Intră în vigoare sancţiunile americane la adresa Iranului. Care sunt consecinţele

Sancţiunile includ oprirea tranzacţiilor financiare şi a importurilor de materii prime, precum şi restricţii privind achiziţiile în sectoarele auto şi aeronautic.

54
3 minute de lectură

Sancţiunile economice americane vor lovi din nou Iranul începând de luni, consfinţind astfel linia dură adoptată de Donald Trump după retragerea unilaterală a SUA din acordul privind dosarul nuclear iranian, în timp ce companiile europene vor fi la rândul lor serios afectate, comentează duminică AFP, citată de agerpres.ro.

Sancţiunile includ oprirea tranzacţiilor financiare şi a importurilor de materii prime, precum şi restricţii privind achiziţiile în sectoarele auto şi aeronautic.

O a doua fază a sancţiunilor va intra în vigoare în noiembrie.

Vof fi vizate atunci sectorul petrolier şi al gazelor naturale, dar şi tranzacţiile efectuate de banca centrală a Iranului.

Dacă nu încetează afacerile cu Iranul, unele companii europene şi americane riscă şi ele sancţiuni din partea administraţiei de la Casa Albă, cum este cazul avioanelor fabricate în Europa, dar care au şi componente produse în SUA.

Compania franco-italiană producătoare de avioane de transport regionale ATR a livrat duminică 5 avioane ATR 72-600 companiei aeriene Iran Air, cu numai o zi înaintea intrării în vigoare a sancţiunilor americane.

Aceste avioane au circa 10% din piese produse în SUA, prin urmare pentru exportul lor este nevoie de licenţe americane.

Compania europeană a cerut SUA să permită livrarea şi celorlalte 12 avioane din acelaşi contract încheiat cu Iran Air – alte 3 avioane au fost deja livrate -, dar deocamdată nu este clar care va fi răspunsul Washingtonului.

Şi Airbus a primit din partea companiilor aeriene din Iran comenzi pentru circa 100 de avioane, din care numai 3 au fost livrate până în prezent, toate având şi licenţe americane.

Totuşi, în cazul Airbus pierderea pieţei iraniene nu va avea un impact major, dat fiind că această companie are pe lista de aşteptare peste 7000 de avioane comandate, care îi asigură producţia pentru mulţi ani.

În sectorul auto, societăţile franceze Renault şi PSA, care împreună furnizează aproape jumătate din autoturismele noi înmatriculate în Iran, au abordări diferite în ceea ce priveşte aceste sancţiuni. Astfel, în timp ce PSA a anunţat că îşi suspendă activităţile în Iran, minimizând totodată pierderea a ‘mai puţin de 1% din cifra de afaceri’, Renault a declarat că nu doreşte să renunţe la relaţiile cu Iranul, dar că îşi va reduce vânzările acolo cu circa 10%.

În ce-i priveşte pe marii producători germani din sectorul auto, deşi aceştia au preferat să rămână discreţi în reacţiile faţă de sancţiunile americane, ei ar putea fi de asemenea serios afectaţi. Mai ales Daimler, care a semnat un acord cadru cu două grupuri iraniene pentru producţia şi comercializarea de camioane, dar şi Volkswagen, societate foarte activă pe piaţa americană şi care ar putea fi din acest motiv obligată să renunţe la piaţa iraniană, pentru a evita sancţiuni în SUA, mai scrie agerpres.ro.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Comentariul:
Introduceți numele