După Germania, și producția industrială din Statele Unite încetinește

26
4 minute de lectură
Foto: Getty Images / Guliver

Conflictul economic al Statelor Unite cu China afectează centrele americane de producție. Însă aceasta nu este singura problemă. O grevă la General Motors și criza Boeing 737 MAX se fac și ele simțite.

Cele trei probleme îi îngrijorează pe analiști și pe economiști, care se tem de faptul că sectorul manufacturier s-ar putea contracta în octombrie pentru a treia lună consecutiv. Reducerea producției în fabricile americane ar putea afecta creșterea PIB-ului în al treilea și al patrulea trimestru ale anului.

Situația este deja una dificilă. Disputa comercială dintre Statele Unite și China are repercusiuni asupra cererii mondiale și costurilor. Un acord comercial ar ajuta, dar nu ar elimina impactul pe care îl are greva de la General Motors sau blocarea la sol, deja de șapte luni, a flotei mondiale a celui mai de succes avion de linie fabricat de Boeing.

General Motors și Boeing sunt două dintre cele mai mari companii industriale din Statele Unite și problemele cu care se confruntă nu vor fi de ignorat în ceea ce privește activitatea industrială pe luna octombrie. „Efectul grevei de la GM se va face simțit în cifrele pe luna octombrie“, a avertizat Tom Darry, director executiv al Institutului pentru Managementul Cererii (Institute of Supply Management), citat de CNN. Totodată, data la care se va încheia greva este incertă.

„Nu mă aștept să ieșim curând din situația de contracție a sectorului manufacturier, iar greva de la GM va face cifrele să fie chiar mai nefavorabile“, a adăugat Darry.

Reacție în lanț

Greva GM, în care 50.000 de muncitori au întrerupt lucrul la jumătatea lunii septembrie, încă nu a fost soluționată. Compania pierde aproximativ 90 de milioane de dolari zilnic, în contextul grevei. Totodată, întreruperea activității are efect asupra lanțului de aprovizionare al GM. Aproximativ 10.000 de companii americane asigură produse și servicii pentru gigantul auto, cum ar fi scaune și microprocesoare. Multe dintre aceste companii au fost și ele nevoite să-și limiteze activitățile.

Economiștii se așteaptă la o valoare de 47,8 a indicelui manufacturier, în condițiile în care orice valoare sub 50 indică o contracție. Indicele, care urmează a fi actualizat la 1 noiembrie, a scăzut deja de două luni consecutiv.

Pe de altă parte, în condițiile în care aproape 50.000 de muncitori nu-și primesc salariile, acest lucru ar putea avea un efect asupra consumului în timpul sărbătorilor de iarnă.

În ceea ce privește Boeing, reducerea masivă a producției modelului 737 MAX a avut un impact major asupra contribuției companiei la exporturi, în condițiile în care majoritatea aeronavelor aflate în producție erau destinate piețelor din străinătate.

Criza Boeing a tăiat cu un sfert creșterea PIB-ului pe al doilea trimestru, estimează Michael Pearce, economist în cadrul Capital Economics. Iar situația incertă de la Boeing s-ar putea prelungi până la sfârșitul anului. În iulie, compania anunța că ar putea fi nevoită să întrerupă fabricarea aeronavei oprite la sol în martie, după două accidente soldate cu moartea tuturor persoanelor aflate la bord.

Conform estimărilor, PIB-ul va crește cu 1,3% în al patrulea trimestru, față de 2% în al treilea.

Deși apetența pentru consum a americanilor s-a menținut puternică pe parcursul anului, disputa comercială a început să-și arate efectele în ceea ce privește încrederea consumatorilor. Deși un sondaj realizat săptămâna trecută de Universitatea Michigan a scos la iveală un sentiment mai bun al consumatorilor în comparație cu estimările, o treime dintre cei chestionați au menționat îngrijorări cu privire la disputa comercială. ■

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele