Atacați, evaziunea! Blocați, vămile!

Foto: Bogdan Cristel

A fost suficient ca președintele PSD, Liviu Dragnea, să ceară o intervenție energică în vămi pentru a controla importurile de legume-fructe. Zis și făcut. Imediat, instituțiile statului s-au pus în mișcare. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), Vama și ANAF s-au apucat să controleze tot ce intră în România în materie de legume și fructe. Ideea autorităților a fost să se apuce să controleze  camion cu camion, dar elanul exagerat s-a dovedit a fi cu două tăișuri. Efectul a fost blocarea vămilor și o mulțime de camioane care au așteptat zile întregi, pline de marfă, pentru a fi controlate de fisc și de ANSVSA.

Până acum, regulile de vămuire erau destul de clare. România, ca toate statele europene, are vămi în interiorul teritoriului, un fapt de neimaginat în urmă cu 30 de ani. Dar România este de 12 ani stat membru al Uniunii Europene și aplică regulile de la Bruxelles. Care, printre altele, includ și vămuirea mărfurilor în spații special amenjate în interiorul țării. Pare destul de ciudat pentru unii. Dar, într-o țară europeană, vămile pot fi și în cadrul teritoriului, nu doar la graniță.

Mai mult, prin vamă nu sunt obligate să treacă decât mărfurile care vin din afara spațiului Uniunii Europene. Cele care sunt aduse din zona intracomunitară (care, trebuie spus, nu sunt considerate importuri, ci comerț intracomunitar) nici măcar nu mai trec prin vamă. Ele au regim de comerț intrcomunitar și, ca atare, mărfurile, cu documentele legale atașate, pot lua direct drumul companiilor distribuitoare sau al rețelelor comerciale.

Este adevărat că importul de legume-fructe are, în România, o veche tradiție de evaziune fiscală. Tema este atât de cunoscută de organele de control și chiar de publicul larg, încât pare că a intrat deja în viața noastră economică. Nimeni nu a făcut nimic în ultimii 20-25 de ani pentru a lupta cu evaziunea din acest sector. Scannerele din vămi nu funcționează și niciunul dintre președinții ANAF sau ai Vămii nu a reușit să ia taurul de coarne. Adică, să reducă evaziunea în comerțul cu legume-fructe.

Nici ideea de a bloca vămile și aprovizionarea comercianților nu este deloc eficientă. Pe de o parte, pentru că nimeni, niciodată, nu va putea să controleze toate camioanele care intră în țară cu legume sau fructe. Pe de altă parte, pentru că efectele economice ale blocării vămilor sunt dezastruoase, în sensul că ele pot duce la un deficit de marfă pe piața internă. În felul acesta, sunt mari șanse ca presiunile pentru creșterea prețurilor să fie tot mai mari. De altfel, cifrele inflației arată rate mari de creștere în mod constant pentru legume și fructe.

O blocare a importurilor de legume-fructe va dezechilibra piața autohtonă. Mediul de afaceri susține fără rezerve măsurile care reduc evaziunea. Dar mai rea decât evaziunea este blocarea vămilor. Excesul de zel al vameșilor francezi demonstrat recent pentru a arăta efectele unui Brexit dur asupra economiei franceze și britanice este ilustrativ. Orice economie se poate bloca, dacă vameșii și fiscul se hotărăsc să controleze „la sânge” tot ce intră în țară.

Rezultatele controlului în vămi, dincolo de spectacolul de moment, aduc în discuție și o problemă concretă: au fost confiscate și distruse 80 de tone de legume și fructe, iar amenzile au ajuns la aproximativ 600.000 de lei. Cam mic prețul, în comparație cu blocarea vămilor. Un blocaj în vamă este nociv și pentru proprietarul mărfii, și pentru stat, care nu poate încasa impozitele și taxele, și pentru consumatori, pentru că riscă să plătească prețuri mai mari.

Ce ar fi de făcut? Cu siguranță, nu controlul fiecărui camion este soluția. Până acum, procedurile de luptă cu evaziunea au rămas necunoscute publicului larg. Știm doar că nu sunt rezultate.

O posibilă explicație poate veni chiar din afirmațiile liderilor sindicali ai Vămii, care, în contextul operațiunii de săptămâna trecută, au pus „degetul pe rană” cerând să fie controlate firmele deținute direct sau indirect de către vameși. Este o informație de 24 de carate pe care, însă, autoritățile o cunosc. În loc să se facă ordine în interesele funcționarilor publici, se controlează camion cu camion.

În aceste condiții, va fi foarte greu să fie descâlcit firul tranzacțiilor dubioase. Bulgarii, de exmplu, au tăiat nodul gordian, în sensul că au înlocuit, pentru o perioadă, funcționarii vamali locali cu vameși străini. Rezultatele au fost spectaculoase, în sensul că evaziunea fiscală a scăzut simțitor.

Transportatorii susțin ideea controlului permanent, dar insistă că acesta trebuie realizat prin sondaj. În același timp, federația transportatorilor arată în mod public că în comerțul ilicit cu legume-fructe sunt implicate sute de autoturisme de capacitate mai mică decât camioanele, care tranzitează zilnic, nestingherite, granițele și comercializează la negru produse în piețe fără acte de proveniență sau de însoțire a mărfii. Așadar, iată cum, încet-încet, apar în mod public toate elementele care arată cum se produce evaziunea fiscală.

Să recapitulăm. Vameșii au firme prin care importă, direct sau indirect, legume și fructe. Apoi, prin țară și în afara țării, circulă tot felul de dubițe care aduc cu sârg, în piețe, marfă fără acte.

Așadar, dacă autoritățile doresc să lupte cu adevărat cu evaziunea, de aici trebuie să înceapă, nu de la blocarea vămilor. Dar a face aceste controale este mai complicat și mult mai sensibil pentru aparatul de funcționari ai statului. Mult mai simplu este să confiști 80 de tone de marfă, să dai amenzi de vreo 130.000 de euro și să mizezi că în trei zile toată lumea a uitat de subiect.

Comentarii




Constantin Rudnițchi
Constantin Rudnițchi are o experiență de 28 de ani în presa scrisă, audio și TV ca jurnalist, moderator și realizator de emisiuni. A fost redactor-șef adjunct la revista „Capital”, redactor-șef al revistei economice „Bilanț” și al revistei „Economistul”.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele