Ce mai rămâne din Legea offshore

68
7 minute de lectură

Legea offshore va fi modificată, potrivit unui proiect de lege elaborat de Guvernul României și pus recent în dezbatere publică. Printre modificările care vor fi operate se regăsesc eliminarea impozitării suplimentare a veniturilor și renunțarea la prețul de referință în determinarea bazei de calcul a impozitului pe venituri. De asemenea, va fi eliminată prevederea care a stârnit dispute la aprobarea Legii offshore, toamna trecută. Aceasta viza obligațiile de tranzacționare pe piețele centralizate din România.

Foto: Agerpres

Guvernul pare să aibă acum o părere total diferită față de cea din momentul adoptării legii. „De altfel, dreptul de a dispune liber de cantitățile de petrol și gaze naturale extrase, înscris în acordurile petroliere și prevăzut de Legea Petrolului ca drept al oricărui titular de acord petrolier, a fost considerat de către investitori ca fiind un element esențial al concesiunii și pe care aceștia l-au avut în vedere la încheierea acordului petrolier, respectiv la momentul efectuării investițiilor în România”, se arată în expunerea de motive a guvernului. Or, Legea petrolului prevedea același lucru și la aprobarea legii offshore. Inițiatorii proiectului consideră că este nevoie de un sistem fiscal competitiv care să atragă investiții, iar costurile ridicate și termenul lung de realizare și recuperare a investițiilor în sectorul offshore impun eliminarea impozitării suplimentare a veniturilor pentru prețurile de vânzare la care investitorii nu realizează supraprofituri (între 45,71 lei/MWh și 100 lei/MWh). În cazul veniturilor suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 100 lei/MWh, grila de impozitare se menține. Obținerea unui nivel normal al rentabilității așteptate pentru investitor la un preț de 100 Lei/MWh fundamentează introducerea impozitului pe venitul suplimentar începând cu acest prag, în timp ce prețuri inferioare acestui nivel nu generează profituri suplimentare. Acum, Ministerul Economiei consideră că se impune „eliminarea utilizării prețului de referință în determinarea bazei de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare pentru a pune în acord Legea offshore cu principiile fiscalității din România prevăzute de Codul Fiscal și cu practica internațională referitoare la determinarea impozitelor upstream pe baza prețurilor realizate. În plus, este necesară menționarea principiilor pentru determinarea prețului de referință în legislația primară pentru a asigura stabilitatea și predictibilitatea mediului legislativ”.

Deducerea investițiilor, 60%

Nu în ultimul rând, Ministerul Energiei susține necesitatea măririi nivelului maxim pentru deducerea investițiilor din segmentul upstream pentru determinarea impozitului suplimentar offshore de la 30% la 60%, pentru a menține competitivitatea sectorului offshore din România și a atrage investiții, „având în vedere costurile și riscurile ridicate, respectiv termenul lung de realizare a investițiilor offshore din Marea Neagră. Este necesară eliminarea limitării deducerii investițiilor pentru calculul impozitului pe profit, ținând cont de faptul că acest impozit are un caracter general și toate sectoarele de activitate trebuie tratate uniform, în conformitate cu prevederile Codului Fiscal. Astfel, se elimină discriminarea la care sunt supuși operatorii din sectorul offshore comparativ cu restul agenților economici, aceștia datorând impozit pe profit la o bază impozabilă artificial mărită din care nu se scad cheltuielile cu amortizarea tuturor investițiilor efectuate de operatorii offshore”.

Operatorii din domeniu susțin modificările

Foto: Agerpres

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) apreciază că noile revizuiri propuse de Ministerul Energiei pentru Legea offshore și Legea petrolului, în forma publicată în data de 20 septembrie, contribuie la clarificarea și îmbunătățirea cadrului fiscal, arată un comunicat al asociației. Prin setul de amendamente nou introdus, autoritățile recunosc deopotrivă necesitatea asigurării stabilității și competitivității regimului fiscal aplicabil sectorului offshore, spune federația. „Rezervele naturale de gaze descoperite la Marea Neagră reprezintă nu doar o mare oportunitate de dezvoltare a României, ci și o reală necesitate pentru economia națională, dar și pentru securitatea energetică a țării. Investițiile în offshore la Marea Neagră contribuie semnificativ la siguranța aprovizionării cu gaze pentru consumatorii industriali și casnici din România, dar înseamnă în același timp o sursă de venituri bugetare de netăgăduit, precum și o modalitate de generare de locuri de muncă în economia țării. Investitorii nu cer nici lucruri multe, nici complexe. Investitorii cer stabilitate fiscală, predictibilitate legislativă, liberalizarea pieței și asigurarea unui cadru competitiv și dezvoltarea infrastructurii naționale de gaze naturale. FPPG salută faptul că autoritățile doresc modificarea legislației în favoarea dezvoltării proiectelor de investiții în petrol și gaze”. FPPG susține că, dat fiind nivelul ridicat de risc în regiunea Mării Negre, România trebuie să acționeze pentru sporirea atractivității și competitivității sale ca destinație a capitalului, a tehnologiei și a know-how-ului în sectorul offshore, ținând în permanență seamă de cele mai bune practici în domeniu la nivel mondial, precum și de tendințele internaționale și regionale.

Urmează OUG 114

Guvernul a promis să modifice și OUG 114, iar asociațiile profesionale din domeniu poartă de mai mult timp discuții pe această temă cu responsabili din executiv. Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) consideră benefică și necesară propunerea Comisiei de industrii și servicii din Camera Deputaților privind abrogarea articolelor care fac referire la domeniul energiei din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2018 și speră că același lucru se va întâmpla și în comisiile raportoare. „Prevederile din ordonanță plafonează prețul gazelor la producător și introduc o nouă contribuție de 2%, având drept consecințe negative creșterea artificială a prețului nereglementat și reducerea investițiilor. În plus, consumatorii cu adevărat vulnerabili nu sunt protejați prin aceste măsuri. Deși în vigoare pentru numai câteva luni, măsurile impuse prin Ordonanța 114 au perturbat funcționarea pieței de gaze, ducând la o creștere artificială a prețului nereglementat, și au afectat viabilitatea economică a proiectelor de explorare și producție petrolieră. Abrogarea prevederilor este o necesitate evidentă și stringentă, reprezentând un prim pas spre întoarcere la normalitate și la reabilitarea încrederii investitorilor în România ca destinație de proiecte în domeniul energetic. Ca sectorul energetic să redevină unul cu adevărat competitiv și diversificat, trebuie integrate mecanisme de piață funcționale și măsuri pentru protecția reală a consumatorilor vulnerabili”. De asemenea, ROPEPCA consideră necesară stimularea activității de producție prin actualizarea legislației cu privire la deblocarea operațiunilor petroliere, înlăturarea barierelor birocratice și modernizarea regimului datelor. Prin astfel de măsuri care au impact semnificativ în economia națională, se pot atrage investiții noi, se asigură creșterea producției și siguranța aprovizionării consumatorilor. „Propunerea abrogării Ordonanței 114 este un semnal pozitiv. Este important să ne întoarcem la principii de legiferare realizate cu participarea experților și consultarea mediului de afaceri, care să stimuleze activitatea de explorare și producție pe termen lung și care să diversifice piața de gaze”, a declarat, pentru Reporter Global, Saniya Melnicenco, președintele ROPEPCA. ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele