

Sute de aparate 737 Max sunt blocate la sol în timp ce Boeing așteaptă aprobarea autorităților de aviație pentru a relua zborurile cu controversatul aparat. Între timp, însă, compania a depistat o nouă potențială problemă la acest model de aeronavă, relatează CNN.
Aparatele 737 Max au fost blocate la sol în martie, după ce două aeronave de acest tip s-au prăbușit provocând moartea a 346 de persoane aflate la bord. Boeing a stabilit că un update de software ar rezolva eroarea provocată de un sistem automat de siguranță ce a stat la baza celor două accidente aviatice.
Cu toate acestea, în cadrul unui audit efectuat în decembrie la ordinul Administrației Federale a Aviației (FAA), Boeing a descoperit potențiale „probleme neraportate anterior“ la cablajele aeronavelor, potrivit New York Times. Luna trecută, compania a informat FAA că analizează dacă două secțiuni de cabluri ce controlează partea din spate a aeronavelor ar fi prea apropiate și ar putea provoca un scurtcircuit ce ar putea duce la o prăbușire, dacă piloții nu ar reacționa în mod adecvat, informează NYT, citând un inginer Boeing și alte trei persoane bine informate.
Un purtător de cuvânt al Boeing a confirmat informația, spunând că problema a fost identificată în cadrul unui „proces riguros“ de verificare a siguranței avionului.
„Prioritatea noastră principală este să ne asigurăm că 737 Max întrunește toate standardele de siguranță și normele în vigoare, înainte de a se întoarce în serviciu“, a dat asigurări purtătorul de cuvânt. „Colaborăm îndeaproape cu FAA și alte autorități în cadrul unui proces robust și riguros de certificare pentru a garanta un design sigur“, a adăugat sursa citată, precizând că încă nu se știe dacă noua problemă va duce la noi schimbări de design sau la o prelungire suplimentară a termenului acordat procesului de recertificare.
Noua problemă va constitui o provocare suplimentară pentru noul director executiv, David Calhoun, care, la 13 ianuarie, îi va lua oficial locul lui Dennis Muilenburg, demis la 23 decembrie.
„O schimbare a conducerii este necesară pentru a reda încrederea în companie, în momentul în care facem eforturi pentru a remedia relațiile cu autoritățile de reglementare, clienții și toate părțile interesate“, anunța Boeing în decembrie.
La începutul lui decembrie, Boeing spunea că va lua decizia radicală de a suspenda producția aparatelor 737 Max, pe fondul problemelor succesive apărute în procesul de recertificare.
Ca urmare a deciziei de blocare la sol a aeronavelor, comenzile pentru 737 Max s-au oprit. Abia în noiembrie au venit primele comenzi pentru acest model, după cele două accidente. Între timp, compania a continuat să producă aeronava într-un ritm de 42 de aeronave pe lună, în speranța unei recertificări rapide.
Însă, în condițiile în care procesul de recertificare a fost amânat până-n 2020, Boeing a anunțat că viitorul incert al aeronavei au determinat întreruperea producției și prioritizarea livrării celor aproximativ 400 de aeronave existente în stoc. ■