Home The Economist Google, amendat cu 4,3 mld. euro în cea mai mare penalizare antitrust

Google, amendat cu 4,3 mld. euro în cea mai mare penalizare antitrust

0
Google, amendat cu 4,3 mld. euro în cea mai mare penalizare antitrust
(Photo by Leon Neal/Getty Images)
2 minute de lectură

Ediția tipărită | Afaceri

21 iulie 2018

„O mare răfuială cu lumea tehnologică, în curs”, urla un titlu tipic, la începutul acestui an. „Cazul pentru distrugerea Amazon, Apple, Facebook și Google”, trâmbița altul. Bazându-ne doar pe titlurile de presă, s-ar părea că titanii tehnologei sunt în pericol. Dacă adăugam știrea, de pe 18 iulie, că Google a primit o amendă record de 4,3 miliarde de euro de la Comisia Europeană, atunci impresia aceasta este întărită. Dar dacă veți privi cu atenție la locul unde cauciucul regulatorilor lovește de fapt drumul, loviturile primite de companiile tehnologice par mult mai puțin brutale. În pofida amenzii de săptămâna asta – care însumează doar puțin peste 5 miliarde de dolari și este cea mai mare penalitate antitrust din istorie –, giganților online nu li s-a pus deloc căpăstru.

Desigur, sentimentele s-au schimbat. În America, un studiu pentru website-ul Axios arată că ratingurile de aprobare pentru Facebook, Amazon și Google au scăzut, între lunile octombrie și martie, cu 28%, 13% și, respectiv, 12%. Republicani precum senatorul Ted Cruz folosesc acum o retorică anti-tehnologie. Luna trecută, Comisia Federală pentru Comerț (FTC) a anunțat că, începând din septembrie, va începe audieri în privința „concurenței și protecției consumatorilor în secolul XXI”.

Modificarea sentimentelor a început mai devreme și a mers mai departe în Europa, atât din cauza faptului că niciuna dintre aceste companii nu are sediu acolo, cât și din cauza sensibilităților din regiune referitoare la viața privată și la protecția datelor. Google se luptase deja cu Comisia Europeană și pierduse în „cazul cumpărăturilor”, numit așa deoarece e vorba despre site-uri care presupun servicii de comparație a cumpărăturilor. Firma a fost acuzată că și-a discriminat rivalii prin punerea mai jos în lista de căutare și punerea mai sus a propriilor săi clienți. Anul trecut, Comisia Europeană i-a dat o amendă de 2,4 miliarde de euro și i-a cerut lui Google să trateze în mod egal toate rezultatele comparațiilor la cumpărături.

(…)

Citeşte articolul integral în limba română în numărul 8/ 27 iulie – 2 august 2018 al revistei “Reporter Global”, paginile 21-23.

Acest articol a apărut în secțiunea Afaceri a ediției tipărite a The Economist, sub titlul „Antitrust theatre”.

Din The Economist, tradus de Roxana Dascălu, publicat sub licență. Articolul original, în engleză, poate fi găsit pe www.economist.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here