Inginerul care a câștigat al Doilea Război Mondial. O poveste din „Ziua Z”

503
3 minute de lectură

Pe 6 iunie 1944, în zorii zilei, primul LCVP (Landing Craft, Vehicle and Personnel) brăzda valurile, apropiindu-se de sectorul Utah al plajei din Normandia. Începea operațiunea „Overlord”, care avea să decidă soarta celui de-al Doilea Război Mondial.

Într-un interviu din 1964, Dwight D. Eisenhower, al 34-lea președinte al SUA, declara: „Andrew Higgins a câștigat pentru noi războiul”.

Cine era Andrew Higgins? Un general? Nu, un inginer din New Orleans, proprietarul firmei Higgins Industries, care avea să-și pună amprenta definitiv pe aceasta pagină din istoria secolului XX.

Wikipedia

Higgins a proiectat cunoscutele bărci de invazie folosite de trupele americane pentru a debarca în „Ziua Z” în Normandia, potrivit publicației Smithsonian.

Cu patru înaintea debarcării, ieșea brevetul pentru ambarcațiunile-amfibie care aveau să rămână în istorie drept „bărcile Higgins”.

8 decembrie 1941

Pe 8 decembrie 1941, a doua zi după ce Japonia atacase Pearl Harbor, Andrew Higgins își depunea planșele cu designul bărcii la Oficiul de Brevete al SUA, neștiind că peste trei ani avea să aibă o contribuție vitală în deznodământul operațiunii militare din largul coastelor Franței.

Bărcile Higgins au fost proiectate pentru a ajuta trupele americane să poată iniția ofensive amfibiene cu o economie cât mai mare de timp și de resurse.

Cum a apărut barca Higgins

Andrew Higgins a început să contruiască bărci pentru Marina americană încă de la debutul conflagrației. Prima ambarcațiune a fost un LCP (Landing Craft Personnel) bazat pe specificații guvernamentale, însă Higgins insistase că o barcă mult mai lată ar fi mai bună. După lungi insistențe, responsabilii militari au fost de acord și au cerut o versiune mai mare.

Pușcașii marini nu erau complet nemulțumiți de acest format, însă barca tot nu putea oferi o viteză mai mare a asaltului. În 1942, Higgins a găsit soluția: montarea unei rampe. Astfel a luat naștere celebra ambarcațiune.

United States Patent and Trademark Office

Până la 36 de soldați de pe crucișătoare puteau încăpea în barca Higgins. Ambarcațiunea putea, de asemenea, să transporte, în combinație cu un număr mai mic de militari, și un jeep Willys, precum și un camion de dimensiuni reduse – aspecte cruciale în matematica unei invazii.

Elicea

Un alt atu al bărcii Higgins îl reprezenta elicea, care fusese montată sub o carcasă de protecție și permitea ambarcațiunii o manevrabilitate agilă la suprafața apei.

LCVP avea să inspire o varietate de ambarcațiuni militare în cel de-al Doilea Război Mondial.

Peste 20.000 de ambarcațiuni Higgins au fost construite între 1942 și 1945, dar în prezent mai există mai puțin de 20 de exemplare.

Peste 160.000 de militari americani, britanici, canadieni şi din alte ţări aliate au debarcat în Normandia în dimineaţa zilei de 6 iunie 1944.

Per total, din iunie până la finalul lui august, în campania din Normandia, 29.000 de americani și-au pierdut viața și 106.000 au fost răniți sau dați dispăruți, 11.000 de britanici au murit, 54.000 au fost răniți sau au dispărut în luptă, 5.000 de canadieni și-au pierdut viața și 13.000 au suferit răni sau au dispărut. De partea germană, au fost pierdute 30.000 de vieți, 80.000 de soldați au fost răniți și 210.000 au dispărut în luptă. Francezii au raportat 12.200 de civili răniți și dispăruți.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele