Concentrați-vă pe ceea ce poate face viața mai ușoară companiilor și oamenilor!

12
3 minute de lectură
Foto: pixabay

Tumultul firesc care vine din zona politică acoperă o serie de teme economice, strict tehnice, care riscă să fie amânate sau mult întârziate. În același timp, excesul de reglementare sufocă întreprinzătorii mici și mijlocii. Unele legi sunt prea stufoase, se schimbă cu mare viteză în câțiva ani, altele, dimpotrivă, nu se pot aplica pentru că nu au norme tehnice.

L-am ascultat recent pe Feliciu Paraschiv, președintele unei asociații a comercianților mici și temele pe care acesta le-a pus în dezbatere au fost de-a dreptul extraordinare. Extraordinare pentru că ele arată care sunt lucrurile mărunte de care întreprinzătorii se lovesc, în timp ce, de cele mai multe ori, mass-media se ocupă de problemele mari, macroeconomice.

Iată doar câteva idei aduse în spațiul public de dl Paraschiv. O lege care cere ca magazinele să comercializeze jumătate din produse fabricate în România nu este aplicabilă. Este atât de complicat scrisă prevederea legală, încât o face imposibil de aplicat. Desigur, o mare întrebare este dacă are rost ca legea să impună o astfel de prevedere. Tot prin lege se încearcă definirea lanțului scurt de aprovizionare, dar situația este identică: nu se poate aplica.

Pe de altă parte, Feliciu Paraschiv povestește că un comerciant mic nu își poate pune o siglă pe magazin, pentru că are nevoie de autorizații de la administrația locală. Este un domeniu în care se suprapune legislația centrală cu cea de la nivel local, astfel că rezultatul este cel pe care îl spune reprezentantul micilor comercianți.

În altă ordine de idei, legislația privind recuperarea ambalajelor este, de asemenea, foarte greu de aplicat. În primul rând, prin prisma deselor modificări. În al doilea rând, din cauza obiectivelor ambițioase ale legii care însă se sparg în capul micilor comercianți.

În concluzie, Feliciu Paraschiv a venit cu o idee mai degrabă visătoare și anume ca parlamentul să se ocupe și de abrogarea unor legi, nu doar cu promulgarea altora noi. Este clar că societatea românească și instituțiile cu rol executiv nu au timp și capacitate pentru a analiza modul în care se aplică legile, dacă sunt realiste și dacă nu cumva ar trebui schimbate radical sau chiar abrogate.

Tot din registrul modernizării administrației, săptămâna trecută, ANAF a făcut primul pas pentru ca fiscul să aplice în relația cu contribuabilii sistemul informatic SAF-T. Despre ce este vorba? SAF-T este, simplificat, un fișier standardizat care se aplică firmelor pentru a transmite informațiile contabile și fiscale către fisc. Este un mod simplu și eficient atât pentru fisc, cât și pentru companii. De exemplu, Polonia a introdus acest sistem și s-a bucurat de succes. A ușurat viața companiilor, a agenților fiscali și a inspectorilor fiscali, dar, mai mult, a adus o îmbunătățire a colectării veniturilor la buget. Un capitol la care România are nevoie de progrese ca de aer.

SAF-T abia se apropie de faza-pilot. Ca de obicei, România este mult întârziată atunci când vine vorba de modernizare și în avangardă atunci când vorbim de legi multe și complicat de aplicat.  ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele