Nici nu a început oficial campania electorală și țara a fost deja împânzită de panouri sau bannere publicitare de pe care ne zâmbesc candidații și liderii de partide. Care de care mai veseli, cu figuri încrezătoare și calde ne invită să îi votăm. Ca să fie mai convingători, au și câte un slogan.

Figurile plus sloganul alcătuiesc un tot care ar trebui să dea încă un imbold alegătorului, pe lângă tradiționalele promisiuni electorale. Interesant e că mai toate partidele și-au scos la înaintare președintele pentru a garanta într-un fel pentru candidați. Lipsește, deocamdată, de pe afișe Liviu Dragnea.

Sigur, sloganul electoral nu face neapărat diferența la vot. Are însă menirea de a mobiliza electoratul și pe aceea de a-i da senzația de apartenență la un grup, ceea ce creează coeziune. Dincolo însă de funcțiile teoretice ale sloganului, am ales trei exemple de partide participante și în 2014, și în 2019 la europarlamentare. Sloganurile de atunci și de acum ne dau o idee despre direcția în care au evoluat aceste formațiuni și cu privire la abordarea pentru scrutinul din 26 mai.

Slogane PSD:

2014: România puternică în Europa/Mândri că suntem Români!

2019: Patrioți în Europa. România merită mai mult!

În 2014, PSD, în alianță cu PC și UNPR, își lansa candidații la europarlamentare într-un adevărat spectacol în București. Dincolo de liderii partidului, între care și Liviu Dragnea, la această lansare participa și un social-democrat cu greutate: Martin Schulz, președintele Parlamentului European de la acea vreme. La momentul lansării, Victor Ponta, președinte al PSD, vorbea despre o Românie puternică în Europa și despre mândria de a fi Români în Uniune. Un mesaj care, subliminal, se adresa complexului de inferioritate resimțit de unii români în raport cu alți cetățeni ai Uniunii Europene. Un mesaj menit să dea încredere, să trezească în alegători conștiința propriei valori și a mândriei naționale.

În 2019, sloganul PSD a făcut pasul înainte, în deplin acord cu schimbarea de ton promovată de liderii săi. Social-democrații aleargă în continuare pe culoarul național-patriotic, dar au accentuat în mod vădit termenii și ideologia în acest an. În 2014, era vorba despre o Românie puternică în Europa, în 2019, e vorba de patrioți în Europa. Schimbarea de nuanță este evidentă. Iar cuvântul-cheie e patriotismul. Un cuvânt pe care social-democrații nu se sfiesc să îl afișeze, să defileze cu el cu o mândrie asumată uneori ostentativ.

„Ne place sau nu ne place, acolo trebuie să avem oameni care să se bată pentru România, care înțeleg ce trebuie să facă pentru țara lor și care nu lucrează împotriva țării lor”. Așa prezenta Liviu Dragnea lista de candidați ai PSD la europarlamentare. Asta după ce, în mai multe rânduri, a vorbit despre criteriile după care au fost desemnați respectivii candidați: „să fie patrioți, dar patrioți în sânge, nu doar în guriță, să fie oameni care înțeleg ce înseamnă instituțiile europene, să fie oameni care au curaj să se bată pentru România, pentru că așa face orice europarlamentar din altă țară, să știe o limbă străină, să știe ce să ceară pentru această țară și care știu unde trebuie să se ducă, ce trebuie să facă pentru ca în România să vină cât mai multe fonduri europene”. Patriotismul este, așadar arma cu care PSD își dotează candidații pentru a face față cum se cuvine bătăliei din Parlamentul European. Căci aceasta pare să fie logica în care evoluează social-democrații la acest scrutin. Nu își mai afirmă mândria, ca în 2014. Se declară patrioți și înțeleg viitoarea lor prestație la Bruxelles sau Strasbourg ca un soi de luptă cu europarlamentarii din alte țări pentru binele României. Mai puțin aliați, mai mult adversari, par a da de înțeles liderii PSD că este viziunea asupra celorlalți membri ai UE. E de la sine înțeles că în aceste condiții, vorba sloganului, România merită mai mult. În subsidiar se înțelege că până acum nu a primit ce merita, că nu a fost tratată corespunzător și că e momentul să își facă dreptate.

Slogane PNL:

2014: Prosperitate, Națiune, Libertate Eurocampioni la fapte

2019: România în primul rând

În 2014, liberalii afișau un slogan al promisiunilor. Valori și cuvinte mari, mai degrabă prețioase, din gama celor folosite în mod curent de politicieni, dar cu un mic impact în viața de zi cu zi a omului obișnuit. În plus, e greu de detectat cine îi declară și, mai ales, de ce îi declară eurocampioni la fapte. Au fost liberalii români cei mai activi, cei mai buni și cu rezultatele cele mai palpabile dintre politicienii europeni? Greu de spus și, mai ales, de dovedit.

În 2019, liberalii copiază fără a încerca măcar să salveze aparențele celebrul slogan al lui Donald Trump, America first. Sigur, limba română lasă loc de interpretare acestui slogan. Un îndemn ca România să fie, cu europarlamentari liberali, desigur, în primul rând al Europei. O promisiune că europarlamentarii liberali se vor gândi în primul și în primul rând la România, atunci când vor întreprinde ceva la Bruxelles…

Până una-alta însă, bătălia PNL este mai puțin pentru România europeană, cât pentru a salva România de PSD și de Liviu Dragnea. Cu fiecare discurs, liderul PNL, Ludovic Orban, concentrează campania electorală pe bătălia internă cu PSD. O bătălie pe care, declară Ludovic Orban, a și câștigat-o practic, din moment ce liberalii au depus la Biroul Electoral Central mai multe semnături decât PSD. România în primul rând este, așadar, în viziunea PNL, o Românie cu un PSD pus pe butuci, împreună cu liderul Liviu Dragnea
„Dragii mei, pe umerii voștri stă o mare răspundere, aici trebuie să câștigăm, dar să câștigăm tare de tot, aici trebuie să-i batem pe PSD-iști să le sune apa în cap, trebuie să-i scoatem din toate localitățile în care sunt oameni normali, cu scaun la cap, oameni educați, care pot să înțeleagă ce nenorocire pentru România este să fie condusă de o asemenea gașcă de derbedei, de agramați și de oameni care nu au nimic sfânt, nu au niciun pic de respect pentru semenii lor” , declara Ludovic Orban recent într-un miting electoral la Brașov.

Slogane PMP:

2014: Ridicăm România

2019: Uniți în Europa

PMP-ul lui 2014 nu mai are nimic din glamour-ul din 2014. Atunci, o Elena Udrea fără cusur defila în fruntea candidaților PMP și asigura pe toată lumea, din afișe uneori de-a dreptul provocatoare, că ridică România. A curs multă cerneală și multe glume au răsărit atunci de pe urma campaniei care făcea, cu slogan cu tot, o notă inedită în peisajul mai degrabă anost, electoral vorbind.

În 2019, PMP se târăște în mai toate sondajele sub pragul de 5 la sută care i-ar permite să aibă reprezentanți în Parlamentul European. Cu un Traian Băsescu pe post de locomotivă și ultimă speranță, cei de la PMP au abordat de data aceasta un slogan cuminte și fără pretenții. PMP pare în acest moment și unul dintre partidele care se concentrează mai puțin pe bătălia internă și care preferă să vorbească despre problematica europeană, chit că subiectul e arid pe ici, pe colo în punctele esențiale.

Sloganurile electorale nu sunt, în mod evident, decisive pentru a convinge electoratul. Ne spun însă destule despre fantezia și intențiile competitorilor electorali. Și dacă nu ne conving neapărat să votăm un anumit partid, ne pot pune semne de întrebare care să cântărească totuși la momentul când ești singur tu, cu ștampila și cu buletinul de vot.

Roxana Zamfirescu
Roxana Zamfirescu este jurnalist senior la Televiziunea Română, unde coordonează secția Politic a Știrilor TVR. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București, și-a început cariera la Radio Delta RFI, apoi a optat pentru televiziune. Este specializată pe știri politice, dar realizează și materiale din alte domenii, moderează emisiuni sau participă la ele în calitate de comentator. Este colaborator al canalului francez TV5 pentru România.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele