Generațiile Millenials și Z, tot mai multe pretenții de la companiile pentru care lucrează

256
4 minute de lectură

Există o preocupare la nivel european față de provocările pieței muncii. De aceea, studii extrem de diverse încearcă să previzioneze evoluțiile. O analiză recentă a companiei de consultanță Deloitte este preocupată de impactul schimbărilor din economie asupra forței de muncă. Desigur, un astfel de studiu trebuie alăturat analizelor referitoare la piața muncii din România.

Studiul european pleacă de la situația demografică a statelor incluse în eșantion, Franța, Germania, Italia, Olanda, Polonia, România, Spania, Suedia, Elveția și Marea Britanie. Astfel, în perioada 1995–2017, numărul de persoane cu vârstă de peste 50 de ani a crescut cu 80%, ajungându-se ca această categorie de vârstă să fie mai mare decât cea cu vârsta cuprinsă între 15 și 34 de ani.

Una dintre propunerile făcute de Coaliția pentru Dezvoltarea României pentru îmbunătățirea situației pieței muncii din România este prelungirea vieții active până la vârste mai înaintate. La nivel european, studiile arată că persoanele în vârstă de peste 50 de ani, care doresc să lucreze peste vârsta de 65 de ani, diferă în funcție de ocupație. Iar rezultatele arată că angajații cu profesii liberale sunt cei mai dispuși să își prelungească viața profesională și după vârsta de pensionare, urmași de profesioniști, manageri și angajații din sectorul de vânzări. Cei mai puțini dispuși să lucreze după 65 de ani sunt muncitorii sau angajații cu pregătire tehnică.

Factorii care contribuie la implicarea angajaților în muncă

Studiul Deloitte include și o trecere în revistă a elementelor care contribuie la implicarea angajaților în activitatea companiei. Sunt mai mulți factori care contează pentru salariați: să aibă o activitate interesantă (autonomie, echipă mică, dar puternică), să existe un management care sprijină angajații (asigurarea unor servicii de coaching, transparență și claritate în definirea sarcinilor de serviciu, investiții în dezvoltarea managerilor), mediu de lucru pozitiv (recunoașterea meritelor, flexibilitatea condițiilor de muncă), oportunități de creștere în carieră (training, mobilitatea forței de muncă), încrederea în conducerea companiei (transparență și onestitate, să inspire angajații).

Care sunt valorile importante pentru angajații din companii? Peste 85% din salariați sunt interesați de securitatea locului de muncă și stabilitate, precum și de salarizare.

Tinerii angajați au așteptări mari de la firmele în care lucrează

Într-o cercetare de piață realizată în 36 de țări, tot compania Deloitte a studiat situația forței de muncă pentru generația Millenials și generația Z, cea care urmează după Millenials. Concluziile studiului nu sunt cele mai încurajatoare.

Astfel, tinerii nu sunt convinși de etica firmelor și cer de la liderii de business să aibă un impact mai mare la nivel global. În același timp, percepția asupra mediului de afaceri se deteriorează, iar încrederea în liderii politici este tot mai scăzută.

Nivelul de loialitate față de compania unde lucrează scade, iar cheile de a reține angajații din generațiile Miilenials și Z în firmă sunt diversitatea și flexibilitatea. Salariile sunt importante, dar chiar mai importante sunt valorile companiei.

Tinerii sunt conștienți de modul în care industria 4.0 le transformă locul de muncă și consideră că noua economie îi va elibera pe angajați de activitățile de rutină și le va oferi șansa de a se concentra pe cele creative. Dar, cu toate acestea, sunt îngrijorați de schimbările aduse de ceea ce se numește industria 4.0., iar angajații așteaptă ajutor de la companii pentru a-și dezvolta o serie de abilități specifice viitorului, precum cele privind aplicațiile soft, creativitatea și cele interpersonale. În opinia generațiilor Millenials și Z, companiile nu sunt receptive la nevoile lor de dezvoltare.

Pentru generația Z, care are mai puține obligații financiare, recompensele financiare la angajare sunt mai puțin importante, respectiv se află pe locul al doilea, după dorința de a face parte dintr-o cultură pozitivă la locul de muncă. Ce înseamnă cultură pozitivă? Valorile menționate de analiza Deloitte sunt flexibilitatea și oportunitățile de învățare continuă.

Sunt rezultate de care angajatorii români, ca și cei europeni, ar trebui să țină seama. Și printre soluțiile posibile privind forța de muncă să includă și ceea ce noile generații de angajați așteaptă de la companii.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele