste produse tind să acopere doar o parte din daune.

Unele riscuri care erau odinioară de neasigurat pot fi asigurate acum măcar parțial, grație progreselor în modelare, structurii indemnizațiilor și altor domenii, spune Thomas Holzheu de la Swiss Re, un reasigurator. Exemplele includ întreruperea activității companiilor, riscurile atacurilor informatice, returnarea produselor, daunele aduse reputației și prețurile la energie. Un studiu efectual de Swiss Re indică existența unor asigurări pentru lucrătorii din domeniul hotelier împotriva scăderii ocupării camerelor după o întrerupere majoră a călătoriilor sau o pandemie. Și o poliță de anulare a zborurilor pentru liniile aeriene, declanșată de evenimente severe care nu afectează aeroporturile sau aeronavele, dar opresc traficul aerian.

Cele mai mari schimbări au avut loc în asigurările împotriva atacurilor cibernetice. Polițele mai vechi se ocupau doar de costurile unui atac – plătind pentru refacerea unui centru de date sau pentru managementul de criză –, dar acum asigurătorii oferă și o acoperire „holistică”, inclusiv pentru efecte colaterale precum daunele fizice, pierderea de venituri sau costurile litigiilor. În același timp, asigurătorii au devenit mai conștienți însă de expunerea lor „tăcută” la riscurile atacurilor cibernetice, conform polițelor existente. Din ce în ce mai mult, ei le exclud din polițele convenționale, cum este asigurarea proprietății, sau vânzarea de cyber bolt-ons (supliment la produsul cibernetic de bază – n.tr.). Rămâne o gaură uriașă în asigurări. Criminalitatea cibernetică a provocat pierderi cifrate la circa 550 de miliarde de dolari anul trecut, potrivit Aon. Companiile nu sunt asigurate decât pentru 15% din pierderile potențiale în urma riscurilor atacurilor cibernetice, față de 59% pentru proprietate, pierderi ale unor facilități de producție sau de echipamente.

Companiile trebuie să facă mai mult și ele ca să se protejeze. La fel cum asigurările nu au reprezentat decât o parte din răspunsul la riscurile de incendiu și maritime, ele nu sunt decât o parte din răspunsul la riscurile moderne. „În loc să cumpere asigurări împotriva daunelor aduse reputației, firmele ar trebui să se preocupe de prevenirea acestei situații în primul rând”, spune Richard Wergan de la Edelman, o firmă de marketing de comunicare. Multe probleme cauzate de atacurile cibernetice ar fi putut fi evitate dacă softul ar fi fost pur și simplu ținut la zi. Asigurătorii trebuie să ajungă din urmă epoca intangibilelor; dar și clienții lor trebuie să facă același lucru.

Acest articol a apărut în secțiunea Finanțe și economie a ediției tipărite a The Economist, sub titlul „Căutând o formă pentru piftie”.

Comentarii

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele