Avertismentele S&P, Moody’s și Fitch. Ratingul depinde și de independența justiției, nu doar de deficite

56
5 minute de lectură

În ciuda unei creșteri economice robuste – e drept, mai lentă decât în 2017 –, riscurile politice s-au inflamat și pare o chestiune de timp doborârea ratingului suveran de țară al României sub nivelul recomandat investițiilor. De ce contează? Pentru că ratingul este un semnal de alarmă pentru banii străini investiți în afaceri românești sau plasați în obligațiuni emise de statul roman sau de primării, în companii, în acțiuni listate la burse ori în băncile românești. O cădere a ratingului în zona nerecomandată investițiilor poate declanșa o retragere masivă de capital din toate aceste direcții, ceea ce ar pune o presiune imensă asupra leului, care s-ar devaloriza, cu toate eforturile băncii centrale de a calma piețele.

Ratingul României este stabil și a fost confirmat recent de cele trei mari agenții de evaluare financiară Standard & Poor’s, Moody’s și Fitch. Dar stabilitatea sa este fragil așezată la limita inferioară a nivelului recomandat investițiilor. Un pas greșit și România devine o țară nefrecventabilă pentru investitorii prudenți. Toate cele trei agenții de evaluare financiară au transmis avertismente severe mediului politic românesc, în special guvernanților, cu privire la fragilitatea ratingului de țară. Nicio țară, cu atât mai puțin România, nu poate ignora aceste avertismente, deoarece ele contează pentru investitori, pentru piața financiară globală.

„Am putea scădea ratingurile dacă am observa politici care erodează independența instituțiilor cheie, subminând încrederea în stabilitatea relațiilor echilibrate între puteri, apoi precipitând tensiunile publice și slăbind încrederea investitorilor străini”, avertizează Standard & Poor’s, cea mai severă agenție de rating.

Desigur, și economia contează în algoritmul complex al ratingului, dar și aici situația este pe muchie de cuțit. „Am lua în considerare o acțiune negativă de evaluare dacă s-ar amplifica deficitele publice, dacă datoria și costurile de împrumut ar crește semnificativ sau dacă ar reapărea dezechilibrele externe astfel încât să se adâncească deficitul de cont curent, deja în creștere și care este finanțat din ce în ce mai mult cu datorii”, spun analiștii Standard & Poor’s.

În comunicatul de presă care sintetizează opinia de rating, agenția comentează amplu problemele în gestionarea țării ale coaliției de guvernare, pe care le consideră periculoase pentru economie.

„Conflictul continuu în cadrul partidului de guvernământ, PSD, a dus la trei prim- miniștri numiți în 14 luni. Continua lipsă de vizibilitate cu privire la agenda guvernului și revizuirile frecvente ale codului fiscal al țării împiedică firmele să facă planuri pe termen lung. Până în prezent, vedem politicile guvernului actual ca fiind predominant elaborate pe termen scurt, concentrând spațiul fiscal disponibil doar pentru creșterea salariilor și a pensiilor din sectorul public. În același timp, lipsesc inițiativele de reformă structurală în detrimentul rețelei de infrastructură aflate în dificultate și al sistemului de învățământ cu performanțe slabe.

Pe termen mediu, lipsa de progres în aceste domenii ar putea stânjeni creșterea economiei și ar deveni un factor de descurajare pentru investitorii străini.” Guvernul a făcut încercări repetate de a implementa modificări legislative. Dacă aceste schimbări trec, ar putea diminua echilibrele între instituțiile statului și ar putea întârzia reformele structurale necesare. România continuă să sufere de corupție, deși Direcția Națională Anticorupție (DNA) a făcut progrese treptate în ultimii ani. Acestea fiind spuse, reforme juridice controversate, care pot atenua forța acuzațiilor de corupție și interferențele politice în instituțiile independente, riscă să slăbească statul de drept. În plus, activitatea anticorupție și legitimitatea DNA-ului s-ar putea diminua, deoarece inițiativele recente riscă să-i dilueze independența.

Analiștii de la Moody’s avertizează că România are o capacitate instituțională moderată și există riscul ca unele reforme impuse de aderarea la Uniunea Europeană să fie inversate. „Instituțiile UE și-au exprimat îngrijorarea cu privire la riscul inversării reformei, inversare generată de recentele inițiative legislative care pot slăbi cadrul anticorupție și statul de drept. În același timp, inversarea consolidării fiscale anterioare, prin măsuri aprobate în afara normelor și practicilor cadrului fiscal standard, reduce credibilitatea și previzibilitatea politicii, punând accentul pe evaluarea capacității instituționale”, avertizează Moody’s.

În plus, analiștii atrag atenția asupra „mediului politic volatil al României”, care „a împiedicat o continuitate a politicilor, ceea ce a dus la o schimbare semnificativă, în ultimii ani, către o politică macroeconomică și fiscală mai puțin prudentă. Aceste dinamici politice nu au determinat implementarea de reforme structurale. Tensiunile potențiale cu UE în ceea ce privește poziția fiscală și reformele judiciare pot submina credibilitatea politicilor și pot afecta în mod negativ sentimentul investitorilor, sporind sensibilitatea la evenimente externe”, mai spun analiștii agenției de rating Moody’s.

Incertitudinea provocată de reforma din justiție este și pentru agenția Fitch un alt risc asociat indicatorilor de guvernanță ai României, „care a atras proteste publice și critici din partea statelor membre ale UE”.

În esență, politicile fiscale riscante și netransparente, pachetul rigid de cheltuieli bugetare pentru salarii și pensii și supraîncălzirea economiei sunt riscuri majore în opinia agențiilor de rating.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele