Cum să transformi piatra seacă într-o mină de aur

Când lumea întreagă se pregătea de criză, doi tineri din România decideau să pună bazele unei afaceri atipice, într-o piață atipică, netransparentă, dominată de un colos născut din oportunitate politică. Nu știu dacă Mariana Brădescu și Sergiu Constantinescu și-au construit afacerea inspirați de bestsellerul „Strategia oceanului albastru”, dar rezultatele la care au ajuns astăzi, după 11 ani de business, confirmă o astfel de strategie. Secretul prin care cei doi au reușit să transforme piatra simplă într-o mină de aur ține de ambiția lor de a juca corect, de a inova într-o piață unde singura care a inovat a fost natura și de a-și susține echipa să se dezvolte atât profesional, cât și personal.

280
8 minute de lectură

Conform unor statistici făcute publice la începutul acestui an, pe fondul avântului imobiliar, piața construcțiilor de la noi se apropie de 30 de miliarde de lei (aprox. 7 miliarde de euro), afaceri la care contribuie peste 60.000 de societăți cu 150.000 de angajați. Sectorul rezidențial este cel care s-a dezvoltat mai mult în ultimii ani și, conform INS, anul trecut, 28.451 de proiecte de construcții erau în desfășurare, cu o valoare cumulată de 161,55 miliarde de lei. Conform acelorași date publice, construcțiile au o pondere de 4,6% în produsul intern brut (PIB) al României, dar potențialul său este dublu.

O piață uriașă la viitor

Potențialul uriaș al pieței este confirmat și de Mariana Brădescu, care, în 2007, alături de soțul ei, a pus bazele firmei Rock Star Construct, ce operează astăzi primul magazin online de piatră și cel mai mare pavilion expozițional din România și sud-estul Europei .

„Piața românească de piatră naturală are un potențial uriaș de creștere. Nu există date despre piață și din această cauză este foarte dificil să estimezi real ce se întâmplă. Dar dacă te uiți după cifrele jucătorilor, îți dai seama că așa este. Sunt câteva sute de firme de piatră în România, majoritatea extrem de mici, cu cifre de afaceri care nu depășesc câteva zeci de mii de euro pe an, între 10 și 20 de jucători medii și un top de 3-5 jucători mari. Locul 1 este dominat de celebra Marmosin, care exploatează doar cariera de la Rușchița. Noi, având o cifră de afaceri de 5,3 milioane de euro, suntem cred pe locul 3 la jucători mari”, explică antreprenoarea.

Nu și-a propus nici să detroneze Marmosin, nici să dea tunuri financiare. A vrut să-și construiască un business durabil, în deplin acord cu valorile personale, moștenite de la părinți, în care profitabilitatea este importantă, dar nu este unic criteriu de performanță, în care este important să-ți crești angajații, profesional și personal, să le dai șansa de a-și găsi locul în care „la job” înseamnă mai mult decât un program fix și o leafă. „Provin dintr-o familie în care am fost educați mai pe stilul militar. Tatăl meu, fost lucrător în MAI, ne-a învățat că avem deopotrivă drepturi și responsabilități, așa că fiecare dintre noi avea sarcini foarte precise. Când, la începutul anilor 2000, și-au deschis firma de construit pavaje – erau la modă în România atunci –, am lucrat din primul moment împreună cu ei”, povestește Mariana Brădescu.

A decis să-și deschidă propria firmă de comercializare a pietrei după o vacanță în Bulgaria și Grecia. La acel moment, în România piatra însemna fie marmură, fie piatra de pe Valea Prahovei, cioplită de muncitori. „Un furnizor de calcar din Dobrogea cu care am decis să lucrez mi-a făcut cunoștință cu soțul meu. Sergiu, care a intuit potențialul online-ului, voia să-și deschidă un magazin online de piatră, bazându-se pe oportunitatea oferită de carierele din Dobrogea. Furnizorul ne-a făcut cunoștință în ideea că ne-am putea susține unul pe celălalt, dată fiind neseriozitatea furnizorilor din această piață. La acel moment și, probabil, încă și acum, în acest domeniu nu se lucra cu specificații tehnice, cu factură, cu termene de livrare respectate. Acesta este și motivul pentru care, începând din 2009, am decis să renunțăm la furnizorii locali și să lucrăm numai cu furnizori externi”, explică Mariana Brădescu.

În alte state, piatra se exploatează cu mare atenție

Opțiunea pentru furnizori externi a fost o decizie riscantă dat fiind că cei doi nu aveau capital, într-o piață unde nu există noțiunea de plată la termen, ci plată pe loc sau în avans, iar prețurile au o dinamică aproape de necontrolat. „În lume, prețurile la piatră variază în funcție de politicile și interesele statului din care se exploatează. Fiind o resursă neregenerabilă, piatra se exploatează în acord cu decizia statului respectiv, chiar dacă se operează de către companii private. Acum câțiva ani, de exemplu, a explodat prețul marmurii de Thassos pentru că statul a decis să oprească exploatarea. Carierele fuseseră exploatate mai balcanic, astfel că la un moment dat statul elen a decis să oprească extracția și să o redeschidă câțiva ani mai târziu. În momentul închiderii carierei, marmura de Thassos a devenit la fel de scumpă ca diamantele, pentru ca după redeschidere să revină la prețuri accesibile”, povestește Mariana Brădescu.

Mariana Bradescu in timpul unui workshop de design exterior.

Antreprenoarea spune că a ales să lucreze cu furnizori externi datorită diferenței de abordare și a seriozității. „Cu ei lucrăm doar cu factură, iar termenele de livrare sunt precise. Ne-am asumat să pierdem clienți importanți care ne-au întrebat de ce vrem să vindem doar cu factură, dacă noi suntem patronii și, în consecință, facem regulile? Le-am explicat că acestea sunt regulile în firma noastră și că dacă doresc fără factură, pot merge la alții. Ceea ce s-a și întâmplat.”

Online-ul, nișa pentru a ocoli competiția

Deși ideea de a comercializa online piatră părea una hazardată și chiar lipsită de fundament economic pentru România, acum 11 ani, Mariana și soțul ei se felicită acum pentru decizie: „Zilnic, primim în medie 50 de comenzi, ceea ce pentru un magazin de piatră este foarte bine, credem noi. Mai ales că produsele expuse online sunt mai puține decât oferta offline. Este adevărat, coșul de cumpărături în online este cu mult sub cel din showroom, însă suntem convinși că după ce vom implementa sistemul de video-call – prin care clientul poate face turul magazinului offline, la distanță fiind – și bonul mediu de cumpărături în online va crește.” Online-ul, spune ea, era o oportunitate, având în vedere competiția de la noi. „Nu eram Videanu (Marmosin – n.n.) și nici nu aveam fonduri pentru promovare, așa că am început încet – stocuri mici, lucram în general pe comandă, pentru că se plătea totul la livrare. Astăzi, stocurile zilnice sunt de 1-1,2 milioane de euro.” Antreprenoarea spune că showroomul offline, cel mai mare din România, are o rată de conversie de 99%, iar bonul mediu de cumpărături depășește 10.000 de lei, deși când aleg să folosească piatră în loc de gresie și faianță, ei știu că este o achiziție pe toată viața, nu pentru câțiva ani.

S-a născut și a crescut în criză

Chiar dacă au început afacerea în preajma crizei, Mariana Brădescu spune că pentru businessul lor criza a fost mai mult decât o lecție, a fost o oportunitate. „Criza a fost un duș rece pentru toți, pentru că a transformat mediul de business de la noi. Exceptând multinaționalele, criza a eliminat ceea ce însemna bișniță, a forțat antreprenorii să se adapteze și să evolueze. Cine nu a reușit a pierdut pe mâna lui”, spune antreprenoarea, care operează într-unul dintre sectoarele cele mai afectate de criza imobiliară.

Nevoia de a plăti totul cu banul jos te obligă să fii extrem de realist, să-ți dimensionezi proiectul și afacerea doar bazându-te pe tine și posibilitățile proprii. „Până în anul trecut (2017 – n.n.) am funcționat doar bazându-ne pe fondurile proprii. În 2017, pentru a ne putea extinde showroomul am contractat un împrumut de 500.000 de euro. Suma a reprezentat jumătate din investiția asumată, diferența fiind din surse proprii.”

Firma lor, Rock Star Construct, nu a avut niciun an de stagnare de la înființare. „Chiar și cel mai prost an a fost unul în care am crescut cifra de afaceri. La început, creșterile au fost mai spectaculoase, după ce am atins pragul de 3 milioane de euro, creșterile au început să se așeze.” Anul acesta, firma lor se concentrează să consolideze businessul, în principal din interiorul organizației. Estimează o creștere de până la 10%, pe care o consideră sănătoasă și care se bazează pe schimbările planificate pentru a doua parte a anului și pe consolidarea în interiorul organizației. Mariana Brădescu ia în calcul extinderea businessului în sistem de franciză în principalele mari orașe din țară. Vrea ca partenerii care aleg să preia franciza să fie pregătiți până la finalul anului, astfel încât 2019 să îi găsească pregătiți să facă față cererii de piatră.

[adrotate group="1"]

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele